men denna vxt vill inte stå i derekt belysning
Jag håller på och testar den teorin:
http://www.flickr.com/photos/defdac/2971410412/sizes/l/
Har börjat komma en del prickalger.
Är anubiasen känslig för lågt KH?
Lågt KH brukar vara bra då man får ett generellt lägre pH vilket gör att mikroämnen "tar" bättre. Å andra sidan så tror jag Anubiasen är rätt duktig på att använda bikarbonat om den inte får någon extra CO2. KH är karbonathårdet dvs ett mått på hur mycket karbonater det är i vattnet. Kör du CO2 så använder inga växter bikarbonat då det är påtok för ansträngande. Det kan t om räcka att dom får stå i fria luften en gång i veckan i samband med vattenbyten för att dom ska vägra använda bikarbonat, därför den stående rekommendationen med få/minimalt med vattenbyten i växtakvarier utan CO2.
Testa Fe alltså.
Tester tycker jag du kan skippa. Dom kommer förvirra och i värsta fall få dig att dosera ojämna nivåer och mer/mindre av vissa ämnen vilket gör att växterna hela tiden måste ställa om sig.
Växterna brukar vara ganska duktiga med att visa ungefär vad som fattas, och fattas något så bör man alltid dosera lite mer av alla ämnen så att alla nivåer alltid relativt varandra är lika. Påvisar din Anubias järnbrist så doserar du alltså mer av allt, inte bara järn. Undantag finns naturligtvis. Får alla växter alltid bara järnbrist under flera månader trots att man doserar mer och mer PMDD så kanske det är dags att förändra sitt recept och enbart öka mikrodelen.
Kan en anubias återhämta sig ordentligt (med tanke på att den växer så långsamt) det är ju svårt att veta om det gör någon skillnad om man provar olika metoder (gödning m.m) när man inte ser det på växten med en gång.
Detta är också en bra anledning att alltid öka alla nivåer istället för en enda. Ökar man enbart en nivå så kanske nästa typ av näringsbrist knackar för dörren.
Anubiasblad som påvisar näringsbrister återhämtar sig aldrig eller mycket lite vad jag har sett. Gamla gula fula blad kommer inte bli som nya igen. Fimpa dom.
Nya blad däremot är ofta ganska bleka just när dom "fällts ut" men får ganska snart den vanliga mörkare färger efter några dagar. Därför kan det vara lite lurigt att bedöma om just Anubias har mikrobrist, eftersom mikrobrister brukar se ut som bleka nya blad.
Eftersom den växer så långsamt så ser du dock mikrobrister långt tidigare på andra växter. Är enbart Anubiasen drabbad så skulle jag vilja föreslå ljusbrist eftersom man ofta placerar den väldigt skuggigt.