Alla skriver om PMDD...

#1 - 26 april 2008 12:49
...men vad i helskotta är det?
Vet att det är sorts näring för växter men vad skiljer PMDD mot tex en näring flaska i en zoobutik som kostar cirka 100:-
Verkar som PMDD är sorts "mirakel kur" hehehe
Någon som kan förklara eller kanske tom hänvisa till en bra beskrivning vad det är hur man gör och vad är det för skillnad mellan olika växtnäringar.
/Darek
#2 - 26 april 2008 13:14
Skillnaden är väl att pmdd kostar en bråkdel av vad de i de vanliga affärerna kostar och att man kan dosera olika ämnen beroende på
#3 - 26 april 2008 13:16
#4 - 26 april 2008 13:27
Nilsrolf skrev:
Skillnaden är väl att pmdd kostar en bråkdel av vad de i de vanliga affärerna kostar och att man kan dosera olika ämnen beroende på

Satt och läste lite om det... Verkar vara bökigt att blanda ut och man måste vara insatt i vad man vill ha för värden i akvariet...:confused: Hur vet man det alltså hur vet man vad man behöver? Och vad jag läste så kan man använda PMDD utan CO2 stämmer det?

Är PMDD bättre "näring" än det man kan köpa i en vanlig zoobutik?
Guest
#5 - 26 april 2008 14:03
Darre skrev:
Satt och läste lite om det... Verkar vara bökigt att blanda ut och man måste vara insatt i vad man vill ha för värden i akvariet...:confused: Hur vet man det alltså hur vet man vad man behöver? Och vad jag läste så kan man använda PMDD utan CO2 stämmer det?



Är PMDD bättre "näring" än det man kan köpa i en vanlig zoobutik?


Att det är bökigt är en vanesak. Visst dosera från 3-4 flaskor i stället från 1, kan ju kännas lite bökigt, men priset och innehållet tycker jag avgör om det är värt det eller ej.

Antingen doserar du angiven mängd 1 gång/veckan.
Eller så tar du reda på dina vattenvärden och doserar efter det.

Pmdd behöver inte kombineras med CO2 eller EC.

Pmdd ÄR bättre! På alla sätt! Framförallt för din plånbok. ;)
#6 - 26 april 2008 17:52
Anettejt skrev:


Antingen doserar du angiven mängd 1 gång/veckan.

Eller så tar du reda på dina vattenvärden och doserar efter det.


Ok, läste lite om densitet osv på pmdd.se och där stog det att man kan späda ut olika för att få olika värden. Hur vet jag vad jag ska ha för värden då? eller ska man bara köpa en portion av varje och skita i värda och späda ut varje påse i varsin flaska?
#7 - 26 april 2008 20:16


Satt och läste lite om det... Verkar vara bökigt att blanda ut och man måste vara insatt i vad man vill ha för värden i akvariet... Hur vet man det alltså hur vet man vad man behöver?


Det har växtakvarister under några decennier listat ut åt dig. Det handlar om spårämnen (järn, zink, koppar etc) och makroämnen (kalium, kväve, fosfor etc).

Alla dessa ämnen får du lagom mängd om du blandar enligt recepten och doserar enligt dom.

För att göra det riktigt busenkelt har man gjort recept som doseras som de flesta andra vanliga akvariegödningar, 10 ml per 100 liter.

Gör de tre blandningarna enligt valfritt recept på någon PMDD-sajt och dosera för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte.

Har du tex ett 300-liters så doserar du 30 ml från varje flaska efter vattenbytet.
#8 - 26 april 2008 20:42
defdac skrev:
Det har växtakvarister under några decennier listat ut åt dig. Det handlar om spårämnen (järn, zink, koppar etc) och makroämnen (kalium, kväve, fosfor etc).



Alla dessa ämnen får du lagom mängd om du blandar enligt recepten och doserar enligt dom.



För att göra det riktigt busenkelt har man gjort recept som doseras som de flesta andra vanliga akvariegödningar, 10 ml per 100 liter.



Gör de tre blandningarna enligt valfritt recept på någon PMDD-sajt och dosera för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte.



Har du tex ett 300-liters så doserar du 30 ml från varje flaska efter vattenbytet.

Tack, men om man doserar "rakt av" så får man oftast väldigt höga värden. Till exempel på www.pmdd.se står det som standard:
Önskad näringshalt i akvariet NO3 = 4,8mg/l
Bland 39,1gram KNO3 i 500ml flaska.

