Alger - Har jag gjort bort mig?

#1 - 17 mars 2009 06:16
Igår tröttnade jag på mina algproblem. Har nu haft karet sedan i somras och på sista tiden har det verkligen gått utför. Jag gör vattenbyte 1 gång i veckan (ca 60L av ca 230). Jag har sista månaderna tillsatt PMDD och sista månaden easy carbon (eller hur det nu stavas).

Igår var det mer alger än någonsin. Jag kan inte påstå att jag har mycket växter, men algerna är på stenar, ett lager över sanden, på rutan, på växterna osv...

Hur som helst, igår tänkte jag "Nu skiter jag snart i detta, fiskarna är fantastiska och kul att läsa om, men detta är bara jobbigt".

Jag tog ut samtliga stenar ur akvariumet och tvättade noga. Jag tömde 1/3 av vattnet och tog torra servetter och torkade rutorna med, jag slammsög sanden, kastade dåliga växter och tog bort allt med alger på.
Konstig nog var en av växterna helt algfri.

Senare på kvällen när "smutsen" lagt sig efter storstädningen slammsög jag ännu en gång.

Nu på morgonen ser karet "rent" ut för första gången på månader. Jag har ännu inte lagt i stenarna.

Har jag gjort helt fel? Har mina misstankar att jag kommer få tillbaka detta *10 nämligen [:o]
#2 - 17 mars 2009 06:25
Nja, eftersom du endast tömde 1/3 av vattnet så har du nog inte gjort något fel.

Ibland behöver man helt enkelt "storstäda" lite, och även om det finns en risk att det kommer tillbaka så finns det ju också en chans att det inte gör det.
#3 - 17 mars 2009 07:05
Min tanke är att om jag får samma problem igen så kastar jag alla växter, tar ut alla stenar och har karet nedsläckt i en vecka...
#4 - 17 mars 2009 08:35
Akta så du inte pajar balansen i akvariet om du tar bort för mycket växter..

Vad har du för fiskar?
#5 - 17 mars 2009 08:51
3st ansistrus (nya), 9st pansarmalar. 3 otti (nya)

Står i valet och kvalet av vad jag ska ha för fisk, har lite svårt att bestämma mig. Samtidigt vill jag inte släppa ner dyra fiskar i ett kar med massa alger.

Om jag köper en rackarns massa växter, bekämpar det algproblem också?
#6 - 17 mars 2009 09:00
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur mycket ljus du har och hur länge detta är tänt?

Ja, växter konkurrerar ut alger då både alger och växter vill åt näringsämnena i akvariet och finns det då inte så mycket växter, plus att du göder karet så finns det gott om överskott på näringsämnen som algerna snappar i sig och blommar ut och exploderar.

Ett tips är att om dina växter växer dåligt se över ditt ljus, så att du har bra växtrör och tänt max 12h/dag.

Sen kan du köpa lite extra snabbväxande växter som du kan ha i början som suger i sig en del av de överflödiga näringsämnena ett tips är Egeria densa, vattenpest, som växer som pesten och faktisk är ganska dekorativ.

Lycka till!

//Andreas
#7 - 17 mars 2009 09:05
Idag är karet på mellan 12 på dagen och 22:30 på kvällen. Så 10.5h ca.
#8 - 17 mars 2009 09:32
Ett annat tips som är rätt standard för att undvika alganstormning är att ha en ljuspaus på minst 4 timmar mitt under dagen.
Detta skall enligt viss literatur ej påverka växter negativt, men störa algerna rejält.
Så en ljuscykel skule kunna se ut som så:
Tänd: 8.00-12.00 16.30-22.30 (summa: 10 h)
#9 - 17 mars 2009 10:17
Jag har haft funderingar på att göra om karet för Malawi. Misstänker att jag isåfallat helt ska sluta göda och kasta bort alla växter.
Är det inte otroligt svårt att hålla malawikar rena från alger?

Annars blir det en hög nya snabbväxande växter snarast...
#10 - 17 mars 2009 10:28
zoolander skrev:
Jag har haft funderingar på att göra om karet för Malawi. Misstänker att jag isåfallat helt ska sluta göda och kasta bort alla växter.

