Algerna börjar krypa fram, kunskap efterlyses

#1 - 2 januari 2011 13:48
Nu har mitt kar varit igång drygt 1 månad och algerna har sakta börjat "attackera".. Så nu undrar jag vad jag inte gör helt rätt?
Fakta
450 liter
CO2 trycksatt, ljusterar efter PH som ligger på 6.9 och KH på 5
Göder med PMDD ca 1,5 dosen vid VB
Ljus 280w/KVM T5rör

Är det kanske brist på gödning och hur mycket vågar man egentligen hälla i?

Rätt mig om jag har fel men allt är en balans mellan ljus CO2 och gödning..
- För lite gödning med Co2 gör att algerna frodas
- För mycket gödning jämfört med Co2, frodas alger
- Hur stor bidragande faktor är ljuset i balansen mellan växter alger Co2
och gödning?

Alla insikter och åsikter är välkomna, för jag är blott en nybörjare
#2 - 2 januari 2011 15:13
Har du någon näring i botten eller ren sand? Varför halv dos PMDD?
Jag startade upp ett kar relativt nyss med trycksatt CO2 och pH-kontroller och med endast PMDD, ingen bottennäring. Har haft/har lite blandade algproblem i detta karet. När jag tidigare använt bottenäring typ JBL eller Tropica Aquacare vid nystart så har jag inte haft algproblem i samma utsträckning. Verkar som att man kan undvika en hel del algproblem med en bra start för växterna genom användning bottenäring?
Sen märker man att det tar betydligt längre tid för vissa växter att etablera sig och "komma igång" utan bottennäring vilket ju säkert hänger ihop med algproblemen.
Skall man köra hightech med bra belysning, CO2 mm. är det nog bäst att gå hela vägen med en riktigt uppbygd botten etc.
#3 - 2 januari 2011 16:55
Sleaper skrev:
Har du någon näring i botten eller ren sand? Varför halv dos PMDD?

Jag startade upp ett kar relativt nyss med trycksatt CO2 och pH-kontroller och med endast PMDD, ingen bottennäring. Har haft/har lite blandade algproblem i detta karet. När jag tidigare använt bottenäring typ JBL eller Tropica Aquacare vid nystart så har jag inte haft algproblem i samma utsträckning. Verkar som att man kan undvika en hel del algproblem med en bra start för växterna genom användning bottenäring?

Sen märker man att det tar betydligt längre tid för vissa växter att etablera sig och "komma igång" utan bottennäring vilket ju säkert hänger ihop med algproblemen.

Skall man köra hightech med bra belysning, CO2 mm. är det nog bäst att gå hela vägen med en riktigt uppbygd botten etc.


Bottennäring använder jag inte, i alla fall inte ordets rätt betydelse. Kör kattsand i botten, men ingen lera eller jord..
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143464&page=5
#4 - 2 januari 2011 17:25
En dos pmdd motsvarar ungefär vad ett litet bestånd fiskar kan ge. Dubbeldos är oftast inget problem såvida akvariet inte är nystartat och växterna inte tagit sig. Du har brister ja, öka pmdd dosen.

Edit: Här är 2st länkar om brister som du kan se på: Diagram och haacks guide
Ibland är det en bra ide att dela upp pmdd dosen så du doserar 2ggr i veckan, då får du jämnare näringsnivåer.
#5 - 2 januari 2011 17:41
Ok, men du kan nog använda fulldos av PMDD vid vb i allafall. Tror inte det förvärrar alg-situationen, utan kanske ger växterna lite mer "fart" för att snarare motverka ev. algproblem.
Sen är "snabbväxare" bra vid nystart. Växter som Starogyne, Blyxa, Cryptocoryne mfl. verkar ha det lite svårt i början ifall inte det finns bottennäring är min erfarenhet. Trots PMDD och CO2.
Men som alltid så gäller ju att "shit happens". Ibland får man problem med alger trots att allt verkar rätt, och det är något man får kämpa med till och från.
#6 - 2 januari 2011 20:44
MVN skrev:
En dos pmdd motsvarar ungefär vad ett litet bestånd fiskar kan ge. Dubbeldos är oftast inget problem såvida akvariet inte är nystartat och växterna inte tagit sig. Du har brister ja, öka pmdd dosen.



