Algproblem i mitt akvarium

#1 - 3 mars 2004 18:32
Jag startade ett nytt akvarium vid årsskiftet. Det var jätte fint i början, men nu har vårt akvarium erövrats utav gråaktiga trådformade alger, och vissa växter är täckta med bruna alger. Jag har under två veckor tillsatt extra med växtnäring, men algerna har fortfarande bra fotfäste. Vad skall jag göra, hur blir jag av med dem.

http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/IMG_0033.jpg
http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/IMG_0034.jpg
http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/IMG_0035.jpg
http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/IMG_0036.jpg
#2 - 3 mars 2004 18:40
Jag gissar att algerna tog extra fart när du ökade växtnäringstillsatsen. Om man inte har co2 tillsats och svag belysning så älskar algerna växtnäringen mer än vad växterna gör. Minska omedelbart på näringen till halv dos. Öka vattenbytena ett tag och gör en hemmagjord co2 anläggning av modell mäsk. Växter som trivs i svagt ljus är tex: anubias, valisneria och javaormbunke.
MVH
Magnus
#3 - 3 mars 2004 18:49
Vad anses som svagt ljus, jag tycker att det är ganska mycket ljus, jämfört med andras akvarier.
#4 - 3 mars 2004 19:04
Berätta vad du har för ljus.
MVH
Magnus
#5 - 3 mars 2004 19:06
Ett lysrör med dagsljus 30W och ett med varvit 30W
#6 - 3 mars 2004 19:34
Hur stort kar? Framförallt höjden?
MVH
Magnus
#7 - 3 mars 2004 19:40
180 liter 50cm högt. Du kan ju gå in på hemsidan så står det vilka växter jag har i karet också.
#8 - 3 mars 2004 19:51
60 watt/180 liter ger 0,33 watt per liter. Det är lite i underkant om du har reflektorer. Har du inte reflektorer så är det mycket i underkant. Men som jag sade innan så beror din algblommning på för mycket växtgödning. Tillsätter man inte co2 och har så lite ljus så skall man försöka med halv dos. Fortsätter sen algerna att växa kan du försöka med 1/4. Men bättre är att tillsätta co2.
MVH
Magnus
#9 - 3 mars 2004 19:55
Kan man byta till starkare rör också?
Isf, vilken styrka och vilken våglängd?
#10 - 3 mars 2004 20:55
Hej Sebastian

Jag rekomenderar även som Magnus att drastiskt öka ljusmängden. Satsa på 0,5 - 0,7 w per liter ungefär (finns delade uppfattningar). Skaffa dig en mäsksats (gör "gelatinblandningen" i ett litet större kärl ex. bensindunk så får du ett flöde som håller under längre tid sök på "mäsk" i forumet så hittar du några recpet). Minska ned som han även nämner på växtnäringen, till hälften, och gör minst 1 byte i veckan på 50%. Låt det ta lite tid, det gör det för att karet skall finna sin balans i början.

Det råder delade meningar om man skall aggera kirurg i akvariet, d.v.s. nypa bort algangripna blad samt mörkerlägga karet några dagar för att bli av med algerna. Min uppfattning är att det enbart är en tillfällig lösning på ett större problem, har du inte korekta propotioner mellan ljus, näring, co2 så kommer problemen tillbaka. Ändrar du däremot dina propotioner nu så kan du hjälpa växterna på traven genom något av de ovanstående alternativen.

Apropå belysningen så tycker jag du skall välja ett kallt rör (många kelvin) med hög intensitet som når ner ända ner på bottnen (Aquarelle, Aquastar, PowerGlo, Grolux). Det är rör som är särskilt lämpade för att driva växter. Dock ger de inte alltid den finaste återgivningen av fiskarnas färger, ett alternativ kan vara att köra två av rören som växtrör och två som estetisk belysning.

