Jag har svårt att skilja olika algtyper från varandra. Har inte sett några bra bilder som beskriver hur olika algersorter ser ut. Någon som har tips om var man kan hitta en sådan "algguide"?
Jag har i mitt akvarium som startades för fem veckor sedan fått lite väl mycket av gröna 0,5-2,5cm långa alger som täcker ffa rötter och växter sedan en ca 10 dagar tillbaka. De är inte direkt fula i sig, liknar "sjögräs" eftersom de vajar fram och tillbaka i vattenströmmen (som dock inte är så kraftig) precis som man brukar se på undervattensfilmer från havet. Dessutom finns det några längre gröna alger (trådalger?) som bildar 5-15cm långa trådar.
Akvariet är av typen Akvastabil 325 liters, har tre lysrör á 36 Watt (Sylvania aquastar) med tillhörande reflektorer. Akvariet har under de första 3 veckorna, förutom rikligt med växter varav många snabbväxande, bara innehållit 4 ancistrus och 6 otocinclus. Jag har varit snål med fiskmat och de har under denna 5 veckorsperiod totalt fått 5-6 halva tabletter med vegetabiliskt foder, så övergödda kan man inte kalla dem. Har heller inte använt någon form av växtgödning men trots det växer växterna rätt bra. Belysningstiden var initialt 12 timmar men efterhand som de gröna algerna har jag successivt minskat denna så den senaste veckan endast är 8 timmar per dygn. Jag byter vatten varje lördag, initialt 25% varje gång men de senaste lördagarna har jag bytt 50% varje gång. Men trots detta frodas algerna, vad ska jag göra? Hur stor är risken att växterna kvävs av algerna?
HJÄLP!!!!