Edit: Här är 2st länkar om brister som du kan se på: Diagram och haacks guide

Ibland är det en bra ide att dela upp pmdd dosen så du doserar 2ggr i veckan, då får du jämnare näringsnivåer.


Idag vart det ett VB efter EI-metoden och en fulldos med PMDD. Bra tips, väntar till på Tisdag med den andra dosen.. Vill inte att det ska bli en kopparchock för mina Amano räkor...
#7 - 3 januari 2011 12:48


- För lite gödning med Co2 gör att algerna frodas


Ja, eftersom alger generellt klarar mycket lägre näringsnivåer än växter. Börjar växterna bli algbeklädda när man kör CO2 och mycket ljus så är det garanterat för lite gödning.



- För mycket gödning jämfört med Co2, frodas alger


Nej, det är en myt som kommer från att man förr förknippade nitrat och fosfat med algodling. Man kunde förr se att man hade förhöjda nitrat och fosfatnivåer när man fick alger, men det var ingen som hade tanken på att testa att det fanns ett orsakssamband.

När växtakvarister senare märkte att dom med mycket fosfat och nitrat i sitt kranvatten grodde algfria växter mycket snabbare än andra så började man experimentera med att dosera nitrat och fosfat och upptäckte att det inte fanns något orsakssamband mellan nitrat/fosfat och algodling.

Det visade sig senare att algodlingar går hand i hand med variationer i ammoniumnivåer och detta medför, sekundärt, att nitratnivåerna ökar. Främsta anledningen till varierande ammoniumnivåer i akvarier är för hög fisklast som gör att det biologiska filtret inte hinner med att oxidera allt ammonium till nitrat. Vid hög fisklast får man därför ökande nitrat- och fosfathalter, men det är egentligen ammoniumsvängningarna som triggar algerna. Inte nitratet och fosfatet.



- Hur stor bidragande faktor är ljuset i balansen mellan växter alger Co2

och gödning?


Mycket stor. Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.

Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.
#8 - 3 januari 2011 12:50
(Dina bilder visar hårda prickalger som är ett tecken på fosfatbrist, dvs att du är för snål med PMDD:n. )
#9 - 5 januari 2011 13:06
defdac skrev:
Ja, eftersom alger generellt klarar mycket lägre näringsnivåer än växter. Börjar växterna bli algbeklädda när man kör CO2 och mycket ljus så är det garanterat för lite gödning.





Nej, det är en myt som kommer från att man förr förknippade nitrat och fosfat med algodling. Man kunde förr se att man hade förhöjda nitrat och fosfatnivåer när man fick alger, men det var ingen som hade tanken på att testa att det fanns ett orsakssamband.



När växtakvarister senare märkte att dom med mycket fosfat och nitrat i sitt kranvatten grodde algfria växter mycket snabbare än andra så började man experimentera med att dosera nitrat och fosfat och upptäckte att det inte fanns något orsakssamband mellan nitrat/fosfat och algodling.



Det visade sig senare att algodlingar går hand i hand med variationer i ammoniumnivåer och detta medför, sekundärt, att nitratnivåerna ökar. Främsta anledningen till varierande ammoniumnivåer i akvarier är för hög fisklast som gör att det biologiska filtret inte hinner med att oxidera allt ammonium till nitrat. Vid hög fisklast får man därför ökande nitrat- och fosfathalter, men det är egentligen ammoniumsvängningarna som triggar algerna. Inte nitratet och fosfatet.





Mycket stor. Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.



Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.


Tackar för ett mycket bra och utförligt svar, din förklaringsmodell kan man knappast klaga på!
Så då konstaterades att man snålar på PMDD, men om vänder på frågan. Kan det bli för mycket gödning och vad kan följderna bli av detta, förstår att vissa djur kanske mår mindre bra av det så som räkor men utöver det?

Ex: att man börjar använda sig utav 3x - 4x PMDD dosen (flytande form)?

