<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har inget test för fosfat (skrev fosfor i förra inlägget, har ändrat det till fosfat),
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag förstod =) Jag brukar säga kväve när jag menar nitrat (eftersom det är den "bästa" kvävekällan med avseende på alger kontra växter) och säger även fosfor när jag menar fosfat (KH2PO4).
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
och har läst på APD att någon hade dödat staghorn på bara några dagar efter att ha börjat med fosfat. Andra hade fått staghorn av dosering av fosfat.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Dom som märker extrem förbättring när dom börjar med fosfat är dom som har riktiga nivåer av alla andra gödningsämnen, ljus och CO2. Fosfor (fosfat) brukar nämligen göra att kväveförbrukningen går i botten och växterna börjar stormkäka framförallt kväve - och tillväxten boostar. Dessa burkar har fosfor som den enda begränsande faktorn.
Dom som redan har relativt begränsade burkar (av något gödningsämne, ljus eller CO2) märker dock en försämring vid fosfattillsats.
Det kanske låter som jag har "full koll" på min egen burk när det gäller det här, men senast idag/helgen har jag nailat dom sista begränsande faktorerna: "Ljusbrist" pga gamla dåliga groluxrör och oxiderade reflektorer och en otillräcklig CO2-tillförsel beroende på kass koldioxidspridning och dålig reaktor - vilket senast ikväll resulterat i en formidabel explosion av fotosyntes och pärlband från växter.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har själv inte märkt någon skillnad vare sig jag doserat det eller ej, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med det.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Förmodligen pga att fosforn inte varit den begränsande faktorn och därmed varken gjort från eller till.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Dosera det separat är nog en bra idé i alla fall så man kan prova både med och utan.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Låter som en jättebra idé!
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Okej, jag skall minsann ge det hela en chans. Funderar på att använda receptet på http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/pmdd-tim.html och använda TMG "istället för" trace mix.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Så gör även husgurun Barr och jag också. Tänk bara på att TMG innehåller ganska riklig mängd K2SO4 vilket kan vara bra att tänka på om du använder Chuck Gadds kalkulator för att räkna fram ungefärlig mängd ppm av kalium (även om kalium är extremt ofarligt att dosera för mycket av).
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vet dock inte hur mycket TMG man måste ha för att motsvara Micro+.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Om jag inte minns mina beräkningar fel så hamnar du på 0.7 ppm Fe om du doserar TMG enligt dess förpckning.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
NO3 doserar jag separat så jag kan justera dosen efter hand. Skall försöka lägga mig på 0.1 ppm Fe och använda det som indikator för resten av ämnena (förutom NO3 och PO4)
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Låter bra!
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Växterna, framförallt snabbväxande sådana, ger ifrån sig en hel del bubblor. Riccian är "täckt" av bubblor frampå eftermiddagen. Det är ju inte så att jag har varit helt utan näring, bara det att innan 50% vattenbyte så har Fe och NO3 varit 0.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Låter mycket bra! När jag doserade veckovis efter varje vattenbyte så var jag också på 0-nivåer innan varje vattenbyte. Men det är ingen fara sålänge man återställer nivåerna efter vattenbytet. Den period då jag körde veckodosering råkar sammanfalla med den period då mitt akvarium varit som vackrast. Men jag vill ändå, som du, börja köra lite mer kontinuerlig dosering för att hålla mer jämna nivåer om det råkar vara så att näringsämnen sedimenteras under veckan och inte bara sugs upp av växterna. Det borde bli mer ekonomiskt samtidigt som växterna aldrig är begränsade.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Du har rätt om grönalgerna, de är ju betydligt lättare att få bukt med. Spännande att se om de kan konkurrera ut staghorn!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har för mig att jag hade staghorn precis innan jag började med Barrs 50% vattenbyten och näringsämnesåterställning varje vecka. Tyvärr började jag inte föra journal förrens efter allt kom upp på spåren och började gå riktigt bra.
Staghorn tror jag dock är en typisk alg som förekommer ofta i CO2-laddade växtakvarier som är begränsade av något/några enstaka ämnen.
(Ursäkta mitt sätt att citera. Det kan uppfattas rörigt, men det är enkelt att kommentera varje enskiljd detalj. =)