Alla dessa insekter!

#1 - 3 augusti 2006 08:52
Måste bara berätta...häromnatten for min pojkvän upp med ett vrål och tände lampan. Han hade fått tag i en humla trodde han, något ludet som bitit och bränt honom i ljumsken, och slängt den på golvet. Det vi såg till vår fasa när vi tittade efter, var en stor, svartgrå skalbagge som vaggade iväg över golvet. Blää! Hade känts bättre om det varit en humla. Hur som helst, efter jämförelse med bilder så kom vi fram till att det måste vara en jordlöpare. Den finns i både grönmetallic och i svartgrå färg (nattaktiv).

http://http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordl%C3%B6pare

Nu undrar jag om det är någon som varit med om detsamma? Blivit biten av en skalbagge? Är det någon som vet om denna jordlöpare har ett slags gift som lämnar en brännande känsla?

Jag funderar även på (med risk för att låta dum), om inte insekterna blivit fler? Jag tycker mig även ha sett arter jag inte tidigare sett!! Måste väl ha att göra med det stundom tropiska klimat vi har om somrarna här i Sverige?
:confused: Åtminstone de senaste åren har det blivit bra varmt.
Även getingar och myggor är ettrigare och ger större kliande bett!

Är det någon som vet om detta stämmer, eller bara är intresserad av detta ämne och vill skriva något?

Annars, ha en bra solig insektsrik dag! ;)
#2 - 3 augusti 2006 09:33
Vi tycker att det finns en miljon fler flugor detta året än förra. Har hört från andra dtt de också reagerat på mer insekter.
#3 - 3 augusti 2006 16:11
Ja, flugor, mygg, humlor...myror, you name it! Man får väl helt enkelt vänja sig vid att det kommer att vara såhär nu. Temperaturen och klimatet har ju förändrats. Beror väl på alla fossila bränslen tror jag.
#4 - 3 augusti 2006 16:57
Det börjar dyka upp fästingar ganska så ofta här uppe nu.
Roligare kan man ha det.
Tror att det kan vara mer insekter nu för att det finns färre fåglar.
#5 - 3 augusti 2006 18:12
Tror eller ej men jag blev faktiskt biten av en helt vanlig svensk spindel för ett par år sedan.

Låg och rensade ogräs (utan handskar) då jag helt plötsligt kände att det stack till ordentligt inuti handen. När jag kollade va det var för nåt fick jag se en spindel ( kroppen utan ben var hade diametern 1 cm, ungefär) springa iväg och som efterlämnat två små bitmärken i handen.

Kan tala om att jag sen dess har respekt för våra små spindlar även om jag inte är rädd för dom.
#6 - 3 augusti 2006 18:19
Uhh, fy sjutton! Det trodde jag inte! Jag som dessutom är lite rädd för spindlar! Nej nu börjar det bli otäckt i naturen (skämta bara). Men onekligen så finns det fler bitska kryp än vad man tror!
#7 - 3 augusti 2006 18:53
Jordlöpare är rovdjur med rejält klipp i käkarna, och de är kända för att kunna bitas om de tycker det behövs. Gissningsvis hade den krupit in under täcket och blev klämd, men det är tänkbart att den ville kolla om din pojkvän var ätbar också... ;)

Om ni tog fast den så upptäckte ni säkert jordlöparnas försvar #2: de luktar illa när de blir rädda.

Den centimeterstora spindeln som bets var antagligen en kors-spindel, det är den vanligaste av de ganska få svenska spindlar som har tillräckligt starka käkar för att kunna bita människor.

Det mest häpnadsväckande jag blivit biten av är nog annars en bladlus. Trodde inte de kunde bitas, men jodå...
#8 - 3 augusti 2006 19:54
Jo han ville väl kolla om det fanns något att tugga på under täcket ;)
Jaha då kan vi utesluta jordlöpare, för det luktade ingenting när vi tog i baggen. Han hade dessutom en tagg på bakkroppen, som pulserade, och nu när jag kollat noggrannare så är han mer grå, och mer långsmal än jordlöparen. Har tagit foto på baggen, får väl försöka länka här, måste kolla hur man gör bara. Får återkomma med mina bilder på "monstret". :)

Jaha så korsspindelns käkar är starka nog att bita igenom mäniskohud? Uhh!