Är det inte otroligt svårt att hålla malawikar rena från alger?

Annars blir det en hög nya snabbväxande växter snarast...

Har haft malawis i ett 310L kar för några år sedan.
Och givetvis var det inte algfritt, men det var ju inga tofsalger eller andra "buskiga" alger, utan bara den sorten som ser ut som gröna prickar på stenar och glasrutor som bara gör att karet ser naturligt ut.
De flesta malawi ciklider betar bort bra med alger, om du låter bli att mata en dag eller två i veckan så kommer du ha ett fint akvarium kan jag lova dig.

/Andreas
#11 - 17 mars 2009 10:34
Kör med en hög snabbväxande växter istället, det skulle jag göra...Sen betar du bara av växterna allt eftersom. Smaken är ju dock som baken...
#12 - 17 mars 2009 12:39
zoolander skrev:
Igår tröttnade jag på mina algproblem. Har nu haft karet sedan i somras och på sista tiden har det verkligen gått utför. Jag gör vattenbyte 1 gång i veckan (ca 60L av ca 230). Jag har sista månaderna tillsatt PMDD och sista månaden easy carbon (eller hur det nu stavas).

Igår var det mer alger än någonsin. Jag kan inte påstå att jag har mycket växter, men algerna är på stenar, ett lager över sanden, på rutan, på växterna osv...

Hur som helst, igår tänkte jag "Nu skiter jag snart i detta, fiskarna är fantastiska och kul att läsa om, men detta är bara jobbigt".

Jag tog ut samtliga stenar ur akvariumet och tvättade noga. Jag tömde 1/3 av vattnet och tog torra servetter och torkade rutorna med, jag slammsög sanden, kastade dåliga växter och tog bort allt med alger på.

Konstig nog var en av växterna helt algfri.

Senare på kvällen när "smutsen" lagt sig efter storstädningen slammsög jag ännu en gång.

Nu på morgonen ser karet "rent" ut för första gången på månader. Jag har ännu inte lagt i stenarna.

Har jag gjort helt fel? Har mina misstankar att jag kommer få tillbaka detta *10 nämligen [:o]
om du har ganska lite växter och som dessutom inte mår så bra (av någon anledning som jag inte kan svara på så här) sen tillsätter pmdd så blir det ju partytime för algerna, en aldrig sinande tillgång på mat och de kan föröka sig hämningslöst! om du ska fortsätta med pmdd och tillsätta det enligt instruktionen så måste du försäkra dig om att växterna har tillgång till ett kvalitativt ljus i tillräcklig mängd och att du har mycket växter samt en del av dem även snabbväxande! Ha en strikt skötsel regim och tillräckligt stora vattenbyten! Vill du bara ha ett kar med få antal lättskötta växter och en inriktning på stenar och rötter så brukar det funka umärkt utan näringstillsats om man har lite físk som generar lite näring;) (och givetvis en bra biologisk rening)
#13 - 17 mars 2009 15:14
Jag skulle peta i lite siamensisar......och hette de vattenpest tro.....
Hade själv svarta tofs alger i mitt 250 lit. På en vecka knappt så var de borta. Jag stoppade i tre siamensis. A.
#14 - 17 mars 2009 15:44
Är du noga med att ha en jämn tillförsel av easy carbo? Att inte missa några dagar...? (Jag brukar missa ibland och tycker att det påverkar.) Har du funderat på ngn co2-anläggning? När jag körde mäsk hade jag väldigt lite alger så länge jag bytte dunk i tid. Vilka alger är det?
#15 - 19 mars 2009 09:28
algätare m m

AnnikaMo skrev:
Jag skulle peta i lite siamensisar......och hette de vattenpest tro.....

Hade själv svarta tofs alger i mitt 250 lit. På en vecka knappt så var de borta. Jag stoppade i tre siamensis. A.

Det var svaret jag hade velat se.
Har ett litet problem med alger som till enbörjan hade att göra med att min bakgrund var för ljus. På bakrutan finns en millimetertjock matta av någon sorts grön alg. Dessa har även satt sig på växterna nu. Cabomba verkar klara sig bra medans en rödbladig växt är väldigt omtyckt nära vattenytan / ljuset. Även mina liljeliknande blad är angripna i längst ut. Har några tegelfärgade stenar som är algklädda samt en vit sten. Det svarta skifferblocket har klarat sig dock.

