Algtillväxt med diffusor?

#1 - 17 augusti 2003 18:59
Hej!

Har på senare tid dundrat på med luft i min Powerhead och märker en ganska markant algtillväxt.

Svaret är säkert busenkelt o logiskt, men vad jag förstått så driver bubblorna ut eventuell koldioxid som finns i vattnet, Co2 som är en viktig beståndsdel för växter.

Är det inte likaså för alger? Mår dom bättre utan Co2 ?

Eller vad är det som gagnar alger vid bubbling?

Eftersom Co2 sänker ph värdet, kan man då säga att en diffusor har en ph höjande effekt, kanske inte höjande men att den åtminstone dämpar surheten om man exempelvis har mycket rötter?

Man är ju inte nobelpristagare i kemi, hoppas på överseende och eventuellt ett svar, har länge undrat om sambandet.

Mvh Jari
#2 - 17 augusti 2003 20:01

men vad jag förstått så driver bubblorna ut eventuell koldioxid som finns i vattnet, Co2 som är en viktig beståndsdel för växter.

Om du har mer CO2 i vattnet än i luften så luftar du ur CO2 (bubblorna höjer pH:t).

Har du mindre CO2 i vattnet än i luften så får vattnet mer CO2 (bubblorna sänker pH:t).

Vattnet i ditt akvarium strävar efter att ligga i gasjämnvikt med luften i ditt rum. Denna jämnvikt uppnås snabbare vid bubbling/kraftig cirkulation.

Har man växter i akvariet utan extra CO2-gödning så kommer vattnet alltid ha lite lägre CO2-halt än luften. Mer genomluftning i detta läge ger växterna mer CO2.

Har man växter + extra CO2-gödning så kommer extra genomluftning ta bort den extra CO2-gödningen. Därav kommer villfarelsen att växtakvarier ska ha försiktig cirkulation. Sanningen är att man hellre slösar/drar på med lite extra CO2 och har bra cirkulation, eftersom gödningen då effektivare når alla blad. Växternas respiration (syreupptagning) underlättas också med bra cirkulation.
#3 - 17 augusti 2003 20:15
Ok intressant!

Jag har alltså bara sten rötter och ciklider, inga växter alls.

Tycker mig uppleva att när man drar på bubblorna så ökar algväxtligheten.

Kan det alltså vara så att jag drar ned koldioxid i karet med bubblorna istället, om jag har mer co2 i luften än i karet?

Så det skulle kunna vara en förklaring till att jag får mer alger med bubblorna?

Drog jag rätt slutsats?

Mvh Jari

#4 - 17 augusti 2003 20:35

Kan det alltså vara så att jag drar ned koldioxid i karet med bubblorna istället, om jag har mer co2 i luften än i karet?

Jag tycker att det låter jättemärkligt att du får mer alger vid mer genomluftning. Du borde faktiskt ha mer CO2 i vattnet än i luften (fiskarnas och bakteriernas respiration) eftersom du inte har några växter. I ditt fall borde genomluftningen sänka CO2-halten.

Vad är det för alger vi pratar om?
Har du testat att sluta med att dra ner luft i powerheaden, och se en markant nedgång i algtillväxten?
Har någon fisk försvunnit efter att du började med luft i powerheaden?
Började du med luft i början av sommaren?

Jag tror att det mest är en slump att du fick mer alger när du började med luft.
#5 - 17 augusti 2003 21:00
Det är inte som så att jag plötsligt fått någon algexplosion i o med bubblorna.

Har full koll på algerna, upplevs inte som något problem.

Undrar bara om det kan finnas ett samband, en logik bakom, men det verkar det inte göra.

I det här akvariet har jag haft och har fortfarande stabilt bra vatten och är noga med att inte övergöda, fiskarna är lätträknade och halvstora, 5 ciklider och en mal i en 540, inga gömda lik i baljan.

Körde tidigare med en spade vid utblåset som är riktad mot ytan vilket i o för sig är bättre vad gäller syresättning men fick för mig att prova med diffusorn eftersom det ser rätt schysst ut.

Har även ett filter i andra änden.

Nu som tidigare i andra kar när jag kört diffusor så upplever jag att speciellt rutor får alger tidigare än när man inte diffuserar, då är det gröna sådana.

Jag undrar alltså om det finns något som gagnar alger vid bubbling.

Men det verkar inte vara så.

Mvh Jari
#6 - 18 augusti 2003 10:09
Usch vilken svår nöt att knäcka. Bottenfilter såg jag att du använde i ditt Zoonen-galleri. Har du aktuella pH/KH-värden?

Först tänkte jag att det hade med bottenfiltret att göra, men bakterieaktiviteten i bottnen borde bara bara ge extra CO2 som bubblorna ventilerar ut. Bubblingen i det läget borde ge dig mindre alger.

Enda läget jag kan komma på att luftning ger dig mer alger (mer CO2) är om du har ett högt pH (mycket bikarbonater). Nu säger du iofs att du kanske har ett lågt pH tack vare dina rötter, så nu är jag väl ute och cyklar. Den vita stenen däremot kanske är en fin bikarbonatkälla och ditt kranvatten kanske är hårt. Det här är så långt ifrån mina egna erfarenheter man kan komma + att hårdhet/bikarbonater är det jag kan absolut sämst, så det är *extremt* vilda chansningar:

If you raise the pH more CO2 will disolve into the water. You won't need a CO2 injector (which only creates an unstable pH anyway) as long as you don't have brisk aeration. <b>A powerhead circulating water is all you need</b>. No CO2 is needed. Read Diana Walstad's book.
från:
http://fins.actwin.com/killietalk/month.200209/msg01081.html

If you have only plants that can take their CO2 needs from bicarbonates, (Ca(CO3)2 + H20 -&gt; CaCO3 + HCO3 + OH-) they can grow quite happliy by consuming carbonate alkalinity for their CO2 needs (much more slowly though, because the reaction above requires energy). The extra OH- ion left over will cause the water to rise in pH, though. If you change your water regularly, this shouldn't be a problem. <b>In this type of tank, the CO2 levels maintained in the water by aeration are quite sufficient.</b> The required alkalinity for this type of tank will probably keep your pH at around 8.0-8.5, however.

från:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9610/msg00033.html

Alger är duktiga/vana att använda bikarbonater som kolkälla.

#7 - 18 augusti 2003 11:47
Mina rötter har faktiskt aldrig haft någon märkbar sänkande effekt av ph även fast det är en del. Kranvattnet här i Norrköping ligger på 7 i ph och i 540n har jag mellan 7-7,5 i ph alltid när jag mäter.

Kh har jag aldrig mätt men jag tror kommunens vatten är rätt mjukt.

Bottenfiltrering anses ju vara en gödare inte minst här på Zoopets artiklar, men nu jämför jag med eller utan diffusering och upplever skillnaden.

Gör 40-50% vattenbyten en gång i veckan ibland aningen tätare, ph får aldrig chansen att komma ner trots rötterna utan ligger alltid över 7.

Så vill jag ha det ochså eftersom det är Centralamerikansk fisk.

Jag tackar för att du satt pannan i djupa veck och engagerat dig[:-48]

Skulle du eller nån annan tycka sig hitta nåt samband eller bara spåna i saken, plocka upp tråden igen.

Mvh Jari

Annons