Alla mina fiskar dog!!!

#1 - 31 mars 2008 20:45
Hej är det någon som har provat elite doppvärmare? Totalt värdelösa :mad: hade ett fint akvarium med mycket fiskar alla mådde super. Ända tills jag köppte en ny doppvärmare. Satte i den på kvällen å när jag kom hem från skolan var alla döda. Jag hade satt den på 24 grader å när jag mätte var det 32 grader i akvariet!!!
#2 - 31 mars 2008 20:55
Knaggen skrev:
Hej är det någon som har provat elite doppvärmare? Totalt värdelösa :mad: hade ett fint akvarium med mycket fiskar alla mådde super. Ända tills jag köppte en ny doppvärmare. Satte i den på kvällen å när jag kom hem från skolan var alla döda. Jag hade satt den på 24 grader å när jag mätte var det 32 grader i akvariet!!!

Hur många watt var den på?? det som är graderat är till för rekomenderad storlek.

Ex säg att en 200W är till för 200 liter och du ställer den på 20Grader så blir det rätt.
Men i ett 100 liters kan den då gå upp till 30 grader.
EXEMPEL, men 1 watt per liter brukar det ligga på i doppvärmar sammanhang.

man ska alltid ställa in doppvärmare lågt och öka sakta för att se hur det värmer i just det akvariet.
#3 - 31 mars 2008 21:01
100w det var vad akvarie butiken "rekomenderade" till mitt 65l akvarie.
#4 - 31 mars 2008 21:05
Knaggen skrev:
100w det var vad akvarie butiken "rekomenderade" till mitt 65l akvarie.

En 100W Elite är ju rekomenderad till 100L.

Prova dra ner värmaren lite ställ den på typ 20 grader och se vad som händer.

Och om du provar att dra upp den till lampan i värmaren lyser och sedan ner igen slocknar den då?? annars kan det vara så att den inte känner av tempen i vattnet och värmer hela tiden....
#5 - 31 mars 2008 21:09
Usch vad tråkigt. Gör så att du lägger ner värmaren i en stor hink eller plastback med vatten och ställer den lågt först. Lägg i en termometer och kolla hur varmt det blir då värmaren har stängt av sig. Det kan ta ett dygn minst. Dom brukar ha en lampa som lyser då de är igång. Blir det för varmt så skruvar du ner den ännu mer, är det för svalt så ökar du lite, låter den värma och kollar vilken temperatur det blir igen. När du ser att den håller temperaturen lagom och jämnt så kan du flytta den till akvariet, men stäng av den då du lyfter upp den ur vattnet ;)
#6 - 31 mars 2008 21:12
Eller eftersom Alla fiskar tyvär dog kan du ju nu prova att ställa in den i akvariet, då inget finns kvar som tar skada av att du testar det..
#7 - 1 april 2008 17:08
smegga skrev:
Hur många watt var den på?? det som är graderat är till för rekomenderad storlek.

Ex säg att en 200W är till för 200 liter och du ställer den på 20Grader så blir det rätt.

Men i ett 100 liters kan den då gå upp till 30 grader.

EXEMPEL, men 1 watt per liter brukar det ligga på i doppvärmar sammanhang.

man ska alltid ställa in doppvärmare lågt och öka sakta för att se hur det värmer i just det akvariet.

Nu hittar du allt på lite, om värmaren har en termostat så spelar storleken på karet ingen som helst roll, det påverkar bara hur fort vattnet blir varmt eller om det är väldigt stort kanske en för liten värmare inte orkar dra upp till den temp man vill ha.
men funkar termostaten så kan du lika gärna stoppa i en 300wattare i ett 65liters kar, går bara fortare att få upp tempen men det blir inte 10 grader varmare.
#8 - 1 april 2008 17:15
beror väldigt mycke var man plaserar doppvärman.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 april 2008 17:22
Fuzzop skrev:
Nu hittar du allt på lite, om värmaren har en termostat så spelar storleken på karet ingen som helst roll, det påverkar bara hur fort vattnet blir varmt eller om det är väldigt stort kanske en för liten värmare inte orkar dra upp till den temp man vill ha.

men funkar termostaten så kan du lika gärna stoppa i en 300wattare i ett 65liters kar, går bara fortare att få upp tempen men det blir inte 10 grader varmare.