Har knippsat av de värst angripna växterna, skrapat bakrutan och bytt till en mörkare bakgrund samt planterat in 2 siamesiska algätare i mitt 200liters.

Tror ni det räcker? Kommer växterna vinna eller bör jag göra något annat? Plantera någon växt som är särskilt näringstörstande kanske?

Skall också tillägga att jag har haft i sådana där järndroppar för växternas skull. Vet inte hur det påverkat..

Johan
#16 - 19 mars 2009 09:57
Om du göder med PMDD så ska du byta 50% av vattnet i veckan för att nollställa värdena. Och att köra i PMDD i ett kar med knappt några växter i är inget att rekomendera. Kolla över ditt PH värde och din fosfathalt. Mata inte fiskarna för mycket. Och se till att du har en timer på ljusrampen så du inte har tänt i tid och otid. Kolla även dina ljusrör. Dom kanske är gamla och tappat efekt. EC är även alghämande och du kan dosera 2ml på 50liter vatten . Dosera 1 gång om dagen. Köp snabbväxande växter och försök ha ca 70% av botten ytan planterad. .
#17 - 19 mars 2009 10:48
Kolla fosfaten tror jag är ett bra tips. Jag hade mycket grön beläggning på stenar växter och ruta (kom på ett par dagar). Jag minskade KNO3 och dubblade fosfordelen i PMDD och nu behöver jag nästan inte skrapa något alls (varannan vecka nu).

Såg i en annan tråd att AnetteJT angav att javamossa (som jag har) tar mycket fosfor, så jag tror att det var boven hos mig.
#18 - 19 mars 2009 12:02
Slutat med PMDD. 2 dagar efter mitt stora ingrepp är karet fortfarande ganska rent.
Lite alger på rutan (gröna prickar), på något ställe är det grönt över sanden. Växterna ser helt OK ut.

Planterade 6 nya växter också.

Algätarna verkar göra nytta.

Ser bra ut, nästa vattenbyte blir i helgen och då slammsuger jag + tar rutan igen.
Tänker även försöka få ner 3-4 växter till idag.
#19 - 19 mars 2009 13:03
zoolander skrev:
Slutat med PMDD. 2 dagar efter mitt stora ingrepp är karet fortfarande ganska rent.

Lite alger på rutan (gröna prickar), på något ställe är det grönt över sanden. Växterna ser helt OK ut.

Planterade 6 nya växter också.

Algätarna verkar göra nytta.

Ser bra ut, nästa vattenbyte blir i helgen och då slammsuger jag + tar rutan igen.

Tänker även försöka få ner 3-4 växter till idag.

Köper du växter med tanke på funktion eller för att de är snygga? Det verkar ändå finnas en poäng med växter som har olika funktion. Mycket växter borde ta mycket näring och således minska algtillväxten.

Jag tycker också det är konstigt att mina cabomba som till en början var väldigt snabbväxta har slagit av på takten. Däremot fullkomligt vräker den där liljeväxten ur sig rotskott och den röda växten har blivit ganska dominant.

En fråga. Finns det någon växt som växer särskilt bra i finare grus?

johan
#20 - 19 mars 2009 13:16
provar växter för att slippa alger.

Måste säga att alla växter jag hittils haft har växt mkt fortfarande i fint grus, hade sten tidigare.
#21 - 19 mars 2009 13:29
En viktig grej är att solljus inte får nå akvariet överhuvudtaget. Jag har persiennerna neddragna som normalläge. Är jag hemma och solen inte ligger på fönstret (västerläge) så fäller jag upp dom.
När det gäller ljuspauser så är det väl högst 4 timmar som gäller om jag minns rätt. Jag läste om ljuspauser i Dennerles bok.

Mvh UB
#22 - 19 mars 2009 16:30
Det här funkar alltså inte..
http://www.flickr.com/photos/defdac/3278116445/

.. om man inte kallar sig defdac och är växtakvarienörd:
http://www.flickr.com/photos/defdac/3354011052/

8)

Annons