Alger på snigel...

#1 - 12 augusti 2006 17:49
Hade problem med alger för ett tag sen. Algerna passade även på att sätta sig på min Ampulliariasnäcka:( Hur får jag bort det??? Inte så kul för den om man börjar skrapa på skalet kanske, antar att det blir som en rejäl bakfylla för den då med enorm huvudvärk;)

Tacksam för alla tips!

/Hans
#2 - 12 augusti 2006 20:44
[quote=battalionP]Hade problem med alger för ett tag sen. Algerna passade även på att sätta sig på min Ampulliariasnäcka:( Hur får jag bort det??? Inte så kul för den om man börjar skrapa på skalet kanske, antar att det blir som en rejäl bakfylla för den då med enorm huvudvärk;)

Tacksam för alla tips!

/Hans[/quote]

ta du och borsta av den försiktigt med en svamp eller tandborste. man måste ju vara snygg ;)
nä men det går alldeles utmärkt, ta det lugnt bara!
#3 - 13 augusti 2006 17:36
ingen mening å skrapa när den är död:(
den hade alldeles genomskinligt skal och drog inte alls igen "dörren" när man kände på den... tråkigt!

Dock har jag tre nya nu!:)
En liten fråga bara som jag inte riktigt har koll på... Hur och vad matar man dom med? och hur ofta behöver dom mat??
Räcker matresternasom blir över av den vanliga matningen? (flingor och mygglarver)

/Hans
#4 - 14 augusti 2006 13:44
Du ska nog stödmata dem med t ex squash. Algtabletter tycker de också om.
#5 - 14 augusti 2006 18:20
försökte stödmata mina gamla med squash men dom åt inte av det... Kanske dom nya gillar det, eller så får jag testa med tabletter eller broccoli ller nåt annat kul..
Hur ofta matar ni era??

/Hans
#6 - 15 augusti 2006 12:44
Mina får varje dag eller när den gamla maten är slut. Men jag har ju så otroligt många också... prova med att koka upp squashen snabbt, så blir den mjukare och sjunker. De stora snäckorna har svårt att krypa upp på den flytande squashen.
#7 - 15 augusti 2006 18:47
tack för tipset!! ska testa det!
Har kört rå med en sked igenom, funkar inte det?

Jag som har 3 stycken, hur stor bit äter dom upp? en halv skiva??

Tack för tipset!!

/Hans
#8 - 16 augusti 2006 06:44
Beror ju på hur stora de är? Mina vuxna käkar upp en skiva på två dagar, ungefär. Tre stora, alltså. Småttingarna förtär en skiva på två dagar de med, men de är ca 20 i varje burk ;)
#9 - 16 augusti 2006 08:27
ok.. testade att ha i en bit kokad gurka igår, (dom hade inge zuccini) men dom har inte rört den i natt.. Men det kanske tar ett par gånger för dom att fatta att det är mat som kommer ner;)
Vet inte om dom är fullvuxna, vet inte hur stora dom blir.. Men dom är ganska så stora!
Är det bra att ha den liggande i två dygn? blir inte vattnet dåligt??

/Hans
#10 - 16 augusti 2006 08:38
En enkel måte å huske å mate sneilene på, er hvis du selv koker opp og spiser ferdigkuttede fryste grønnsaker til middag. Da er det bare å spare litt, og legge oppi til sneilene utover kvelden. :) Du kan prøve å gi dem gulrøtter, det er mine glad i... gulrøtter, blomkål og algetabletter er mines favoritter. :)
Hvor mye du skal gi dem, lærer du deg etterhvert. Faren med at de vokser for fort, er at skallet da kan bli tynt og skjørt, fordi de ikke rekker å lage skallet tykt nok.

Lykke til med sneilene dine :)
#11 - 16 augusti 2006 08:40
Angående det opprinnelige spørsmålet ditt, om alger på skallet til sneilene. En måte å løse det på kan være å ha algespisende småfisk oppi tanken ilag med dem. Jeg har to små siamesiske algespisere i samme tank som de fleste av sneilene mine, og de svømmer rundt og skånsomt renser skallene deres. Bare et lite tips :)
#12 - 16 augusti 2006 08:56
[quote=desiredillusion]gulrøtter[/quote]
Gulrötter = morötter? min norska är inte så bra;)

Dom går i ett 19liters så det är ganska svårt att ha nån algätande fisk i det. Har räkor men dom äter inte så mycket på sniglarna...

Tack för tipsen!!

/Hans
#13 - 16 augusti 2006 13:26
Mina "vuxna" är 3 cm och uppåt.

Gurka är ju i princip bara vatten... mer matigt med andra grönsaker!
#14 - 16 augusti 2006 16:35
[quote=battalionP]Gulrötter = morötter? min norska är inte så bra;)

Dom går i ett 19liters så det är ganska svårt att ha nån algätande fisk i det. Har räkor men dom äter inte så mycket på sniglarna...

Tack för tipsen!!

/Hans[/quote]

Gulrøtter = morötter, ja :)

Aha, jeg visste ikke at tanken var på 19 liter, da kan det jo bli litt mer problematisk, ja.... :)
#15 - 18 augusti 2006 05:05
[quote=Mamma Mia]Mina "vuxna" är 3 cm och uppåt. [/quote]

Hur mäter man det? skalet eller själva snigeln?

/Hans
#16 - 18 augusti 2006 09:02
Skalet :D
#17 - 18 augusti 2006 11:31
aaah då är mina också fullvuxna;) tack för all hjälp!
Ska handla morotter i helgen:)

/Hans
#18 - 16 september 2006 12:36
Finns de nån chans att dom förökar sig i akvarium?
#19 - 16 september 2006 12:57
skalade gröna ärtor är uppskattat av mina blå amullarior. :D
Ska genast testa morot till dom också.
Kokad eller rå? Vilket är godast?

Mina får även spirulina tabletter och maltabletter.
#20 - 16 september 2006 17:19
Landstrykeren - menar du om ampullarior förökar sig? Det gör de - i massor! Ifall de trivs och är två av olika kön!
#21 - 18 september 2006 11:50
mina fullkomligen älskar räkmix. känns som att det är bra mat med extra calcium till dem med :)

Annons