Nu har det gått ett tag och jag har börjat dosera 1 normaldos PMDD varannan dag .. Växterna har börjat bubbla, men alg situationen har förbättrats marginellt.. Det växer jättebra men när bladen har blivit lite äldre angrips dom av alger, gröna prickalger och svarta/bruna alger.
Anubis kan ser riktigt svart prickig ut efter ett tag!
Är det fortfarande gödningsbrist?
Sedan verkar jag ha blivit drabbad infusorier, bilden gör inte infusorier rättvisa..
Man kan se svarta algerna på bilden med cryptocorynes..
Lileaopsis växer hyfsat bra men ser fortfarande förfärlig ut...
Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
Hur stor fiskbelastning har du?
Jag har en viss teori om detta men inga bevis eller faktiska prov att falla tillbaks på men här kommer det.
I ett inkört akvarium så konkurrerar bakterier, alger och växter om Ammonium.
Om du har överlast av fosfor och spårämnen från PMDD så använder algerna det tillsammans med ammonium. Detta lilla överskott orkar inte växterna ta till sig men tas normalt upp av bakterierna.
En annan teori (inte min) är att växterna är så stuffade av Nitrat att de inte orkar ta upp Ammonium.
Infusorier är normalt ett tecken på att det finns organiska ämnen som inte bakterierna hunnit bryta ned.
Med andra ord ta det lugnt om inte algerna ökar utan minskar kommer tiden att fixa balansen.
Ett litet tillägg till defdac’s utomordentliga förklaring. Mängden av de olika näringsämnena Kol (C), Kväve (N) och Fosfor (P) definieras ofta i en molvikts ratio C:N:P och det finns 2 etablerade system av detta Redfield och Atkinson. Redfield som är baserat på phytoplankton har en ratio of 106:16:1 och sedan har vi Atkinson som är baserat på högre växter och varierar lite grand från olika typer. Atkinsons ratio är 550:30:1. Som vi ser är det en stor skillnad mellan dessa.
Om jag inte mins fel så är PMDD doseringen baserad på endast N:P enligt Redfield.
Om nu dessa herrar har rätt borde man kunna öka mängden Kväve i förhållande till fosfor och växterna kommer att trivas bättre en alger. Man kan sedan argumentera att ju mer CO2 i förhållande till N:P (utan att det blir bristvara) ju mindre alger och gladare växter.
Detta är något jag vill bevisa men är mycket långt ifrån något hållbart resultat!