Bladlus!! De pyttesmå?! Bits de med?!
#9 - 3 augusti 2006 20:35
Pulserande tagg på bakkroppen? Du menar inte nånting liknande denna?
http://web.ujf-grenoble.fr/JAL/imag/insectes/DivInsect/Inconnus/sauterelle1.jpg
#10 - 3 augusti 2006 20:42
Bara att försöka hålla sig undan om man möter ett gäng bladlöss med andra ord.
Apropå korsspindel. Visst är hon gullig
#11 - 3 augusti 2006 21:55
Jadu... lite stor bara:rolleyes:
#13 - 7 augusti 2006 10:13
[quote=Azur]J
Den centimeterstora spindeln som bets var antagligen en kors-spindel, det är den vanligaste av de ganska få svenska spindlar som har tillräckligt starka käkar för att kunna bita människor.
[/quote]
Nej, det var faktiskt inte en korsspindel jag blev biten av. "Min" spindel lever för det mesta i mina rabatter, är gråbrun, ingen dekoration på kroppen och har större delen av sommaren (känns det som) en äggsäck hängande under bakkroppen. De gånger jag se den arten så är den gömd strax under ytan i jordlagret. Har ingen aning om vad det kan va för spindel men en korsspindel är det defenitift inte.
#14 - 7 augusti 2006 20:00
[quote=Azur]Pulserande tagg på bakkroppen? Du menar inte nånting liknande denna?
http://web.ujf-grenoble.fr/JAL/imag/insectes/DivInsect/Inconnus/sauterelle1.jpg[/quote]

Nej, något gräshoppa eller så var det inte. En stor svartgrå skalbagge, ser ut som en jordlöpare, men ändå inte! Ska försöka lägga in en bild :)
#15 - 7 augusti 2006 20:01
[quote=harbard]Mycket larvigt:
http://user.it.uu.se/~svens/larverna/normal.html#00-narmare_och_narmare_1.jpg
<<<(^:>*[/quote]

Blä va äckligt det ser ut när de bygger in träd sådär!
#16 - 7 augusti 2006 20:03
Hörde på radion att varje människa äter i snitt ca 8 spindlar under sin livstid medan vi sover. Urk
#17 - 7 augusti 2006 20:08
Tack för den infon, inte många men ändå. Var är silvertejpen nu, ingen öppen mun för mig mer när jag sover...
#18 - 7 augusti 2006 20:15
Silvertejp har jag sovit med i en vecka nu.)
#19 - 7 augusti 2006 21:42
Någon sorts vargspindel? Men klarar dom att bita genom vår hud?
Hade en bild på dom vildsinta bladlössen...
#20 - 8 augusti 2006 18:15
Gud vad mycket härliga bilder på kryp! :)

Jaså vi människor får i oss ca 8 spindlar under en livstid när vi sover? Uh, blir nog tejp för min del med! Eller en skyddsmask? :)
Undrar hur många andra insekter vi äter? Ovanpå maten, när vi joggar, åker MC eller i vattenglaset?
#21 - 8 augusti 2006 19:18
[quote=Scalara]Gud vad mycket härliga bilder på kryp! :)

Jaså vi människor får i oss ca 8 spindlar under en livstid när vi sover? Uh, blir nog tejp för min del med! Eller en skyddsmask? :)
Undrar hur många andra insekter vi äter? Ovanpå maten, när vi joggar, åker MC eller i vattenglaset?[/quote]

Bläbläblä!!! *kväljs*
Tydligen så ska ketchup innehålla en hel del insektsdelar. Behöver jag tillägga att jag minskat mitt ketchup intag..
#22 - 8 augusti 2006 19:21
#23 - 8 augusti 2006 19:22
mycket protein i insekter ju... mums...
#24 - 8 augusti 2006 19:24
Mmm kanske det.. [:-99] [:-124]
#25 - 9 augusti 2006 16:12
Det finns fina insekter också, min man hittade en vacker fjärilslarv! Andra är otäcka, tyckte det kröp något på mitt ben och tittade efter så var det en liten fästing....tur den inte hann bita!
#26 - 9 augusti 2006 16:16
[QUOTE=harbard]Mycket larvigt:
<<<(^:>*[/QUOTE]

Fy tusan vad äckligt! Ser man sådant tror man att man har kommit till en annan planet, insekternas kanske!
#27 - 10 augusti 2006 14:26
[quote=harbard]Mycket larvigt:
<<<(^:>*[/quote]

Jag har en angripen hägg aldeles utanför min balkong.. (Bor på andra våningen) Men tacksamt nog så klarade den sig ganska bra. Det kan man inte säga om andra träd i området...