En annan fråga, java och Taiwanmossan i detta kar mår riktig dåligt. Förtvinar bort i ordets rätta mening, spontan tanke? (Tempen ligger mellan 26-28)
#10 - 5 januari 2011 13:21


Kan det bli för mycket gödning och vad kan följderna bli av detta, förstår att vissa djur kanske mår mindre bra av det så som räkor men utöver det?


Jag är inte speciellt intresserad av djuren, men nej det kan inte bli för mycket med normaldosering (1x) av PMDD och regelbundna vattenbyten.



Ex: att man börjar använda sig utav 3x - 4x PMDD dosen (flytande form)?


Det låter jag vara osagt, men jag har själv har doserat *betydligt* hårdare än så utan att se någon reaktion på fisk..



En annan fråga, java och Taiwanmossan i detta kar mår riktig dåligt. Förtvinar bort i ordets rätta mening, spontan tanke? (Tempen ligger mellan 26-28)


Mossor är lite svåra att diagnostisera, men eftersom du har tydlig fosfatbrist gissar jag på att dom också är näringsbegränsade. Dom kan vara lite känsliga för höga temperaturer men 28 borde kanske gå bra.
#11 - 5 januari 2011 15:13
defdac skrev:


Mycket stor. Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.



Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.

Klockrent! Troligtvis den bästa förklaring jag någonsin sätt!
#12 - 28 januari 2011 18:43
Nu har det gått ett tag och jag har börjat dosera 1 normaldos PMDD varannan dag .. Växterna har börjat bubbla, men alg situationen har förbättrats marginellt.. Det växer jättebra men när bladen har blivit lite äldre angrips dom av alger, gröna prickalger och svarta/bruna alger.
Anubis kan ser riktigt svart prickig ut efter ett tag!

Är det fortfarande gödningsbrist?

Sedan verkar jag ha blivit drabbad infusorier, bilden gör inte infusorier rättvisa..
Man kan se svarta algerna på bilden med cryptocorynes..
Lileaopsis växer hyfsat bra men ser fortfarande förfärlig ut...
#13 - 28 januari 2011 20:08
Äldre blad repar sig sällan om man haft näringsbrist under en längre tid och Anubias är erkänt skitsvår att få helt algfri. Lyckas du kan du väl berätta hur du gjorde =) Prickalger tyder på iofs på fosfatbrist men en fulldos varannan dag låter ganska kraftigt hmm..
Jag tycker bilderna visar att det ser ganska bra ut, men jag känner igen panikkänslan när man detaljstuderar algangripna blad. Lilaeopsisen ser fantastisk ut med tanke på att den är minst lika svår som Anubias att hålla algfri.

Tror du är på rätt väg.
#14 - 28 januari 2011 20:10
Mr J.E skrev:
Nu har det gått ett tag och jag har börjat dosera 1 normaldos PMDD varannan dag .. Växterna har börjat bubbla, men alg situationen har förbättrats marginellt.. Det växer jättebra men när bladen har blivit lite äldre angrips dom av alger, gröna prickalger och svarta/bruna alger.

Anubis kan ser riktigt svart prickig ut efter ett tag!



Är det fortfarande gödningsbrist?



Sedan verkar jag ha blivit drabbad infusorier, bilden gör inte infusorier rättvisa..

Man kan se svarta algerna på bilden med cryptocorynes..

Lileaopsis växer hyfsat bra men ser fortfarande förfärlig ut...

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
Hur stor fiskbelastning har du?

Jag har en viss teori om detta men inga bevis eller faktiska prov att falla tillbaks på men här kommer det.


I ett inkört akvarium så konkurrerar bakterier, alger och växter om Ammonium.


Om du har överlast av fosfor och spårämnen från PMDD så använder algerna det tillsammans med ammonium. Detta lilla överskott orkar inte växterna ta till sig men tas normalt upp av bakterierna.


En annan teori (inte min) är att växterna är så stuffade av Nitrat att de inte orkar ta upp Ammonium.


Infusorier är normalt ett tecken på att det finns organiska ämnen som inte bakterierna hunnit bryta ned.
Med andra ord ta det lugnt om inte algerna ökar utan minskar kommer tiden att fixa balansen.