(Magnus, hoppas jag inte trampade dig på tårna,.. tänkte bara att det var intressant med lite olika synvinklar på problematiken).
#11 - 3 mars 2004 21:03
Har ganska länge funderat på ljusmängd. Och om jag tolkar detta rätt så vågar jag alltså köra mitt akvarium med 0.7w/liter utan co2?
#12 - 3 mars 2004 21:05
Kanske skall meddela att det karet som jag planerade att köra 2*18 är på 63 liter med måtten 60x30x35.

#13 - 4 mars 2004 04:46
Nu ska jag diktera vår kära defac. [:)]
Att brassa på med ljus utan CO2 och välbalanserad gödning är som att trycka gasen i botten på en formel1-bil utan broms.
#14 - 4 mars 2004 05:16
Ursprungligen skickat av schizo

Har ganska länge funderat på ljusmängd. Och om jag tolkar detta rätt så vågar jag alltså köra mitt akvarium med 0.7w/liter utan co2?

Om du vågar är upp till dig, beror väl lite vad du tycker om algblommningar. Men om du vill ha ett algfritt akvarium så är det inte att rekomendera.
Angående ursprungsfrågan så tycker jag att 0,5-0,7 w/liter och co2 är det bästa. Om man inte brassar på med co2 så kan det räcka med nuvarande 0,33 w/l, men då är man begränsad till de enklaste växterna.
MVH
Magnus
#15 - 5 mars 2004 12:22
Man säger ju att algerna inte får fotfäste om växterna växer bra, men varför trivs dom så bra när växterna får gödning. Nu har vallisneraia bladen börjat att gå av också, dom som skall trivas även i lite svagare ljus. :-(
#16 - 5 mars 2004 12:29
Hur mycket vatten bör jag byta ut och hur ofta. Jag tycker att det är svårt att veta, alla säger så olika. Kan jag byta förlite vatten. Har tömmt mellan 10-15 liter i veckan. Kan jag få ner algblommningen med större vattenbyte.
#17 - 5 mars 2004 13:22
Det beror på vad du har för värden på ditt kranvatten. Du blir inte automatiskt av med algerna för att du göder växterna, du måste göda i perfekta doser av allt som CO2, TMG, KNO3, KH2PO4, vattenbyten, ljus. Allt måste klaffa med varandra.
#18 - 5 mars 2004 13:25
Vad är det som gör att algerna försvinner om jag tillsätter CO2?
#19 - 5 mars 2004 13:51
Vad är en bra balans, Om du sätter värden på alla betäckningar. Jag har ett 180 liters kar med 033W/liter i ljus.
#20 - 5 mars 2004 14:33
Det här är grundparametrarna:

20-40ppm CO2
0,1-0,2ppm Fe
10-15ppm NO3
0,25-0,5ppm PO4

Växter som trivs med lite till måttligt ljus i tillräcklig mängd.
#21 - 5 mars 2004 17:34

Vad är det som gör att algerna försvinner om jag tillsätter CO2?

Jag tror en kombination av några olika faktorer.

Framförallt begränsning av ett otäckt ämne, Ammonium, gör att alger missgynnas i större grad än högre stående växter som med sin större pondus och näringsreserv kan lägga mer krut på att dra kväve ur nitrat.

Ljuskonkurrens är en annan stor spelare. Du ser aldrig alger på friska växters blad (jag gissar på att syreutvecklingen+konvektion effektivt förhindrar att sporer fastnar). Tittar du på ett algfritt växtakvarium uppifrån ser du bara blad - var ska algerna sätta sig? Under blad och i skugga av växter är inte direkt något optimalt ställe att växa för alger så där växer det heller inte speciellt mycket.

Det finns en stor mikrofauna även på friska växtdelar, och även alger/sporer som inte syns. Vid stor ljusmängd och CO2 växer det så snabbt att ägaren tvingas riva ur och klippa ner växter regelbundet nästan varje dag - dvs varenda gnutta (osynlig) alg/spor som mot alla odds lyckas sätta sig på växterna åker ändå ur burken förr och inte senare eftersom tillväxten är så brutal.

