Alla bara dog ;( Vad ska jag nu göra ?

#1 - 11 juni 2008 07:13
Hej jag tog ut mina malawiciklider igår och la dem i en plastbalja med pump och doppvärmare för att jag skulle göra iordning mitt nya 375l akvarium men när jag vaknade på morgonen så var ALLA döda eftersom det tydligen var något fel på den J#VLA doppvärmaren så vattnet var jättevarmt[B)]:mad:;(
Och dem döda var 5 trewase 11 rödzebra 8 golden och 3 ancistrus och 3 pakistanbotior :(

Så nu sitter jag och kollar runt överallt på alla köphemsidor jag kan för att hitta fina fiskar för nu krävs det ju en nystart med fiskar coh då undrar jag om det är någon/några som skulle kunna hjälpa mig, Och jag skulle gärna vilja ha lite mer "speciella" fiskar men som ändå är hyggligt lätt att få lek på, och då också gärna bild på den fisken eller lite info / länk om den fisken.

Mvh Mathias Wiberg
#2 - 11 juni 2008 09:37
Ackack, du är inte första offret för en doppvärmare som fått tuppjuck. :(

Vill du fortfarande köra med malawis, eller vill du byta inriktning?
#3 - 11 juni 2008 15:06
Varför inte åka runt på affärer och titta. Det är ju inte en tråkig sysselsättning även om orsaken för dig är tråkig
#4 - 11 juni 2008 15:45
Men usch! Billigt är det ju inte att köpa ny fisk heller... Har själv haft en skenande doppvärmare som tog ihjäl nästan alla mina regnbågsfiskar...

Undrar lite samma som Jens, vill du fortfarande ha malawi?
#5 - 13 juni 2008 09:57
JAAAH mALAWI ska det vara det är spännande och kolla på dem :D
Bilagor:
#6 - 13 juni 2008 11:01
Om du har tillräckligt mycket ljus och tillräckligt många filter i ett 375 liters, så brukar det värmetillskott de ger räcka till för att hålla värmen i akvariet, åtmistone sommartid. Fundera på att inte köra med någon doppvärmare alls.
Bilagor:
#7 - 13 juni 2008 21:51
tråkig mkt.. man skall inte lägga i dropvärme den när den varmt vatten där så den kan ta av utom dropvärme. så lagom med 23-27grader vatten.. så man skall ge kallare vatten när fylla byte vatten den så den mår bra där..
#8 - 13 juni 2008 22:12
Tråkit ska du köpa nya Malawi nu eller?
#9 - 13 juni 2008 22:38
Tråkigt att de gick så :( Hoppas de blir bättre med dom nya firrarna :)

Men
Hur de är med lätt heten att få yngel eller hur vanliga dom är ..de vet jag inte men

Placidiochromis phenochilus, aulonocara stuartgranti , å Red top chilumba tycker jag e jävligt fina att titta på å jag tvivlar på att dom är vanliga i svensk handel...kan tyvärr inte lägga upp några bilder på dom i mitt kar nu...men söker du på dom namnen så hittar du dom garanterat på google ... om inte så får du Pma så kan jag skicka kort på mina exemplar av dom :)
#10 - 14 juni 2008 08:46
Villken piiiiiiiiiiiiiip otur.
#11 - 14 juni 2008 15:43
Jens A. skrev:
Om du har tillräckligt mycket ljus och tillräckligt många filter i ett 375 liters, så brukar det värmetillskott de ger räcka till för att hålla värmen i akvariet, åtmistone sommartid. Fundera på att inte köra med någon doppvärmare alls.

Okey :) men jag har ändå satt i en ny doppvärmare i mitt akvarium nu , fast den har jag testat, och den funkar :p
#12 - 14 juni 2008 15:47
Baf2 skrev:
Tråkit ska du köpa nya Malawi nu eller?

Jajamensan det ska jag :) Därför behöver jag ideer på fisk :)
Dem jag har tänkt på är väl aulonocara jacobfreibergi rostciklid kanske rödzebra kanske golden kanske demasoni :) det är många men jag har väll grund ideen om att ha kanske två st par av någon sort och ett större stim eller dela upp det stora stimmet i två lite mindre stim :D Hur låter det och vad har ni för ideer om det :) ??
#13 - 14 juni 2008 15:49
KoiKe skrev:
Tråkigt att de gick så :( Hoppas de blir bättre med dom nya firrarna :)

Men

Hur de är med lätt heten att få yngel eller hur vanliga dom är ..de vet jag inte men

Placidiochromis phenochilus, aulonocara stuartgranti , å Red top chilumba tycker jag e jävligt fina att titta på å jag tvivlar på att dom är vanliga i svensk handel...kan tyvärr inte lägga upp några bilder på dom i mitt kar nu...men söker du på dom namnen så hittar du dom garanterat på google ... om inte så får du Pma så kan jag skicka kort på mina exemplar av dom :)

