hur skulle du rekommendera att hanteringen av just min 375:a skulle se ut för att få en balanserad miljö utan för mycket tillsatser i form av gödning med PMDD och CO2?
Två olika vägar:
1) Total rivning av allt och skapande av en jordbotten. 3 cm urluftad jord som du häller gammal filtermedia över. Toppa med minst 3 cm grus. Detta är en "Walstad"-botten gjord för att optimalt ta hand om och mineralisera fiskskiten till växtnäring. Den har inga näringsdepåer så man måste kontinuerligt mata sina fiskar rejält. Walstad matade så mycket att det garanterat alltid låg flingor på bottnen efter att fiskarna var nöjda. Hon matar även akvarier utan fisk med flingfoder, just pga mineralisingen som ska ge växterna näring. Inga vattenbyten om du inte tycker att vattnet ser för gult ut. Börjar växterna se bleka ut så ger du en fulldos PMDD.
2) Sluta sonika gör vattenbyten och mata firrarna på det sätt som du tycker är optimalt för fiskarna. Stödmata med PMDD om du märker att växterna är bleka. Byt vatten när du tycker vattnet blir för gult.
Mindre vattenbyten var tionde dag typ och fortsätta dosera PMDD någon månad till?
Ah. En kompromiss mellan "zooaffärsskötseln som garanterat inte funkar för växter" och "halvmessyr som kanske kan få växterna lite piggare". Jag skulle minska vattenbytena till minst tre veckor mellan varje vattenbyte och fortsätta med en PMDD-dosernig varje vecka. När växterna blivit grnöare skulle jag sluta med PMDD:n.
Åk bort två-tre veckor på semester med en automatisk fiskmatare på högvarv så ska du få se vad som har hänt med växterna. Dom kommer ha börjat klättra ut ur akvariet.