Knaggen skrev:Hej är det någon som har provat elite doppvärmare? Totalt värdelösa :mad: hade ett fint akvarium med mycket fiskar alla mådde super. Ända tills jag köppte en ny doppvärmare. Satte i den på kvällen å när jag kom hem från skolan var alla döda. Jag hade satt den på 24 grader å när jag mätte var det 32 grader i akvariet!!!
Knaggen skrev:100w det var vad akvarie butiken "rekomenderade" till mitt 65l akvarie.
smegga skrev:Hur många watt var den på?? det som är graderat är till för rekomenderad storlek.
Ex säg att en 200W är till för 200 liter och du ställer den på 20Grader så blir det rätt.
Men i ett 100 liters kan den då gå upp till 30 grader.
EXEMPEL, men 1 watt per liter brukar det ligga på i doppvärmar sammanhang.
man ska alltid ställa in doppvärmare lågt och öka sakta för att se hur det värmer i just det akvariet.
Fuzzop skrev:Nu hittar du allt på lite, om värmaren har en termostat så spelar storleken på karet ingen som helst roll, det påverkar bara hur fort vattnet blir varmt eller om det är väldigt stort kanske en för liten värmare inte orkar dra upp till den temp man vill ha.
men funkar termostaten så kan du lika gärna stoppa i en 300wattare i ett 65liters kar, går bara fortare att få upp tempen men det blir inte 10 grader varmare.
Fuzzop skrev:Nu hittar du allt på lite, om värmaren har en termostat så spelar storleken på karet ingen som helst roll, det påverkar bara hur fort vattnet blir varmt eller om det är väldigt stort kanske en för liten värmare inte orkar dra upp till den temp man vill ha.
men funkar termostaten så kan du lika gärna stoppa i en 300wattare i ett 65liters kar, går bara fortare att få upp tempen men det blir inte 10 grader varmare.
egentligen inte! en termostat ska slå ifrån vid en viss inställd temperatur och om det är 10L eller 1000L ska inte ha någon betydelse! men man ska ändå aldrig överdimensionera doppvärmaren utifall den skulle hänga sig!Fanbyalperna skrev:Den skala som finns på doppvärmarna kan man bara använda som riktmärke och man måste kolla noga när man sätter i en ny doppvärmare. Förhållandena skiljer från akvarie till akvarie så det är helt enkelt omöjligt att i fabriken göra en rättvisande skala.
åheim skrev:egentligen inte! en termostat ska slå ifrån vid en viss inställd temperatur och om det är 10L eller 1000L ska inte ha någon betydelse! men man ska ändå aldrig överdimensionera doppvärmaren utifall den skulle hänga sig!
smegga skrev:Ja jag hittade på som jag skrev var det ett exempel för att visa på vad jag egentligen menar.
Men jag vet att en överdimensionerad varierar mycket mellan påslag och avstängning och det är FAKTA! Sen var 10 grader ett EXEMPEL.
Det är klart det går snabbare att värma men det blir varmare med.
Fuzzop skrev:Du får gärna visa var du hittat denna fina "FAKTA" för med all sannolikhet är det ungefär samma termostat i en liten värmare som en stor och hur många watt värmaren är på påverkar inte termostaten och den lär slå till och från vid samma temperatur oavsett belastning.
smegga skrev:Jag har inte hittat faktan nån stans men jag har i alla mina 70l akvarium 200W doppvärmare, för att lätt kunna flytta dom till mina 200l kar, Och i mina 70l blr det 29 grader när doppvärmaren står på 23, Det är ett bevis för mig i alla fall. du kan få komma och kolla om du vill......
Men alla jag har kan man kalibrera efter akvariet dom är i och när man kalibrerat ner dom med 6 grader så funkar det jätte bra...
Orkar inte skriva här längre men det vi kan säga är att när man skaffar doppvärmare ska man börja lugnt med. För en stor doppvärmare i ett litet akvarium kommer att höja tempen mer än man ställer in den på, lite i alla fall.