Hägg-spinnmalar heter larverna i vuxet stadie.
#28 - 10 augusti 2006 14:49
Lägger in ett par mysiga kryp till. Visst ser det ut som en slags smiley eller ett gristryne på bakkroppen
Sen har vi snälla klubben... Han mumsar alltså i sig sin jämstora kompis..
#29 - 10 augusti 2006 18:23
[quote=eriahl]Lägger in ett par mysiga kryp till. Visst ser det ut som en slags smiley eller ett gristryne på bakkroppen http://i110.photobucket.com/albums/n113/erihalt/vilken.jpg
Sen har vi snälla klubben... http://i110.photobucket.com/albums/n113/erihalt/niceguy.jpg Han mumsar alltså i sig sin jämstora kompis..[/quote]

Ha ha! Ja, gristryne var det! :)

Uh, spindlar är läskiga! Jag har sett denna kannibalismen på nära håll, i förrådet! En spindel hade bott där ett tag, i fönstret, och jag lät honom vara. Han fångade lite blomflugor och myggor iaf.
Men en dag kom jag ut...och då satt det en större spindel i nätet...hmmm...tänkte jag. Har den andra flyttat? Men nädå, när jag tittade närmare såg jag att det inte var en fluga denna nya spindel tuggade på, det var den förra ägaren till nätet! Fy, jag blev faktiskt illamående!
Gick inte ut i förrådet på ett tag! :)
#30 - 10 augusti 2006 18:25
[quote=gladys]Titta vad jag hittade!
http://www.cals.ncsu.edu:8050/course/ent425/text18/food.html[/quote]

Blä! Sådan där info vill man ju inte ha egentligen!
Jag får nog tänka på annat när jag äter ketchup, för det har jag svårt att vara utan. :)
#31 - 20 augusti 2006 10:39
Nu har jag äntligen fixat mig en egen Zoon! Jippie! Bara att kolla på bilderna alltså! :) Vill ni se den hemska skalbaggen som bet min pojkvän så finns den i mappen : "Kryp, Blommor i trädgården, Andra Djur!" på Zoonen. Jag vet fortfarande inte vad det är för sort! Någon som kan se det på mina bilder? Har trott det var en jordlöpare men det är inte riktigt likt, samt när vi tog i baggen (flera ggr) så avgav den ingen lukt, det gör jordlöpare! Hmmm...mysteriet fortsätter...
#32 - 20 augusti 2006 16:00
Hu har jag tittat i din zoon Scalara. Kan vara fel ute, men är inte det där en "Ekoxe" eller vad dom nu heter.
#33 - 20 augusti 2006 16:06
[quote=gladys]Hu har jag tittat i din zoon Scalara. Kan vara fel ute, men är inte det där en "Ekoxe" eller vad dom nu heter.[/quote]

Ack ack så fel ute jag var!!!

Har googlat lite och nu har jag ingen aning!
#34 - 20 augusti 2006 16:35
[quote=elinor]Tror eller ej men jag blev faktiskt biten av en helt vanlig svensk spindel för ett par år sedan.

Låg och rensade ogräs (utan handskar) då jag helt plötsligt kände att det stack till ordentligt inuti handen. När jag kollade va det var för nåt fick jag se en spindel ( kroppen utan ben var hade diametern 1 cm, ungefär) springa iväg och som efterlämnat två små bitmärken i handen.

Kan tala om att jag sen dess har respekt för våra små spindlar även om jag inte är rädd för dom.[/quote]

KAn det ha varit en "husspindel"? Vet att de kan bitas ganska duktigt! I övrigt ångrar jag att jag började läsa den här tråden alls... :p
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/husspindel.htm
#35 - 20 augusti 2006 20:11
[quote=gladys]Hu har jag tittat i din zoon Scalara. Kan vara fel ute, men är inte det där en "Ekoxe" eller vad dom nu heter.[/quote]

Jo, jag trodde detsamma! Men en ekoxe var det inte heller! :confused:
#36 - 20 augusti 2006 20:13
[quote=gladys]Ack ack så fel ute jag var!!!

Har googlat lite och nu har jag ingen aning![/quote]

Jag vet hur det är! Är helt rådvill nu! Jag måste få reda på vad det är för en bagge för sjutton!!! :confused:

Man kan bli knasig för mindre ellerhur? ;)
#37 - 20 augusti 2006 20:17
[quote=Nitra98]KAn det ha varit en "husspindel"? Vet att de kan bitas ganska duktigt! I övrigt ångrar jag att jag började läsa den här tråden alls... :p
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/husspindel.htm[/quote]

Nej, om du tittar på baggen på min zoon så ser du att det inte är en spindel. Men de är nog så bitska de me!

Jag ångrar nästan oxå att jag startade denna tråd, har fått reda på en hel del olustiga saker! Nädå, men det var värst vad man inte visste mycket om det svenska insektsbeståndet ellerhur?
#38 - 20 augusti 2006 22:07
Scalara, om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag svarade elinor! :p
#39 - 21 augusti 2006 05:57
[quote=Nitra98]Scalara, om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag svarade elinor! :p[/quote]

Oh, ja! Ha ha! Nu såg jag det! :) Tror jag var lite trött igår! Sorry! *lol*

MVH: Scalara
#40 - 21 augusti 2006 12:03
Nu har jag letat upp den spindelart som så duktigt bet mig inuti handen (se tidigare inlägg).. Detta var den bästa bild jag kunde åstadkomma... Storleksmässigt så hade denna spindel en diameter på nån cm och lite till.