Ett litet tillägg till defdac’s utomordentliga förklaring. Mängden av de olika näringsämnena Kol (C), Kväve (N) och Fosfor (P) definieras ofta i en molvikts ratio C:N:P och det finns 2 etablerade system av detta Redfield och Atkinson. Redfield som är baserat på phytoplankton har en ratio of 106:16:1 och sedan har vi Atkinson som är baserat på högre växter och varierar lite grand från olika typer. Atkinsons ratio är 550:30:1. Som vi ser är det en stor skillnad mellan dessa.
Om jag inte mins fel så är PMDD doseringen baserad på endast N:P enligt Redfield.
Om nu dessa herrar har rätt borde man kunna öka mängden Kväve i förhållande till fosfor och växterna kommer att trivas bättre en alger. Man kan sedan argumentera att ju mer CO2 i förhållande till N:P (utan att det blir bristvara) ju mindre alger och gladare växter.


Detta är något jag vill bevisa men är mycket långt ifrån något hållbart resultat!
#15 - 28 januari 2011 20:14
Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.

Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.
#16 - 28 januari 2011 20:28
defdac skrev:
Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.



Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.


Vi är nog ganska eniga men jag tror Ljus och kol skall styra mängden PMDD. Ju mer kol ju mindre alger, under förutsättning att det finns Nitrat i tillräcklig mängd. Sedan blir det helt annat med algodling som du säger. Då dra man ned på kolet och byter ut Nitrat mot Ammonium.
#17 - 28 januari 2011 21:24
defdac skrev:
Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.



Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.


De där är exakt den uppfattning jag också har och framförde mkt på saltsidorna. Redfieldkvoten tror jag bara är intressant ur den aspekten att man får information om vilket ämne som kommer ta slut först, dvs vilket ämne som blir begränsande. Men så länge alla tre ämnen finns i överskott spelar det ingen roll i vilka proprortioner dom finns i...algen, växten , planktondjuret...eller vad det nu må vara...är nöjt så länge den har tillgång till N, P o C...oavsett dess proprortioner. Så är min tro..;-)
#18 - 28 januari 2011 21:38


Men så länge alla tre ämnen finns i överskott spelar det ingen roll i vilka proprortioner dom finns i...algen, växten , planktondjuret...eller vad det nu må vara...är nöjt så länge den har tillgång till N, P o C...oavsett dess proprortioner.

Ja och det är det "Estimative index" går ut på, att ge växterna allt i överflöd utan risk för att något tar slut plus att de relativt stora vattenbytena gör att man aldrig riskerar för tokhöga näringsnivåer.
Växterna vill ändå ha mycket högre näringsnivåer än algerna så de relativa nivåerna blir ointressanta - men i saltvatten där man kör sjukt begränsat så blir det andra bullar. Då hade jag nog som bossep klurat en hel del på vilka relativa nivåer som ger de trevligaste algerna eftersom algerna har relativt liten konkurrens där.
#19 - 28 januari 2011 21:40
defdac och Jonasroman, ni kan naturligtvis ha rätt och har det troligtvis också. Enligt EI säkerställer man mängden N:P + micro men vad skall C vara för att inte bli begränsande?
#20 - 28 januari 2011 21:42
Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.
#21 - 28 januari 2011 22:01
defdac skrev:
Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.
OK det är det jag räknar efter. Skall bli kulat se hur allt stämmer när jag får riktiga mätresultat.
#22 - 29 januari 2011 11:49
defdac skrev:
Äldre blad repar sig sällan om man haft näringsbrist under en längre tid och Anubias är erkänt skitsvår att få helt algfri. Lyckas du kan du väl berätta hur du gjorde =) Prickalger tyder på iofs på fosfatbrist men en fulldos varannan dag låter ganska kraftigt hmm..

Jag tycker bilderna visar att det ser ganska bra ut, men jag känner igen panikkänslan när man detaljstuderar algangripna blad. Lilaeopsisen ser fantastisk ut med tanke på att den är minst lika svår som Anubias att hålla algfri.



