Alger på gräset

#1 - 3 juni 2004 15:56
Har brutalt misslyckats med mitt försök att få till en liten gräsmatta av Lilaeopsis brasiliensis.
Nu har jag ett knippe plantor med grässtrån som är helt täckta av långa trådalger.
Finns det något smidigt sätt helt rensa bort alger från en växt utan att döda plantan? Plocka bort algerna för hand fungerar inte eftersom de sitter fast så hårt att bladen går sönder när man försöker.
Jag har försökt att flytta plantorna till en skål med kranvatten i ett mörkt rum, för att "svälta ut" algerna, men utan resultat.

Några förslag? Alun-bad? Algmedel?
#2 - 3 juni 2004 16:46
Har du överdocerat tmg?
MVH
Magnus
#3 - 3 juni 2004 16:58
Jag har labbat en del med hjortgatans PMDD-ingredienser i det karet.
Det visade sig att jag hade för dåligt ljus för att gå upp till full rekommenderad dos. Det kanske inte bara är ljuset det är fel på, men jag tror att det är där jag måste börja.

(Du har ju sett min andra tråd om billig MH-belysning)
#4 - 3 juni 2004 17:04
Den rekomenderade dosen går utmärkt (om du menar den som ges av kalkylatorn) att använda oavsett hur mycket ljus du har bara du har tillräckligt med co2 i karet. Mer ljus kommer bara att ge dig mer alger om du inte har koll på co2 halten.
MVH
Magnus
#5 - 3 juni 2004 17:20
Där ser man! Jag antog att ljuset var den begränsande faktorn, så att växtligheten avstannade och endast algerna kunde ta upp gödningen. Då ska jag genast tänka om lite.

Jag har börjat få ordning på co2-halterna nu, så jag borde nog vänta med starkare belysning tills jag fått balans på det hela.

Det är bara javaormbunken som bubblar på kvällarna, har du några teorier om varför det är så?

Och så åter till huvudfrågan, inga tips om hur man smidigt får bort hårt fastvuxna alger från växter?
#6 - 3 juni 2004 17:35
Man klipper av angripna områden.
MVH
Magnus
#7 - 3 juni 2004 17:41
Hej!
Jag har också haft tråd alger i mitt akvarium, det var jättejobbiga att få bort.
Jag skaffade 3 siamesiska algätare som skulle äta upp algerna och varje kväll innan jag skulle släcka lampan tog jag bort varje blad på plantorna som hadde ett enda spår av tråd alger. Det tog ca 2 veckor innan de var borta 2 av växterna hadde nästan inga blad kvar. Men de tog sig efter ett tag.
Jag har aldrig mer fått några såna besvärliga alger sen jag skaffade mina siameser [:)]
Mvh//// Sarah
#8 - 3 juni 2004 17:42
Black mollys är också bra algätare [;)]
#9 - 3 juni 2004 17:47
Ursprungligen skickat av Bubblan89

Black mollys är också bra algätare [;)]

Som jag förstår det på en tidigare tråd så äter dom cyano, men cyano är inte en alg egentligen utan en bakterie. Jag har aldrig förr hört att black molly äter trådalger, men och andra sidan så har jag inga egna erfarenheter av dom. Har du själv gjort den erfarenheten att dom äter trådalger eller var har du läst det?

Dom däringa black mollysarna blir bara mer och mer interessanta.

MVH
Magnus
#10 - 3 juni 2004 17:56
De mollysar som jag hadde då (nu har jag bara en kvar) åt alger, jag såg dem tugga på tråd algerna ganska ofta.
1 cm under bottengruset brukar det bli lite alger, då kan man göra en liten grop med håven, då kommer alla mollysarna och äter algerna från rutan.
De är jätteduktiga [:)]
#11 - 3 juni 2004 18:04
Trist att alla områden utom rötterna är angripna då. Kastar dom helt enkelt.

Tack för svaren!

Annons