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=912772#
#41 - 21 augusti 2006 13:01
[quote=Scalara]NVill ni se den hemska skalbaggen som bet min pojkvän så finns den i mappen : "Kryp, Blommor i trädgården, Andra Djur!" på Zoonen. Jag vet fortfarande inte vad det är för sort![/quote]Haha, det här kommer du att gilla! Jag tycker det ser ut som en Dödgrävare, dvs en skalbagge ur familjen Silphidae. Kanske en Nicrophorus <betyder 'likbärare'> eller Thanatophilus <'dödsälskare'>.

Han bet antagligen för att kolla om din pojkvän var död. :D
#42 - 21 augusti 2006 13:05
[quote=elinor]Nu har jag letat upp den spindelart som så duktigt bet mig inuti handen (se tidigare inlägg).. Detta var den bästa bild jag kunde åstadkomma... Storleksmässigt så hade denna spindel en diameter på nån cm och lite till.[/quote]Finns bara en svensk spindel som stämmer in på den beskrivningen, och det är vår största spindel, kärrspindel:

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjofaktaspindlar.htm

De ljusa strecken är visserligen en artkaraktär, men varierar i intensitet, och jag har sett en stor hona som helt saknade dem.

F.ö. en av våra mest fascinerande spindelarter.
#43 - 21 augusti 2006 15:09
[QUOTE=Azur]Finns bara en svensk spindel som stämmer in på den beskrivningen, och det är vår största spindel, kärrspindel:
[/QUOTE]
Men den kan väl knappast vara så liten som Elinor beskrivit
:confused:
Biotopen stämmer väl inte heller...
#44 - 21 augusti 2006 16:29
Så liten vet jag väl inte om den var, "Nån centimeter och lite till" är stort för att vara en svensk spindel... Biotopen är lite ovanlig, men de kan finnas ett stycke från närmsta vattendrag, de är inte jättehårt bundna till sjöar & dammar.

Annars har vi ju alla Lycosider (jakt/vargspindlar), som ser rätt lika ut, men de brukar inte kunna bita igenom hud (vilket kärrspindel kan).
#45 - 21 augusti 2006 17:47
Vi hade problem med visade det sig kärrspindlar som busringde på dörrklockan och sprang iväg. Men hann på den här killen, satt bredvid dörrklockan Vi har en bit till vatten men dom dyker upp då och då
#46 - 21 augusti 2006 18:03
[quote=Azur]Finns bara en svensk spindel som stämmer in på den beskrivningen, och det är vår största spindel, kärrspindel:

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjofaktaspindlar.htm

De ljusa strecken är visserligen en artkaraktär, men varierar i intensitet, och jag har sett en stor hona som helt saknade dem.

F.ö. en av våra mest fascinerande spindelarter.[/quote]

Nu har jag kikat på den spindeln du hänvisar till och jag får nog lov att säga att det inte är den spindeln. Detta med tanke på att "min" spindel hade mycket rundare bakkropp än kärrspindeln. Och ingen av alla dessa spindlar som trivs i våra rabatter har heller inte den teckningen.

jag vet inte varför just jag blev biten/huggen av en svensk spindelm har fortfarande svårt att smälta det. Och de andra spindelarterna har dålig huggförmåga så har väl jag kanske tunn i hud inuti handen där den bet.

Ska påta lite i rabatten i morgon och kolla om jag hittar ytterligare ett offer att fotografera.
#47 - 25 augusti 2006 17:50
[quote=Azur]Haha, det här kommer du att gilla! Jag tycker det ser ut som en Dödgrävare, dvs en skalbagge ur familjen Silphidae. Kanske en Nicrophorus <betyder 'likbärare'> eller Thanatophilus <'dödsälskare'>.

Han bet antagligen för att kolla om din pojkvän var död. :D[/quote]

Jo, jag fick samma gissning av en kille på Zoonen, så det måste vara en dödgrävare (ryser). Tack för hjälpen! Ska kolla bilder på sådana nu tänkte jag. Burr!

Ha ha! Jo, jag antar att han tänkte ta sig en tugga på min pojkvän, fy sjutton för att dela säng med en insekt som kallas likbärare och dödsälskare!

Hoppas att ni alla slipper att uppleva detta! :)

MVH: Scalara

Annons