Alkottar

#1 - 26 april 2010 11:14
har varit ute och plockat på mig en hög med Alkottar nu och har slängt ner en 6-7 stycken i mitt 54 liters kar med CR räkor och Apistogramma. PHt gick ner till ungefär 5.8 till igår kväll, när jag kollade imorse så låg det fortfarande på ungefär 5.8-6.0 vilket är ungefär där jag vill ha det.

Behöver jag plocka upp alkottarna i det här läget eller vågar jag låta dem ligga kvar?
#2 - 26 april 2010 11:32
Du kan låta dem ligga kvar. De ger mest effekt i början. Burken är väl nystartad så du kommer väl att göra lite små vattenbyten så du kan behöva lite mer effekt?

Såg den andra tråden har Janne fixat din fisk?
#3 - 26 april 2010 11:44
Du kan låta dem ligga kvar. De ger mest effekt i början. Burken är väl nystartad så du kommer väl att göra lite små vattenbyten så du kan behöva lite mer effekt?

Såg den andra tråden har Janne fixat din fisk?

japp, Janne is the man. Fick tag på hans sista par juruensis :)

Lyckligtvis har jag ett helt gäng alkottar att skyffla i efterhand som effekt tappas på de gamla.
#4 - 26 april 2010 12:05
Tips. Du har ju en liten burk så hädanefter kan du förbereda vattnet dagen innan med alkottar när du kör vattenbyte så slipper du ha en massa kottar i burken.
#5 - 26 april 2010 12:09
Tips. Du har ju en liten burk så hädanefter kan du förbereda vattnet dagen innan med alkottar när du kör vattenbyte så slipper du ha en massa kottar i burken.

Förbereder vattnet dagen innan som det är nu men jag låter nog alkottarna följa med, detta då jag tycker att de har en viss estetisk charm i den lilla burken, nästa bara brunt och grönt rakt igenom så de passar bra där i ;)

tack för tipset dock

som det är nu så byter jag 12L varje gång och tillsätter 2tsk havssalt vid varje VB. kan iofs ha alkottar i vattnet för att det ska hålla samma ph, men det åker likt förbannat i karet sen.
#6 - 2 maj 2010 17:23
Marnat skrev:

som det är nu så byter jag 12L varje gång och tillsätter 2tsk havssalt vid varje VB. kan iofs ha alkottar i vattnet för att det ska hålla samma ph, men det åker likt förbannat i karet sen.

Var försiktig med havssalt och låga pH-värden, det är risk att tungmetaller i saltet kommer i tillstånd som är skadliga för fisken. Använd istället vanligt bergsalt utan jod så är dina schartzkinn safe ;). Annars är lite salt ofta bra eftersom det tar upp den platsen nitritet annars tar. Fisken tål då lite mer slarv med vattenbyte. Slemskiktet blir också tjockare och skyddar bättre mot yttre påfrästningar.

//Winnie
#7 - 4 maj 2010 10:07
Winnie skrev:
Var försiktig med havssalt och låga pH-värden, det är risk att tungmetaller i saltet kommer i tillstånd som är skadliga för fisken. Använd istället vanligt bergsalt utan jod så är dina schartzkinn safe ;). Annars är lite salt ofta bra eftersom det tar upp den platsen nitritet annars tar. Fisken tål då lite mer slarv med vattenbyte. Slemskiktet blir också tjockare och skyddar bättre mot yttre påfrästningar.

//Winnie

Då övergår jag till bergsalt iom nästa VB då i sådanna fall, tur att jag är en konnosör gällande salt haha, har nog varenda typ av salt hemma du kan tänka dig.
#8 - 4 maj 2010 12:55
Winnie skrev:

//Winnie

Jag blev lite nyfiken på detta med det låga pH:t och jod. Bildar joden föreningar med metalljoner vid lågt pH, och isf kan man inte använda havssalt utan jod eller finns det inte ens havssalt utan jod? Använder själv havssalt då jag fick det rådet, att det skulle va "bättre" än gruvsalt (vet inte vad som skulle va bättre eller sämre men...)Jag antar att det vitiga i det här sammanhanget är att man använder sig av salt utan tillsatt jod
#9 - 4 maj 2010 13:22
Rooster skrev:
Jag blev lite nyfiken på detta med det låga pH:t och jod. Bildar joden föreningar med metalljoner vid lågt pH, och isf kan man inte använda havssalt utan jod eller finns det inte ens havssalt utan jod? Använder själv havssalt då jag fick det rådet, att det skulle va "bättre" än gruvsalt (vet inte vad som skulle va bättre eller sämre men...)Jag antar att det vitiga i det här sammanhanget är att man använder sig av salt utan tillsatt jod

Bra fundering rooster, så långt tänkte aldrig jag ens, dock undviker jag själv allt salt med tillsatser i största möjliga mån.
#10 - 4 maj 2010 13:37
Hoppas bara man kan få svar... Hade vart intressant å veta!
Förresten Marnat, kör du med bara med alkottar eller har du även med kvistarna som de sitter fast på? Har sett att folk även har med kvistarna å jag antar att det mest är för dekoration. Tänkte mest ifall det finns nån risk att kvistarna ruttnar och blir "mögliga" typ som vissa rötter kan bli å att bara ha själva kottarna skulle va mer "safe" utifrån det perspektivet kanske?
#11 - 4 maj 2010 15:37
Rooster skrev:
Hoppas bara man kan få svar... Hade vart intressant å veta!

Förresten Marnat, kör du med bara med alkottar eller har du även med kvistarna som de sitter fast på? Har sett att folk även har med kvistarna å jag antar att det mest är för dekoration. Tänkte mest ifall det finns nån risk att kvistarna ruttnar och blir "mögliga" typ som vissa rötter kan bli å att bara ha själva kottarna skulle va mer "safe" utifrån det perspektivet kanske?

Nä några kvistar är det inte med på kottarna för jag satt själv med o klippte bort varend liten pinnbit som stack ut från kotten, ett riktigt terapi jobb :p
#12 - 5 maj 2010 10:47
Rooster skrev:

Jod är skadligt för livet i sötakvariet och förekommer som tillsats i "salt" iform av saltet kaliumjodat. Jod är en historia i sig själv och har igentligen inte med havssalt och låga pH att göra, utan är troligen alltid skadligt och bör undvikas. I havssat kan en mängd metaller förekomma, utöver natrium som ju ingår i NaCL. Dessa metaller kan anta olika tillstånd beroende på i vilken miljö de vistas. Sur miljö är ett exempel på en miljö då man riskerar att dessa metaller skadar miljön i sötvattensakvariet. Att använda salt avsett för tillsats till saltvattenakvarier är inte lämpligt i ett surt sötvattenkar. Givetvis varierar innehållet i olika produkter och det går säkert att hitta "havssalt" som fungerar fint, men varför testa om man känner riskerna? Dom egenskaper man vill åt vid tillsats av salt uppnås med NaCl: minska osmosikt tyck, minska nitritens negativa effekt, förbättra fiskens slemskikt och bekämpa parasiter som oodium.
#13 - 5 maj 2010 19:30
Danne_85 skrev:
Nä några kvistar är det inte med på kottarna för jag satt själv med o klippte bort varend liten pinnbit som stack ut från kotten, ett riktigt terapi jobb :p

:) ok, men då antar jag att det är mer "safe" som sagt att klippa bort kvistarna? Är så klart inget problem att göra det men jag undrar mest då jag tycker att hela kvistar med flera kottar sittandes på är snyggare än bara kottar.
#14 - 5 maj 2010 21:22
Winnie skrev:
Jod är skadligt för livet i sötakvariet och förekommer som tillsats i "salt" iform av saltet kaliumjodat. Jod är en historia i sig själv och har igentligen inte med havssalt och låga pH att göra, utan är troligen alltid skadligt och bör undvikas. I havssat kan en mängd metaller förekomma, utöver natrium som ju ingår i NaCL. Dessa metaller kan anta olika tillstånd beroende på i vilken miljö de vistas. Sur miljö är ett exempel på en miljö då man riskerar att dessa metaller skadar miljön i sötvattensakvariet. Att använda salt avsett för tillsats till saltvattenakvarier är inte lämpligt i ett surt sötvattenkar. Givetvis varierar innehållet i olika produkter och det går säkert att hitta "havssalt" som fungerar fint, men varför testa om man känner riskerna? Dom egenskaper man vill åt vid tillsats av salt uppnås med NaCl: minska osmosikt tyck, minska nitritens negativa effekt, förbättra fiskens slemskikt och bekämpa parasiter som oodium.