Tror du är på rätt väg.


Då kanske Anubis och Lilaeopsis egentligen inte är det bästa valet om man vill ha algfria växter..
Dock så känns det som just dom 2 är angripna mer av bruna/svarta alger än övriga arter.

Vad finns det för bra alternativ till en kort, gräsliknande förgrundväxt som inte är en algmagnet?


bossep skrev:


Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Hur stor fiskbelastning har du?



Jag byter 50% samma dag, 1 gång i veckan. Min fiskbelastning är förhållandevis liten i det här karet, 4 siameser 1 Ancistrus och 10 rödmuns tetror



defdac skrev:
Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.


Det får gärna någon förklara hur man får fram PPM i jämförelse emot bubblor i bubbelräknaren.
Nu vet inte jag om jag gör rätt men jag matar på efter PH och Kh sedan vad det blir i bubblor per min eller PPM har jag inte den blekaste om..


En annan sak, har fortfarande problem med mina mossor. Tawian, java och string, tar alltså bara några få dagar så är dom nästintill döda. Tappar alla sina "blad" förtvinar och mörknar (Java och Taiwan) String har blivit gul, som när grönt gräs torkar... Har "spottat" ut den här frågan på många andra forum, men verkar vara en svår knäckt nöt!
#23 - 29 januari 2011 12:27
defdac skrev:
(Dina bilder visar hårda prickalger som är ett tecken på fosfatbrist, dvs att du är för snål med PMDD:n. )


hmm jag har likadana alger och kan bekräfta att jag med flit har get för lite fosfat för att testa deldac ideer ... så nu skall jag köpa kväve och fosfat till mitt akvarium
#24 - 29 januari 2011 16:35


Det får gärna någon förklara hur man får fram PPM i jämförelse emot bubblor i bubbelräknaren.

Nu vet inte jag om jag gör rätt men jag matar på efter PH och Kh sedan vad det blir i bubblor per min eller PPM har jag inte den blekaste om..


När man börjar med CO2 så bör man skaffa ett pH-test med en fin skala runt ph 6-7, samt ett KH-test. Några dagar när man är ledig tycker jag man ska ta sig lite tid att mäta precis innan ljuset tänds, när halva ljusperioden gått och precis innan ljuset släcks och notera antalet bubblor/sek.

Efter ett tag blir man ganska trygg med att gå över till att enbart köra efter bubblor/sek. 1 välupplöst bubbla/sek går sällan fel, även om det kan bli lite kraftigt i pytteakvarier och för lite i väldigt stora akvarier. En bra utgångspunkt där man sannolikt ser ett markant lyft på växterna och en del syresvettningar.
#25 - 18 april 2011 14:43
Rostar av en gammal tråd.... Karet har gått riktigt bra tills nu.
Algerna börjar krypa fram igen eller rättare sagt karet börjar invaderas av en grön slemmig alg.. Täcker växter endast... Tror inte det är Cyano, för den har en tendens att vara mer åt det mörk/grön/blåa hållet samt att den lätt lossnar när man ta på den. Den här är mer grön(svårt att se på vissa växter) slemmig men fastsittande...

Enda skillnaden ifrån innan är att fiskbeståndet har ökat med 30st rödmuns tetror, men det tycker jag inte borde påverka så? Har ett Fluval FX5 samt en modul med filterkuddar som sammanlagt ger en gigantisk filtervolym i förhållande till akvarietsvolym.... Annars göder jag på med PMDD varannan dag...

Tankar om detta och åtgärder?...Surt att det ska komma bra till påsk när man får massa folk som gärna beundrar karet..
#26 - 18 april 2011 15:24
Jag tror ändå det är cyanobakterier bara det att dom satt sig i betydligt tätare kolonier, som att dom kämpar med att hålla syrenivåerna ute i jakten på att skapa bra förutsättningar för kvävefixering. Som om du trots PMDD ändå har grymt låga kvävenivåer i akvariet.

