Alger som flyter på vattenytan [HJÄLP]

#1 - 11 juli 2004 17:47
har fått alger som flyter på vattenytan som inte vill försvinna.
slamsuger man upp dem så kommer dom tillbaka dagen efter.

bilder: http://phatmixes.no-ip.com/temp/akvarie/alger/

hur fan blir man av med dem?
#2 - 11 juli 2004 18:04
Jag har liknande i ett akvarium som får för mycket solljus - Cyano???
Jag tappar av alghinnan och andmaten en gång i veckan i samband med vattenbytet genom att med en halvlitersburk samla ytvattnet upprepade gånger.
Men blir av med dem det blir jag nog aldrig...
#3 - 11 juli 2004 19:36
Jag hade samma problem som du har. Det jag gjorde var ett större vatten byte ca 50%, sen så satte jag in en extra pump som rörde om ytan ännu mer. (en liten aqua-el 2 räckte). Väntade några dagar gjorde ett mindre vatten byte (tog endast vatten från ytan med en hink). Där efter försvann algerna ur mitt kar. Lät dock den extra pumpen sitta i ett par veckor till.
#4 - 11 juli 2004 19:57
Kontrolelra så att du inte får in för mycket solljus i akvariumet. Eller får för lång belysningstid. Annat kan vara att dina vanliga växter inte växer tillräckligt bra för att få bort all näring till algerna. Så en läsning kan vara att göda (CO2 och TMG).
#5 - 11 juli 2004 20:03
Ett effektivt sätt är att använda ett hederligt gammalt luftdrivet skumgummibubbelfilter som har en böjd krök i ovankanten. Med vattenströmmen ut kommer stora luftbubblor. När de spricker går även algytan sönder och de vispas ner i vattnet och försvinner helt på någon dag.

Har man mycket flytväxter fungerar det inte så bra, det blir alger kvar.

Annars kan man skaffa en grovdammsugare och dammsuga upp dem, fungerar även på andmat.
#6 - 5 september 2004 12:19
finns det inget medel som tar bort skiten? har testat med fungistop och general tonic, ifall det var cyano alger så skulle dessa medel ta bort dem...

ny länk till bilderna: http://phattrance2.no-ip.com/temp/akvarie/alger/

PatrikMalmo
#7 - 5 september 2004 12:43
Ser ut som biofilm (bakterier) blandat med grönalger. Jag har haft liknande hinnor på vattenytan ofta, och rekommenderar, liksom dgqlof, ett vanligt luftdrivet skumgummifilter. Har funkat mycket bra för mig. Om du kör med tillsats av CO2 är ju detta ingen bra lösning, men då kan du prova någon form av försiktig overflowlösning. Krävs mycket liten ytavrinning för att få väck hinnan.

Ett Hagen Quickfilter ska tydligen också kunna få bort hinnan på vattenytan, trots att man kopplar det till insuget på ytterfiltret under vattenytan. Klipper väldigt små partiklar, så alger och bakterier fastnar tydligen också där. Inget av förslagen ovan är särskilt dyrt, så prova dig fram.

Olika medikamenter är lite av en Alvedonlösning - tar bort symptomen tillfälligt, men man riskerar att få tillbaks dem så småningom. Att du testat två varianter på medel kan faktiskt ha förvärrat situationen lite, då en del bakterier kan ha dött av det.

Hilsen!!
#8 - 5 september 2004 14:04

När jag fått hinna på ytan så har det alltid varit för hög nitrathalt i karet.

Vet du nitrathalten ??

50 % vattenbyte två dagar i rad har hjälp mig när detta hänt !

#9 - 6 september 2004 15:25
Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

.

ett vanligt luftdrivet skumgummifilter. Har funkat mycket bra för mig

Ett Hagen Quickfilter ska tydligen också kunna få bort hinnan på vattenytan,

hur ser dom apparaterna ut? ingen som har bild eller länk?

Annons