MM Dem fiskarna var jättefina:) tack så mkt :D
#14 - 15 juni 2008 00:22
mazzkot skrev:
MM Dem fiskarna var jättefina:) tack så mkt :D

Såg att du skrev några rader ovanför ...

rostciklider e fina :) har 4 st i mitt kar å jag trivs med dom ...fin blå skimrande färg på dom i rätt belysning :D

Demasoni är även en väldigt fin fisk men ska väl inte blandas med stora fiskar direkt

Å Kameleont malawi (aka Crabro) är en väldigt häftig fisk att ha då dom ändra färg fort å MKT...

Andra fiskar som jag har i mitt har å är väldigt nöjd med är

auratus..mari gold...maingano..aulonocara eureka...Hongi (blå-lila)

röd juvelciklid (hemichromis lifalili, dock ej malawi men verkar funka helt ok i alla fall i mitt kar )
#15 - 15 juni 2008 09:34
DEm fiskarna som jag nu har tänkt på att ha är 1par aulonocara jacobfreibergi kanske 1 par elongatus chewere ( kan inte så mkt om dem om man ska ha dem i grupp eller par ) 1 par utav någon lite maffigare malawi var det också hade dem lite fläckar på sig med en grundfärg av silver (v et ej om dem ska vara i par eller grupp ;) )
och sedan ett större stim av typ rostciklid elr nåt för dem är fina . Vet inte om jag ska ha 3par och en större grupp elr om det blir lite fisksopa såfall kanske jag kan ha 2par och en större grupp :D
#16 - 15 juni 2008 10:54
Detta har varit uppe förut och jag diskuterade detta då kolla gärna in tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117516
#17 - 15 juni 2008 11:15
smegga skrev:
Detta har varit uppe förut och jag diskuterade detta då kolla gärna in tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117516

Tack så mkt den tråden var nyttig att läsa :)
#18 - 15 juni 2008 11:20
mazzkot skrev:
Tack så mkt den tråden var nyttig att läsa :)

MM det kom fram en del där..

Kan ju bara säga att jag provade slänga ner en 100W doppvärmare i ett 20 litersakvarium och i ett 100 liters akvarium, och ställde in den på 25 grader.

I 100L blev det 26 grader och i 20L blev det 32 grader. Så det är lite skillnad.
men sen är det säkert skillnad på märken med. men jag använder bara ett märke just nu så jag provade det jag hade.

Tråkigt det som hände dina fiskar.
#19 - 15 juni 2008 11:29
smegga skrev:
MM det kom fram en del där..

Kan ju bara säga att jag provade slänga ner en 100W doppvärmare i ett 20 litersakvarium och i ett 100 liters akvarium, och ställde in den på 25 grader.

I 100L blev det 26 grader och i 20L blev det 32 grader. Så det är lite skillnad.

men sen är det säkert skillnad på märken med. men jag använder bara ett märke just nu så jag provade det jag hade.

Tråkigt det som hände dina fiskar.

Oj , Det bevisar ju attd et verkligen är skillnad :/
#20 - 15 juni 2008 11:33
mazzkot skrev:
Oj , Det bevisar ju attd et verkligen är skillnad :/

MM jag tänkte då på att du hade ett 375 liters med en temp intsälld. sen ner i en balja på ? liter. Mätte du hur varmt det var i baljan nån gång, om inte skulle du kunna kolla det? skulle ju vissa att min teori inte bara är dum. och detta kan ju hjälpa andra i framtiden....
#21 - 15 juni 2008 11:33
Ut med doppvärmaren på sommaren säger jag bara, onödig risk och det drar ström i onödan. Att det blir lite temperaturskillnad när ljuset är släckt gör ju inget då det är detsamma i naturen.
#22 - 15 juni 2008 11:40
taliz skrev:
Ut med doppvärmaren på sommaren säger jag bara, onödig risk och det drar ström i onödan. Att det blir lite temperaturskillnad när ljuset är släckt gör ju inget då det är detsamma i naturen.

Det håller jag med om, drog ut alla doppvärmare i lokalen förra veckan. Sparar man rätt mycket el på...
#23 - 16 juni 2008 15:09
Vad för rolig firre tror ni skulle passa till 7 fulvuxna rödzebra 4 fullvuxna auratus och 2 st aulonocara jacobfreibergi
Bilagor:
#24 - 17 juni 2008 07:33
??? Ingen som har nå tips ??? :)
#25 - 17 juni 2008 10:25
gurami platy stimfisk botia dom skulle nog jag kolla upp.

Annons