Jag googlade din setup och du har alltså en FX5:a med BioMax? Även jag har kört Fluval med BioMax och hade också stora problem med Cyanobakterier under denna period. Har aldrig någonsin reflekterat över det eller sett något samband, men nu googlade jag lite:

http://www.oscarfish.com/article-home/water/72-heterotrophic-bacteria.html
"There are numerous types of filter media on the market capable of supporting anaerobic conditions deep within the interior of the media. While the external sections of the media are exposed to oxygen rich conditions, aerobic bacteria that inhabit these sections of the media remove the oxygen so that water reaching the interior sections of the media has sufficiently low oxygen content to support denitrification (nitrate-oxidizing bacteria). Hagen BioMax (no longer manufactured) was such a brand of media."

Under samma tidsperiod mätte jag ganska mycket, främst nitrat som proxy för alla näringsnivåer. Tyckte då att akvariet verkade käka enormt mycket (nitrat).

Det är nästan så jag har lust att sätta upp en burk med KNO3 filtrerad med BioMax för att se vad som händer med kvävenivåerna...
#27 - 18 april 2011 15:28
Jag har testat lite med alger PMDD och fiskbelastning med 2 relativt lika små akvarier.


Dessa har lite olika filtersystem då jag tror detta har stor inverkan. Jag har också introducerat så mycket olika alger jag kan tillsammans med ungefär lika mycket fisk (kraftigt överbefolkat), växt biomassa och typ av växter (vattenpest och hornsärv). Jag doserar också PMDD en gång i veckan efter 50 % vattenbyten. Ingen CO2 och 12 timmar ljus, 0,6 W/l.


I akvariet med bra filter fanns inga synliga alger när jag började. Även någon vecka efter alg introduktion.
Nu ca 2 veckor efter att ha dubblat fiskbestånd och matning kan lite alger ses på toppen av stenar samt en tunn hinna kiselalger på glaset.


I akvariet med vanligt dåligt innerfilter finns en vacker algmatta på stenar och glas. Utvecklingen av dessa var markant när fiskmängden dubblades.
#28 - 19 april 2011 14:55
Yes jag kör men Fluvals Pre-filter makaroner, samt Fluvals Bio-Max... Hade även lite JUWEL Cirax liggandes som jag placerade i en tygpåse i korg no2, sedan är resten av utrymmet fyllt med filtermatta..

En sak som aldrig slår fel är alger på frontrutan! Vad jag menar med aldrig slår fel är att dom yttrar sig på torsdagar. Så på söndagar när man byter 50% av vattnet blir det alltid till att rengöra glaset. Nu på senare tid har även kiselalger yttrat sig längst ner på front rutan..
Staurogyne Repens och Marsilea hirsuta gamla blad börjar se ganska tråkiga ut, täckt till 40% med bruna (kisel) alger....

Lite orutinerat, men upptäckte till min förskräckelse att man inte varit på hugget med att beställa nytt PMDD..
Dragit ner akvariet i koma, släckt 2 av 4 Lysrör, minskat Co2 och öka cirkulationen med 600l/h, rätt eller fel?
(Till PMDD Bulk kommer)
#29 - 19 april 2011 16:51


Jag har testat lite med alger PMDD och fiskbelastning med 2 relativt lika små akvarier.





Dessa har lite olika filtersystem då jag tror detta har stor inverkan. Jag har också introducerat så mycket olika alger jag kan tillsammans med ungefär lika mycket fisk (kraftigt överbefolkat), växt biomassa och typ av växter (vattenpest och hornsärv). Jag doserar också PMDD en gång i veckan efter 50 % vattenbyten. Ingen CO2 och 12 timmar ljus, 0,6 W/l.





I akvariet med bra filter fanns inga synliga alger när jag började. Även någon vecka efter alg introduktion.

Nu ca 2 veckor efter att ha dubblat fiskbestånd och matning kan lite alger ses på toppen av stenar samt en tunn hinna kiselalger på glaset.





I akvariet med vanligt dåligt innerfilter finns en vacker algmatta på stenar och glas. Utvecklingen av dessa var markant när fiskmängden dubblades


Hade du någon steady-state på de här experimenten innan du körde "Big Bang" med alla variabler (flera olika typer av alger, PMDD, CO2, fisk osv)?

