Alger

#1 - 29 mars 2004 19:49
Gjorde det vanliga vattenbytet förra tisdagen. Passade då på att rensa bort och ansa växterna. Var borta under helgen (fiskarna fick ingen mat under den tiden) och när jag kom hem i går kväll var akvariet grönt av alger. Har jag rensat ut för mycket växter och stört balansen, eller kan det vara något annat som är fel?
Ska byta vatten i morgon. Bör jag göra tätare vattenbyten tills växterna har tagit fart och kan hålla algerna i schack igen, eller är det något annat jag skall tänka på?
#2 - 29 mars 2004 20:24
Låt akvariet vara släckt några dagar så försvinner algerna. Växterna klarar det fint. Gör ett 30% vattenbyte en gång i veckan. Så får du nog balans igen!
#3 - 29 mars 2004 20:45
Har du koll på dina vattenvärden. Använder du någon gödning? Vet du om solen kan lysa på karet?
#4 - 29 mars 2004 20:45
Det lär vara ganska vanligt att man får grönvatten just när man gallrar växter om man tar upp dem med rötterna. Då sprider man ut en massa näring från bottensedimentet i vattnet.
Om du har mycket och snabbväxande växter och lite fisk går det även att svälta ut algerna. Det kräver lite mod att brassa på fullt ljus i grönsoppa, men jag vet att det kan gå, tar dock 2-3 veckor att klarna. Om du provar denna metoden så gäller en omvänd rekommendation: inget vattenbyte förrän det klarnat!
#5 - 31 mars 2004 09:50
Tack för era svar!
Provar med vad som verkar vara det lättaste, vattenbyte+ nedsläckning i några dagar. Nästa gång det behöver gallras ska jag vara lite försiktigare och inte rycka upp halva växtbeståndet med rötterna!

Annons