Algdödande medel (flytande alger)

#1 - 21 december 2004 22:26
har fått problem med alger som "flyter" på vattenyten. är det någon som kan rekomendera något bra medel för att bli av med dessa? hur mycket jag än byter vatten så kommer de tillbaka efter ett par dagar.
#2 - 22 december 2004 00:39
Har också detta problemet, fast har inte lyckats lösa det ännu. Håller på att fixa ett litet pyttefilter som ska finfiltrera ytan... får se om det funkar
#3 - 22 december 2004 00:47
Samma problem här, de lägger sig som en tunn hinna på ytan. Är UV-fiter lösningen? Shagrat, du får gärna dela med dig av resultaten av dina "experiment".
#4 - 22 december 2004 06:17
Lika hos mig har dykt upp ska skaffa ett ytterfilter och göra ett redigt vattenbyte.
#5 - 22 december 2004 08:09
Har redan ytterfilter och gjorde 50% vattenbyte i lördags, detta hjälpte inte. Kolla min zoon och bilderna på Scalaren så ser man tydligt denna hinna. Vid utblåset på filtret så blir vattet "klart", kan ju nämna att mitt filter är i klenaste laget. En Fluval 204 till ett kar på 200 L vatten.
#6 - 22 december 2004 08:49
Är du helt säker på att det är alger? Många har en tunn "oljig" hinna på ytan som man kan suga upp med lite papper. Kommer från maten.
#7 - 25 december 2004 11:57
har testat o inte mata fiskarna på 3 dagar och hinnan har ändå blivit större o tjockare så jag misstänker att det är alger,

är det ingen som kommer till något bra medel för att döda alger?
#8 - 25 december 2004 12:26
Hade som sagt liknande problem, men har inte hinnit sätta igång med det lilla projektet. Men jag har ändå reducerat problemet ganska bra, genom att låta pumpen plaska på ytan i några timmar.

Annons