Jag är lite skeptisk till om man kan dra några slutledningar öht i akvarier när man smackar ihop alla variabler på en gång utan att ha ett steady state man kan utgå ifrån. Detta steady state ska dessutom kunna uppnås med 100% säkerhet varje gång - och inte förrens då börjar ta bort eller lägga till en parameter i taget.

Alternativt återupprepa Big-Bangen tusentals gånger redovisa lite standardavvikelser..

Det största problemet jag har att bara smacka ihop en massa olika alger på en gång och kolla vad som händer är att det kommer vara grymt stokastiskt vilken alg som står segrande.
#30 - 19 april 2011 17:36
defdac skrev:
Hade du någon steady-state på de här experimenten innan du körde "Big Bang" med alla variabler (flera olika typer av alger, PMDD, CO2, fisk osv)?



Jag är lite skeptisk till om man kan dra några slutledningar öht i akvarier när man smackar ihop alla variabler på en gång utan att ha ett steady state man kan utgå ifrån. Detta steady state ska dessutom kunna uppnås med 100% säkerhet varje gång - och inte förrens då börjar ta bort eller lägga till en parameter i taget.



Alternativt återupprepa Big-Bangen tusentals gånger redovisa lite standardavvikelser..



Det största problemet jag har att bara smacka ihop en massa olika alger på en gång och kolla vad som händer är att det kommer vara grymt stokastiskt vilken alg som står segrande.

Eftersom jag inte fått min utrustning kan jag inte gå in på detaljer och köra något som liknar steady-state. Jag har inte heller möjlighet att köra riktiga matrixer just nu, så det blir big bang.
Det kanske inte är vetenskaplikt korrekt, långt därifrån men både akvarier och naturen fungerar ofta på det sättet.
Med det jag gör hoppas jag kunna svara folk som skriver: Hjälp jag har fått alginvasion eller jag har fått en släng av cyano.
Vad jag tror jag har bevisat är att vissa alger kan trivas om man använder PMDD men gör en massa andra fel.
Att avsiktligt göra fel visar ofta hur man skall göra rätt.
Jag vill därmed krossa myten att PMDD löser allt vad algproblem heter med och utan växter. En sådan myt gagnar ingen, tvärs om tycker jag.


Jag tror också det kan vara viktigt att utröna hur stor vikt man skall fästa på sambandet filter/alger. Jag tror i mitt enfald att detta spelar stor roll.
I mitt senaste exprement ser jag till min glädje att PMDD inte tycks motverka svävalger vilket jag var övertygad om. Detta kanske inte är så kul för en akvarist men otroligt viktigt för mig. Det betyder att man kan minska mängden Ammonium men fortfarande har bra ”grönvatten” i fiskodlingar. Vilket i sin tur betyder mindre risk och friskare fiskar.
#31 - 19 april 2011 18:18


Jag vill därmed krossa myten att PMDD löser allt vad algproblem heter med och utan växter. En sådan myt gagnar ingen, tvärs om tycker jag.


Det är naturligtvis bra, men tyvärr gör du det genom att göra på samma sätt som alla myter uppkommer: Genom dåligt statistiskt underlag och dåligt med vetenskap. Detta tror jag inte heller är bra, även om du menar väl med det.
#32 - 19 april 2011 18:22
defdac skrev:
Det är naturligtvis bra, men tyvärr gör du det genom att göra på samma sätt som alla myter uppkommer: Genom dåligt statistiskt underlag och dåligt med vetenskap. Detta tror jag inte heller är bra, även om du menar väl med det.

Då har vi delade meningar om det och det är också bra. Kan du fixa fram vetenskapen?
#33 - 19 april 2011 18:34
Jag har aldrig gett mig på att bevisa något vetenskapligt eftersom det kräver så mycket resurser/tid. Däremot delar jag gärna med mig av teori och förklaringar som jag vet att många andra haft lycka med. Men visst. Enskiljda försök är ändå intressanta som kuriosa eller antydan till vad som kan vara i görningen.

