Alla dör =(

#1 - 5 februari 2007 15:22
Hejsan!I vår familj har vi fyra akvarier... Vi alla i familjen gjorde tester på hur bra vattnet är i våra akvarier och mitt akvarium visade det bästa resultatet.. Men nu i helgen så dog en guldalgätare för mig och en svärdbärare. Från min pappas akvarium dog dom 4 silverhajjarna och 3 stycken guldalgätare. Han har även kongotetror som bara var vid ytan i det ena hörnet på akvariet. Dom såg inte alls pigga ut och åt inget heller. Varför dör så många. Han hade en siames algätare (eller vad dom nu heter) som dog för nån vecka sedan. Jag tror att det var av bukvattensot. För den va svullen och fjällen stog ut. Men jag vet inte om det va likadana symptom på dom andra fiskarna som nyligen dog. Jag tror inte att det var de.. Men vad kan det vara för fel. Vi bytte vatten nu för de såg ut på fiskarna som att dom hade syrebrist... Annars i vanliga fall byter vi vatten varje vecka eller varannan vecka. ca 25%-30%. I min pappas akvarium fanns det ett "slott" i plast som han sågade isär för att den stod upp för mycket så att den slog i lampan. Kan det vara nått giftigt ämne från det??

Snälla hjälp mig nån.. Vill inte förlora fler fiskar...:(
#2 - 5 februari 2007 15:29
Hur stora är akvarierna och vad är det för fiskar i dem. Har varje akvarie sina "redskap" aller använder ni samma håvar, hävertar osv i alla (smittorisk)?

Tror inte att det är plasten.
#3 - 5 februari 2007 15:35
Vad har ni för pumpar och som sagt hur stora är karen?
#4 - 5 februari 2007 15:38
Alla avkarier har sina egna tillbehör.. det har vi sett till från början.. Och vi tvättar håvarna och sånt efter vi har använt dom i fall det finns bakterier.. Min pappas akvarium är lite över 200l.. Han har/hade: Silverhajjar (hade 4 st), praktboita (4st) pansarmal (4st) en stor mal (vet ej vad den heter), kongotetror (20 tal) guldalgätare (hade 4 st nu är det två kvar)

I mitt 50 l akvarium har jag: svärbärare (5 nu är det fyra kvar, varav 2 fick jag av min pappa och den ena av dom dog) platy (1 st har haft fler tidigare, har även platy yngel i ett 18 l akvarium) guldalgätare (hade 2 nu är det en kvar) och en vanlig mal.. vet inte vad den heter.

i 18 l akvariet är det sju yngel: platy, molly och svärdbärare.
#5 - 5 februari 2007 15:42
i 200 liters akvariet är det: nån inbyggd.. vet ej vad det är för märke.. men den är ganska stor iaf..
i 50 liters akvariet är det: en aqual el pump.
#6 - 5 februari 2007 17:01
Vad gör jag för fel? Eller är det nått med vattnet??
#7 - 5 februari 2007 17:22
Stor fiskarna vid ytan mkt?
#8 - 5 februari 2007 17:25
Nej.. De va väl kongotetrorna som gjorde de igår men sen gick det över.. Och det var efter vattenbytet... Annars gör dom inte de...
#9 - 5 februari 2007 21:10
har ni bytt vatten i alla karen samtidigt... ibland använder vattenverket kloramin eller fällsalter i sin rening... det gillar inga fiskar... har förlorat massor av fisk på det sättet...
#10 - 6 februari 2007 06:40
Det låter som om du fått över någon sjukdom med fiskarna från din pappas kar tycker jag. Vad har de för symptom när de är dåliga?

Du kan alltid börja med att byta vatten några dagar i följd, höja tempen ett par grader och tillsätta salt i akvariet.

Annons