(fritt snott och kompilerat från Tom Barr på Aquatic Plant Digest)

Det beror på vad du har för värden på ditt kranvatten. Du blir inte automatiskt av med algerna för att du göder växterna, du måste göda i perfekta doser av allt som CO2, TMG, KNO3, KH2PO4, vattenbyten, ljus. Allt måste klaffa med varandra.

Här håller jag inte riktigt med även om det till viss del är sant. Har man ett riktigt uppfuckat kranvatten leder det naturligtvis till problem, men tar man ett genomsnittligt kranvatten så är det i princip oanvändbart att göda växter med.

Det växtakvarister gör mest fel här är att småfjutta och mäta sina näringsnivåer i tron om att testerna mäter halter av några kända ämnen som växterna kan ta upp. Mäter man upp 4 ppm NO3 så tillsätter man 11 ppm för att få upp halten till 15 ppm. Men det är här den jäkligt jobbiga katten, the Darn Onerous Cat kommer in i bilden.

Även om du får perfekt utslag på Fe, NO3 och PO4 är det inte säkert att ämnena är tillgängliga till växterna pga DOC - Dissolved Organic Content, som binder upp ämnena och blir oanvändbara för växterna men ger utslag på testen.

Test är onda. DOC är ont.

Lösning: Frekventa stora vattenbyten som sveper bort DOC:en som garanterar näringsnivåerna eftersom man doserar som om vattnet var helt näringsfritt vid varje vattenbyte. Precis på samma sätt som fiskodlare som bereder en sump med perfekt vatten bereder vi växtakvarister vårt vatten direkt i akvariet med vår gödning.

Något jag själv märkt är att man lätt kan hålla 4 ggr för hög näringsdos utan att algerna reagerar - sålänge *allt* finns: Perfekt CO2-nivå, mycket ljus och *alla* näringsämnen. Så på ett sätt så blir det faktiskt automatiskt bättre om man hela tiden göder växterna med <b>alla</b> näringsämnen samtidigt i de koncentrationer du nämner ovan och inte försöker fjutta upp vissa enskiljda ämnen enbart för att ett test visar att det är låg nivå av just det ämnet.

Anledningen till att detta fungerar gissar jag har med utspädningsprincipen att göra. Låt säga att du gillar apelsinsaft och hallonsaft i lika delar. För dig är det den perfekta smaken och det gör inget om det är stark smak. Får du då ett glas med hallonsaft och häller ut hälften och fyller på med 50/50-blandningen och fortsätter att göra så några gånger så kommer hallonsaften gå mot den perfekta 50/50-smaken. Basics. Du kan dock påskynda detta genom att i Hallonsaftglaset hälla i lite koncentrerad 50/50-blandning av apelsin- och hallonsaft. Du får visserligen vassare smak av både hallon och apelsin men du har åtminstone smak av bådadera som du föredrar över den vidriga smak hallonsaft alena frambringar. =)
#22 - 5 mars 2004 20:48
citat: Har ganska länge funderat på ljusmängd. Och om jag tolkar detta rätt så vågar jag alltså köra mitt akvarium med 0.7w/liter utan co2?

Nej, då uttryckte jag mig klumpigt. Jag själv har fått bra balans när jag kör 0,7w/liter med co2. Utan co2 är det alltid lite pilligare.
#23 - 5 mars 2004 21:30
ok, hade för mig det men det skadar ju inte att fråga.

Får helt enkelt köra med glödlampor till dess jag har råd att fixa iordning CO2. Mäsk har jag testat men det går inte så bra.
#24 - 6 mars 2004 18:34
Defac är alltid så pedagogisk och orkar skriva långa inlägg om samma sak dag ut och dag in. En eloge till defac! [:-76]

Jag skulle aldrig orka. [:-4]

Annons