Alger i akvarium???

#1 - 20 april 2010 13:29
[FONT=Comic Sans MS]Jag har en fråga så jag vet om jag skall göra det till ett projekt eller om jag bara skall lägga ner ideen helt.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har en stor helinglasad balkong, där en av rutorna går hela vägen ned till golvet. Vore otroligt skysst att ha en akvarium mot den rutan så folk som går förbi kan se lite firrar. [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men frågan är blir det enbart alger i akvariet??[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Någon sa att om det står i solljus på det sättet kommer det översvämmas av alger.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Fråga mig[COLOR=red] inte[/COLOR] hur jag skall bygg det, eller hur det skall gå till min ENDA fråga är. Skulle jag få ett algproblem eller ej??[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Och vad kan man göra för att undvika det? osv osv[/FONT]
#2 - 20 april 2010 13:33
Låter som en kul idé! Om du kommer få alger eller inte får någon annan svara på, men jag hoppas det blir av iallafall.
#3 - 20 april 2010 13:35
Eftersom det är en balkong/altan antar jag att den vätter mot söder eller väster och då kommer du garanterat få problem både med kraftig algtillväxt och för hög temperatur.
Vätter det mot norr skulle det kanske kunna funka..
#4 - 20 april 2010 13:36
Beror som sagt på,, vill inte ha ett algakvarie som alla ser, men om det inte är så,, så komemr jag bygga vattenfall och ett helt berg på altanen med växter osv.. Har ca 50-70cm bakom balkongdörren (när man öppnar den) som jag kan leka med hur mycket jag vill...
#5 - 20 april 2010 13:37
Du kommer ju att få alger men det ordnar sig med snäckor, räkor, otocinclus och andra algätare, men däremot kan det bli problem med höga temperaturer på sommaren, så du behöver någon kylning.
#6 - 20 april 2010 13:39
Nina82 skrev:
Eftersom det är en balkong/altan antar jag att den vätter mot söder eller väster och då kommer du garanterat få problem både med kraftig algtillväxt och för hög temperatur.

Vätter det mot norr skulle det kanske kunna funka..

den vätter åt hmmmm väster men är på nedre plan och får därför nästan inget direkt solljus på detta fönster då det skymms av stora träd som står inne på föreningens gård, samt intilligande hus som skymmer när solen annars skulle stå rakt på. Min balkong är otroligt skön på sommaren jämfört med grannarnas bastubalkonger.
#7 - 20 april 2010 13:40
Om det är en balkong så tål den ju inte hur mycket vikt som helst, så du får kolla hur mycket du kan belasta den.
#8 - 20 april 2010 13:42
Saturnus80 skrev:
Du kommer ju att få alger men det ordnar sig med snäckor, räkor, otocinclus och andra algätare, men däremot kan det bli problem med höga temperaturer på sommaren, så du behöver någon kylning.

[FONT=Comic Sans MS]Om man bygger ett stort berg intill karet med olika vattenfall och "bäckar" kan man räkna det som kylning på vattnet då? eller uppvärmning? kan ju köra det genom ett par kylflänsar om så krävs *s*[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har som sagt ganska svalt på altanen...[/FONT]
#9 - 20 april 2010 13:45
Saturnus80 skrev:
Om det är en balkong så tål den ju inte hur mycket vikt som helst, så du får kolla hur mycket du kan belasta den.

Det skall jag deffenetivt kolla, men de är nygbyggda och ganska så regäla samt att mitt har enn skjul under sig och därför är extra förstärk undertill. Men skall kolla upp det,, bra tänkt..
#10 - 20 april 2010 13:49
Betong är som hårdast 40 år efter gutning så även om den är nygjord kan den vara skör.
#11 - 20 april 2010 14:22
Saturnus80 skrev:
Betong är som hårdast 40 år efter gutning så även om den är nygjord kan den vara skör.

kommer ta detta med min förening på lördag, så jag skall kolla upp hur mycket man får belasta :D
#12 - 20 april 2010 15:51
den vätter åt hmmmm väster men är på nedre plan och får därför nästan inget direkt solljus på detta fönster då det skymms av stora träd som står inne på föreningens gård, samt intilligande hus som skymmer när solen annars skulle stå rakt på. Min balkong är otroligt skön på sommaren jämfört med grannarnas bastubalkonger.

Ja, då ska ju inte det vara något problem..
Kul om det skulle funka. Då får du fotta och lägga upp i en projekt-tråd ;)
#13 - 21 april 2010 06:23
Nina82 skrev:
Ja, då ska ju inte det vara något problem..

Kul om det skulle funka. Då får du fotta och lägga upp i en projekt-tråd ;)

Först och främst skall lyan fixas och mitt väggakvarie göras klart (får glaset idag) sedan kanske detta blir av nu när jag har lite hopp om det tack vare allas tipps. (kompisen har (han slutade räkna vid 400) räckor som jag skall sno ett tvåhundratal av till detta kar isåfall)
#14 - 24 april 2010 16:12
Såja nu var det avvägt med föreningen och kollat, balkongen klarar vikten och de tyckte jag skulle börja med detta akvariet, för det var roligare för dem *s* Men men vi får se mitten/slutet av maj så bestämmer jag mig nog om det blir verklighet elelr ej,, men just nu lutar det år att det blir av

Annons