Jaha det är alltså kaliumjodat, det visste jag inte. Ja som jag förstått det så tillsätts jod för att vi som konsumenter skall få i oss RDI typ då det inte förekommer i allt för många andra livsmedel men ändå är nått vi behöver om än i liten mängd.
Förresten hur kan metalljonerna "skada miljön i sötvattensakvariet", bildar de skadliga föreningar med "ädelgaser" eller fälls de ut i nån form av skadlig förening? (salter löser ju sig oftast i vatten till "lösa" joner) (bara undrar för att jag tycker ämnet i sig är intressant, har läst en del kemi, dock inte så mkt, och är nästan färdigutbildad biolog så var inte rädd för "komplexa" förklaringar ;)).
Men grejjen är helt enkelt att man vill ha ett "rent" salt i sura akvarier, dvs. typ bara NaCl såsom ektozonsalt, pga de anledningar du nämnt? (ektozonsalt innehåller ju flera olika jonföreningar/salter men består till ca 99% av NaCl som jag har förstått det, å att de andra jonslagen oxå är bra då djuren ju har/behöver flera olika joner även om koncentrationerna av andra joner utom Na,K och Cl är väldigt låga i fiskarna (tänker på osmolaliteten i intracellulärvästkan, extracellulärvätskan etc.)
Tack så mkt för svaret förresten!
#15 - 6 maj 2010 20:33
Ingen respons?
#16 - 7 maj 2010 18:00
Rooster skrev:

Förresten hur kan metalljonerna "skada miljön i sötvattensakvariet", bildar de skadliga föreningar med "ädelgaser" eller fälls de ut i nån form av skadlig förening? (salter löser ju sig oftast i vatten till "lösa" joner) (bara undrar för att jag tycker ämnet i sig är intressant, har läst en del kemi, dock inte så mkt, och är nästan färdigutbildad biolog så var inte rädd för "komplexa" förklaringar ;)).

Svar: Som jag tidigare skrev kan metallers tillstånd , i jonform eller inte, ändras beroende på vilka andra ämnen som förekommer, miljön kring dem. Jämför metalikst krom med 6-värt krom. Jag lovar dig att du inte vill få i dig det sexvärda, medan det metliska kommer ut den naturliga värgen utan att ge någon större påverkan. Det jag menar är vadför använda "havssalt" om man känner till risken? Det finns iallafall inga possitiva effekter med havssalt, så som fiskars välbefinnande eller ekonomi.

Men grejjen är helt enkelt att man vill ha ett "rent" salt i sura akvarier, dvs. typ bara NaCl såsom ektozonsalt, pga de anledningar du nämnt?

Svar: Ja.

(ektozonsalt innehåller ju flera olika jonföreningar/salter men består till ca 99% av NaCl som jag har förstått det,

Svar: Här är receptet på Ekozon:

[COLOR=#800080]http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm[/COLOR]

å att de andra jonslagen oxå är bra då djuren ju har/behöver flera olika joner även om koncentrationerna av andra joner utom Na,K och Cl är väldigt låga i fiskarna (tänker på osmolaliteten i intracellulärvästkan, extracellulärvätskan etc.)

Svar: Ja, fiskarna är ju skapade/anpassade för en viss miljö. Den miljön varierar såklart, men innom gränser fisken klarar. Hamnar fisken utanför dessa dör de. På så sett begränsas artens spridning och det gäller även i våra burkar. Vattnets sammansättning är ju en av de mer kritiska parametrana då det gäller en fisk. De metaller som finns i marint salt kan i vissa tillstånd utgöra en sådan gräns för en tetra från Urinoco där konduktiviteten till vardags är under 10 µS.

Tack så mkt för svaret förresten!

Svar: Mitt nöje, tack själv för bra frågor.

..

Annons