Jodå det spelar roll. Trots allt så är akvariedoppvärmarna relativt billiga och det innebär att de inte är så noggranna. Så en överdimensionerad doppvärmare kommer att slå i väldigt stora intervall mellan till och frånslag. Dessutom brukar temperaturskalan inte vara speciellt tillförlitlig.
Jag skulle aldrig köra med en överdimensionerad doppvärmare och jag skulle aldrig köra igång den utan att ha en tillförlitlig termometer så jag kan hålla koll på värmaren. Om den precis är igångkörd och jag skall iväg någonstas eller gå och lägga mig så vrider jag ner termostaten så att den slår av.
Gör man på detta sätt så kan man köpa en vanlig billig värmare - om man inte vill göra det så lägg på ett antal hundralappar och köp en dyrare och därmed också tillförlitligare
Man får vad betalar för.

PS: Jag har också en gång gjort samma misstag så du är inte ensam om att ha gjort det misstaget, om det nu är någon tröst.
#10 - 1 april 2008 17:27
Ja, jag hade 2 doppvärmare och 2 termometrar som alla 4 visade 3 grader fel. När jag trodde att jag hade 25 grader hade jag i själva verket 28, jag hade mer tur än dig, mina klarade sig.. Nu har jag bara doppvärmare i räkkaren på vintern.. De ska snart bort för säsongen... [:-174]
#11 - 1 april 2008 17:32
Jo kjell visst kan det slå lite mer om man har en kraftigt överdimensionerad och skalan är sällan att lita på ens på dom dyrare sakerna, men att den skulle konstant hålla 10grader högre temp i ett mindre kar tror jag inte på tills jag är överbevisad om att en fungerande termostat går sönder av att sitta i en annan mängd vatten än värmekällan är anpassad för.
#12 - 1 april 2008 18:50
Fuzzop skrev:

Ja jag hittade på som jag skrev var det ett exempel för att visa på vad jag egentligen menar.

Men jag vet att en överdimensionerad varierar mycket mellan påslag och avstängning och det är FAKTA! Sen var 10 grader ett EXEMPEL.

Det är klart det går snabbare att värma men det blir varmare med.
#13 - 1 april 2008 19:02
Jag hade fel på min värmare för ett tag sedan. Dock ingen Elite. Jag hade något billigt märke utan siffror. Vred den på minus i flera varv men ändå blev det 37 grader i mitt kar. Här är min tråd. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115802&highlight=37+grader
#14 - 1 april 2008 19:45
jag hittade en jäger på zoozity i förrigår, 300 W för en 300 lapp, lång sak var det oxå, har inte blivit färdig till att introducera den ännu, måste ställa iordning lite i karet för att kunna gömma den och samtidigt kunna få den att fungera effektivt så jag får ta det till helgen när jag har tid att övervaka allt ihop. hoppas jag inte kokar mina tilapior.
#15 - 1 april 2008 20:23
Den skala som finns på doppvärmarna kan man bara använda som riktmärke och man måste kolla noga när man sätter i en ny doppvärmare. Förhållandena skiljer från akvarie till akvarie så det är helt enkelt omöjligt att i fabriken göra en rättvisande skala.
#16 - 2 april 2008 06:57
Den skala som finns på doppvärmarna kan man bara använda som riktmärke och man måste kolla noga när man sätter i en ny doppvärmare. Förhållandena skiljer från akvarie till akvarie så det är helt enkelt omöjligt att i fabriken göra en rättvisande skala.
egentligen inte! en termostat ska slå ifrån vid en viss inställd temperatur och om det är 10L eller 1000L ska inte ha någon betydelse! men man ska ändå aldrig överdimensionera doppvärmaren utifall den skulle hänga sig!
QardinalE
#17 - 2 april 2008 07:43
Jag har en Jäger 250W till mitt 400l den är konstruerad så att man kan ställa in ringen med gradantalet. Så det innebar att när jag kört igång den i lagom takt fått upp temperaturen där jag vill ha den. Så drog man upp en spärr, sedan kunde jag vrida ringen som är graderad, till rätt temperatursiffra så att den stämde med min verkliga temperatur i akvariet.
Kostade säkert någon "50-öring";) mer än de vanliga som inte går att justera skalan på, men det är det värt:). Sedan kan ju termostaten få fnatt även på en sådan:(.
#18 - 2 april 2008 20:10
åheim skrev:
egentligen inte! en termostat ska slå ifrån vid en viss inställd temperatur och om det är 10L eller 1000L ska inte ha någon betydelse! men man ska ändå aldrig överdimensionera doppvärmaren utifall den skulle hänga sig!

