Alien??

#1 - 22 januari 2004 20:17
Har fått en mycket konstig liten varelse i ett av mina akvarium. Det liknar mest en gräshoppa, lätt genomskinlig, ljusgrön, 6 spindellika ben, taggig kropp.......
Har aldrig sett eller hört talats om något liknande. Någon som vet vad detta är och hur det kan ha kommit in i akvariet??
Är det skadligt för fiskar/växter?

Ni kan se någorlunda hyfsade bilder på följande adress:
http://www.alhbin.com/akvarium/kreatur.html

Hälsningar,

Anders
#2 - 22 januari 2004 20:20
nån slags loppa kanske??
#3 - 22 januari 2004 20:38
Ursprungligen skickat av Hajen_89

nån slags loppa kanske??

Nja, den här är alltså ca 4 cm stor. Låter lite för stort för att vara en loppa eller?
#4 - 22 januari 2004 20:44
Tycker det ser ut som en trollsländ larv.
Men dem i sjöarna är väl svarta?
(rätta mig om jag har fel).

Patrik//
#5 - 22 januari 2004 20:44
Trollsländelarv? Elak liten krabat. Akta firrarna.
#6 - 22 januari 2004 20:49
:) Den är ju söt
#7 - 22 januari 2004 20:50
Ursprungligen skickat av defdac

Trollsländelarv? Elak liten krabat. Akta firrarna.

Tror inte den käkar fiskar. Har just nu en hel drös guppy-yngel, de yngsta bara några dagar gamla, och de har inte minskat i antal.
#8 - 22 januari 2004 21:18
Tycker nog att det ser ut som en trollsländelarv.

Kolla och jämför: http://206.110.20.140/users/thiele/web/creek/field/arthro/dragfly.html

http://206.110.20.140/users/thiele/web/creek/field/arthro/dragfly3.html
#9 - 22 januari 2004 21:38
Det ÄR en trollsländelarv, och ja, den äter fisk. Det är tänkbart att guppy-ynglen är för små - den vill ha mat som är ett par centimeter stora.

#10 - 22 januari 2004 21:53
tryck när en påfågel ciklid oscar så ska du se vem som blir mat hehe :P
#11 - 22 januari 2004 22:26
Har nu fiskat upp den lille rackaren. Verkar som om det är en trollsländelarv. Har tydligen förmågan att anpassa sina färger efter omgivningen!!

http://www.alhbin.com/akvarium/kreatur_3.html

Tack för hjälpen med identifieringen! [:-106] (Mina fiskar tackar också...)

#12 - 23 januari 2004 11:05
Har suttit o läst den här sidan o blir så konfunderad ,hur tusan har du kunnat fått in en sån gäst nu![:-68][?]
#13 - 23 januari 2004 17:41
Ursprungligen skickat av M-L

Har suttit o läst den här sidan o blir så konfunderad ,hur tusan har du kunnat fått in en sån gäst nu![:-68][?]

Jag har inte den blekaste aning!! Skaffade detta akvarium för 2 månader sedan. Köpte sedan fiskar/växter samt en rot från affären. Kanske har den kommit med växterna alternativt med roten. Fast jag vet inte hur troligt det är att man får en sådan liten krabat därifrån. Har inte haft i något annat i akvariet.

En kompis hade en liten teori att man kanske fått in den via kranvattnet i form av ägg/yngel. Har ingen aning om man kan få in något liknande den vägen, men jag kommer nog att kolla lite extra i dricksvattenglaset framöver...[:-124]
#14 - 23 januari 2004 22:31
Jisses va slimigt!!![:-35]Jaadu du lär väl märka om din mage börjar verka annorlunda...(skojja!!)
#15 - 23 januari 2004 22:55
<font color="red">Jag har matat med trollslände larver och de är jobbiga för de är otroligt snabba för fiskarna att ta... och jag tycker inte den varelse du har liknar en sådan. Det skule kunna vara en trollslände larv som varit däri väldigt länge som håller på att utveckla sig till en trollslända.

Mina jag matade met var runt 1cm och var INTE vita.</font id="red">
#16 - 2 februari 2004 15:23
jaaa... det är utan tvekan en trollslände/dagsslände larv/bagge som snart kryper upp ur vattnet och sätter sig i väntan på att blie en flygande krabat..

har massor av sånna i dammen på vår höst och sommar.. men hur i ..,#¤ har du fått en sånn nu...
#17 - 3 februari 2004 13:26
Känner en tjej som hade helt plötsligt fått små loppor i akvariet..till en början fattade hon inte varifrån de kom,men något senare räknade hon ut att de kom från växterna som hon köpt i djuraffären. Kanske har din krabat följt med något som du köpt från affären?
Tror inte på det där med dricksvatten..man behandlar ju vattnet med massor av kemikalier som gör att sådana kryp dör under processen. ..och jag som har spindelfobi (eller rättare sagt: fobi för allt som har över 4 ben)..Yak!

Annons