Alla Platy dog, varför?

#1 - 24 september 2009 21:54
I mitt akvarie(40L) bodde 6 glödbandstetror, 1 kampfisk hane och 4 platyn. Igår dog plötsligt en platyhona, hon började luta, sen verkade hon helt förvirrad och snurrade runt och simmade allmönt konstigt, sen låg hon plötsligt på botten död.
Så jag kollade såklart alla värden på vattnet men allt var normalt.

Idag började även platy hanen och de andra två honorna bete sig likandant och när två av dem dött tog jag även bort den sista. Rädd för att de skulle smitta de andra fiskarna.

vad kan detta berott på? Kan de ha haft någon sjukdom med sig redan från zoo-butiken. (Köpte dom för knappt en vecka sedan)
Alla de andra fiskarna verkar vara oberörda. Bör jag vara rädd för att de ska smitta även dom?
#2 - 24 september 2009 22:01
Hur länge har karet varit igång?
#3 - 24 september 2009 22:06
Det har varit igång i några månader. Grejen är ju den att jag blev lite fundersam,för hade det varit nåt knas med bakteriefloran (eftersom det "bara" varit igång några månader)eller värdena på vattnet(vilket det inte är) så borde väl kampfisken eller tetrorna strukit med först:confused: Har läst här att folks platy-fiskar har överleft det mesta som andra fiskar dukat under av... att det alltså är ganska tåliga i vanliga fall

Väldigt tråkigt är det tycker jag :(
#4 - 24 september 2009 22:09
Det är jättesvårt att kunna ana vad som gått fel, det kan vara ålder, vattnet, eller vad som helst men håll tummarna att inte det är något allvarligare så de andra fiskarna drabbas.
Bilagor:
#5 - 25 september 2009 04:12
De andra fiskarna kan ha vant sig vid vattenkvaliteten medan de nya Platysen blev överraskade och dog. Det är ofta svårt att ha en bra miljö i ett litet akvarium.
Vet du vilka nivåer av nitrit o dyl du har? Hur ofta byter du vatten? Hur ¨ånga fiskar har du i akvariet?
#6 - 25 september 2009 11:39
Dre skrev:
De andra fiskarna kan ha vant sig vid vattenkvaliteten medan de nya Platysen blev överraskade och dog. Det är ofta svårt att ha en bra miljö i ett litet akvarium.

Vet du vilka nivåer av nitrit o dyl du har? Hur ofta byter du vatten? Hur ¨ånga fiskar har du i akvariet?

Jag har 6st glödbandstetror, 1 kampfisk och dessa 4 platyn(som dog)
3 växter(en vattenpest och två andra)

Nitritnivån ligger på 0 enligt dropp-testet och ph värdet på 7.2, även de andra testerna såg bra ut men kommer inte ihåg värdena i huvudet.
Även idag ser alla de kvarvarande fiskarna pigga och fräscha ut, tack och lov, men man blir ju nervös...
#7 - 25 september 2009 13:48
Ungfödare och speciellt platy kan vara lite kinkiga, och mina egna erfarenheter så är faktiskt Korallplatyn den som är kinkigast av dem.
Sedan kan det även bero på var de är odlade, i forna öststatsländerna är de duktiga på att odla mängder med fisk, men det händer att kvalitén sjunker även där, och sedan kör de ofta och gärna med salttillsats i vattnet som gör att de inte lika lätt blir sjuka. När dessa fiskar sedan kommer till Sweden får de ändrar vattenkvalité och kanske utan salttillsats och blir då lättare mottagliga för sjukdommar.

Nu har det kanske blivit bättre kvalité på fisken därifrån under de senaste åren, men det förekommer säkerligen fortfarande lite skumma grejer, som det även kan göra från alla andra ställen fisk kommer från med;).

Annons