Däremot gillar jag ofta bättre om försöket är uppsatt så att man bara ändrat en enda variabel än när man smäller ihop en häxbrygd och sedan drar slutsatser av det.
#34 - 19 april 2011 19:47
[FONT=Tahoma][SIZE=2]Jag tror båda metoderna har sin plats och kan samverka.

[/SIZE][/FONT][SIZE=2] [/SIZE] [FONT=Tahoma][SIZE=2]Ett bra exempel på hur saker och ting kan samverka. Jag studerar en växt speciellt, Vattenhyacint, Eichhoria crassipes. Troligtvis ganska ovidkommande för akvariebruk. Detta gör jag tillsammans med ett universitet här och enligt alla konstens regler. Bland annat helt sterila Mikroföröknings kulturer.
[/SIZE][/FONT][SIZE=2] [/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]I och för sig har en del mycket intressant material framkommit av detta. Men det mest intressanta var när vi började jämföra detta med olika vilda populationer och jämföra dessa med varandra, big-bang alltså. Jag skall inte gå in på alla detaljer då det i så fall blir en vetenskaplig avhandling.
[/SIZE][/FONT][SIZE=2] [/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]Vi gör faktiskt det samma med mikroalger och jobbar med över 40 olika arter, gröna, kisel och cyano bakterier. Men det är helt inriktat på lipider eftersom det är just det som betalar projektet.
[/SIZE][/FONT][SIZE=2] [/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]Min big-bang (gillar det beskrivningen!) studie har inte så mycket med PMDD och akvarier att göra egentligen även om jag använder båda. Det jag mest vill få fram är hur alger och bakterier påverkar ekosystemet i exempelvis en sjö. Ofta är det då bättre att visa hur det fungerar i stället för att visa en vetenskaplig avhandling. [/SIZE][/FONT][FONT=Tahoma][SIZE=2]Seeing is believing[/SIZE][/FONT][FONT=Tahoma][SIZE=2]!

[/SIZE][/FONT][SIZE=2] [/SIZE] [FONT=Tahoma][SIZE=2]Lite kuriosa I sammanhanget är att du faktiskt haft del I det projektet.
[/SIZE][/FONT][SIZE=2] [/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]Jag började använda PMDD i lite olika former och kunde bevisa att om vi tillsatte det, men skippade PO4 så fick vi en helt fantastisk fosfor absorption. Vi renade alltså vatten genom at tillsätta gödning.[/SIZE][/FONT]
#35 - 20 april 2011 06:40


Jag skall inte gå in på alla detaljer då det i så fall blir en vetenskaplig avhandling.


Tom Barr är bra på att gå in på detaljer som är svåra och nästan omöjliga att förstå. Sånt gillar jag och alla dom hundratals betalande användare på hans sajt 8)



Ofta är det då bättre att visa hur det fungerar i stället för att visa en vetenskaplig avhandling.


Ja, om det är relativt enkla koncept som är enkla att återupprepa med relativt få undandag, typ stoppa ner andmat i ett akvarium. Tända en veke på ett ljus osv.

Att förändra en massa saker samtidigt i ett ekosystem tror jag aldrig kommer leda till exakt samma resultat varje gång.. Det är ju knappt att det är upprepningsbart om man bara modifierar en enda variabel - eftersom man inte har ett uppsättningsbart steady state; ingen resetknapp.
#36 - 20 april 2011 13:04
defdac skrev:
Tom Barr är bra på att gå in på detaljer som är svåra och nästan omöjliga att förstå. Sånt gillar jag och alla dom hundratals betalande användare på hans sajt 8)





Ja, om det är relativt enkla koncept som är enkla att återupprepa med relativt få undandag, typ stoppa ner andmat i ett akvarium. Tända en veke på ett ljus osv.



Att förändra en massa saker samtidigt i ett ekosystem tror jag aldrig kommer leda till exakt samma resultat varje gång.. Det är ju knappt att det är upprepningsbart om man bara modifierar en enda variabel - eftersom man inte har ett uppsättningsbart steady state; ingen resetknapp.

återkommer efter påsk. Nu skall jag till mit lilla ekosystem vid Atitlansjön.











Annons