Hej!
JAg har ett 160L som jag har haft Endlers, En dvärgklogroda, några äppelsnäckor och ett lekpar Ancistrus i.
Jag byter vatten ca. var 7:e-10:e dag och då ca 25%.
Jag har ingen Nitrit i vattnet och PH´t ligger på mellan 7,5-8 (kollat med Seras dropptester).
PH´t har ju inte varit nåt problem för Ancistrusarna tidigare iom att de har lekt massor av gånger.
Problemet är nu att de bara dör!
Först försvann grodan, hittade den ingenstans. Tror inte att den hoppat ur, eftersom det är ganska tätt med täckglas och ramp (visst finns det en liten chans, men jag har letat på golvet överallt också men inte hittat den).
Sen dog Endlersen efter som, vissa av dem magrade innan och dog sen. Har nu inga kvar :(
Nu börjar ancistrusarna att dö också. Jag ser att de har magar som ser uppsvällda ut. Jag har plockat ut tre döda idag bara :(
Det som verkar knepigast är att de minsta fortfarande lever, det är de större som går åt.... Jag såg nyss att honan i lekparet har en ganska stor mage så hon dör väl snart med. Hanen är redan borta.
Äppelsnäckorna verkar däremot pigga.
Är det nån som har någon som helst gissning på vad som händer?
Vad som helst...
Jag är livrädd att jag ska smitta ner nåt av de andra akvarierna också :(
Hur ska jag göra sen?
Koka all inredning och starta om på nytt?
Måste jag kasta växterna?
Vad ska jag göra med Äppelsnäckorna? Kan de tänkas bära på smittan/sjukdomen, eller vad det nu är?
Snälla hjälp!