Tackar, äntligen lite medhåll, tydligen är det "FAKTA" att du och jag har fel åheim ;)
#19 - 2 april 2008 20:18
smegga skrev:
Ja jag hittade på som jag skrev var det ett exempel för att visa på vad jag egentligen menar.

Men jag vet att en överdimensionerad varierar mycket mellan påslag och avstängning och det är FAKTA! Sen var 10 grader ett EXEMPEL.

Det är klart det går snabbare att värma men det blir varmare med.

Du får gärna visa var du hittat denna fina "FAKTA" för med all sannolikhet är det ungefär samma termostat i en liten värmare som en stor och hur många watt värmaren är på påverkar inte termostaten och den lär slå till och från vid samma temperatur oavsett belastning.
#20 - 2 april 2008 20:38
Jag håller nog med Fuzztop och åheim. En termostat ska slå ifrån när den kommer upp i det gradantal som den är ställd på.

Tänk en varmvattenberedare. När den är upp i det gradtal du ställt temperaturen på så slår den ju ifrån och går på igen när vattnet kallnar. Likadant en termostat i en bil, den öppnar vid ca 92 grader. När det gäller watten på en värmare är det exakt samma sak som med den klassiska grejen med spisen och vattnet. Det sägs ju att det ska gå åt mindre energi för att koka upp en liter vatten med en ny spis. Det går åt en viss mängd energi för att koka en liter vatten oavsett vilken spis eller uppvärmningsmetod man använder. Sen kan det ju givetvis hända att det går att minska svinnet på energin, faktum kvarstår dock att det går åt samma mängd energi för att få vattnet att koka. Då säger en del, kan hända du har rätt men det går fortare. Jo det kan vara sant men då är också effekten alltså watten högre så samma mängd energi är fortfarande tillsatt fast på olika tid. Samma sak är det med en doppvärmare med ett högra watttal på värmaren ska det gå fortare att värma vattnet.

Nu är ju doppvärmarnarätt billiga, men jag tror att de flesta akvarister gärna lägger en hundralapp till på en doppvärmare soom stämmer nåt åt hållen i alla fall.
#21 - 3 april 2008 06:34
Fuzzop skrev:
Du får gärna visa var du hittat denna fina "FAKTA" för med all sannolikhet är det ungefär samma termostat i en liten värmare som en stor och hur många watt värmaren är på påverkar inte termostaten och den lär slå till och från vid samma temperatur oavsett belastning.

Jag har inte hittat faktan nån stans men jag har i alla mina 70l akvarium 200W doppvärmare, för att lätt kunna flytta dom till mina 200l kar, Och i mina 70l blr det 29 grader när doppvärmaren står på 23, Det är ett bevis för mig i alla fall. du kan få komma och kolla om du vill......

Men alla jag har kan man kalibrera efter akvariet dom är i och när man kalibrerat ner dom med 6 grader så funkar det jätte bra...

Orkar inte skriva här längre men det vi kan säga är att när man skaffar doppvärmare ska man börja lugnt med. För en stor doppvärmare i ett litet akvarium kommer att höja tempen mer än man ställer in den på, lite i alla fall.
#22 - 3 april 2008 16:15
smegga skrev:
Jag har inte hittat faktan nån stans men jag har i alla mina 70l akvarium 200W doppvärmare, för att lätt kunna flytta dom till mina 200l kar, Och i mina 70l blr det 29 grader när doppvärmaren står på 23, Det är ett bevis för mig i alla fall. du kan få komma och kolla om du vill......

Men alla jag har kan man kalibrera efter akvariet dom är i och när man kalibrerat ner dom med 6 grader så funkar det jätte bra...

Orkar inte skriva här längre men det vi kan säga är att när man skaffar doppvärmare ska man börja lugnt med. För en stor doppvärmare i ett litet akvarium kommer att höja tempen mer än man ställer in den på, lite i alla fall.

Ja då få vi väl va glada att vi kan enas om att man alltid ska va försiktig med en ny doppis :)
Är mest nyfiken på vad du får för temp i 200liter då, borde hamna runt 29grader där med om du använder samma termometer ;)
(kan ju slå lite mellan olika termometrar oxå)

Annons