Varje påse är 50g vad jag förstår och blandar man hela då får man: NO3 = 6,13mg/l

Så då är frågan... är det bra eller ska man verkligen mäta och hålla på för att det inte ska vara för mycket.
Och en till fråga: Eftersom PMDD skall vara så jäkla bra, får man snabbare alger då? eller kanske enklare att få alger?

Hoppas ni förstår vad jag menar och tacksam för svar.

Hur blandar ni?
Bilagor:
#9 - 26 april 2008 20:52
Växter som växer och mår bra konkurrerar ut alger, visserligen kan en algtillväxt märkas i ett tidigt stadie av gödningen eftersom en förändrad balans i vattnet triggar vissa alget.

Sen är det absolut inget svårt att mäta upp rätt mäng och blanda upp, köp en sats och testa för mig veterligen har ännu ingen misslyckats..
#10 - 26 april 2008 20:55
På aquascape.nu kan du köpa portionsförpackningar 3-pack. Tänkte beställa, är det någon som har erfarenhet av sajten, om dom är bra och man inte får vänta i evighet på varorna??
#11 - 26 april 2008 21:01
#12 - 27 april 2008 09:11
Darre skrev:
Tack, men om man doserar "rakt av" så får man oftast väldigt höga värden. Till exempel på www.pmdd.se står det som standard:

Önskad näringshalt i akvariet NO3 = 4,8mg/l

Bland 39,1gram KNO3 i 500ml flaska.



Varje påse är 50g vad jag förstår och blandar man hela då får man: NO3 = 6,13mg/l


Det är extremt lågt nitratvärde, och det är helt meningslöst att använda mer än 1 till 2 värdesiffror.

En fisks nitratkänsligheten känner inte skillnad mellan 6,13 ppm och 6,14 ppm. Den känner inte heller skillnad mellan 6 och 16 ppm, däremot 6 och 60 ppm.

Gör du t ex 50% vattenbyte en gång i veckan och doserar 5 ppm nitrat via PMDD så vet du att du asymptotiskt aldrig når över 10 ppm - vilket fortfarande är extremt låg nitratnivå.

Käkar växterna bra med nitrat så kommer du sannolikt hovra mellan 0 och 5 ppm, dvs betydligt lägre halter än sällskapsakvarier har normalt sett.



Så då är frågan... är det bra eller ska man verkligen mäta och hålla på för att det inte ska vara för mycket.


Nej eftersom hobbyvattentester är för oexakta. Däremot kan du via enkel matematik räkna ut att du aldrig kommer kunna få för höga nivåer om du doserar en känd mängd och byter en känd mängd vatten. Enklare och exaktare än att använda vattentest.



Och en till fråga: Eftersom PMDD skall vara så jäkla bra, får man snabbare alger då? eller kanske enklare att få alger?


Alger är aldrig näringsbegränsade i akvarier så PMDD gör ingen skillnad.

Anledningen att alger inte blommar upp trots att do har tillräckligt med näring är att dom bara blommar upp när dom märker att det inte finns någon konkurrens, och för att avgöra det så "lyssnar dom av" syrenivåer och ammoniumnivåer - vilket inte PMDD påverkar överhudtaget.

Ett enkelt sätt att påverka syre- och ammoniumnivåer är att låta en fisk eller överbliven mat ligga och ruttna. Bakterier kommer börja jobba hårt på att bryta ner och det tar rejält med syre, samtidigt frigörs ammonium.

Eftersom PMDD redan är färdigmineraliserat så kommer det inte ta någon syre och det innehåller inget ammonium.
#13 - 27 april 2008 11:41
Tack Defdac, då är det bara att beställa och luta sig tillbaka, och se växterna växa :) men måste man byta vatten varje vecka?
#14 - 27 april 2008 12:29
Darre skrev:


Och en till fråga: Eftersom PMDD skall vara så jäkla bra, får man snabbare alger då? eller kanske enklare att få alger?


jag kör enligt anvisningen och med co2, växterna frodas och de alger jag hade är borta, ja lite finns, men ytterst lite
#15 - 27 april 2008 13:49


men måste man byta vatten varje vecka?


Nope, men det är det enklaste om man verkligen vill garantera näringsnivåerna.

Det är två problem med att inte byta lika ofta och inte lika mycket. Dels så kommer det gå längre mellan näringstillförseln och dels så kommer eventuellt/kanske det bli större pendlingar i nivåerna. Alger gillar när nivåer pendlar generellt.

Men det här är inte gospel - det finns många som drar ner rejält på vattenbytena och doserar ändå en gång i veckan trots risk för uppbyggnad. Att dra ner på vattenbytesfrekvensen kan faktiskt vara väldigt gynnsamt i akvarier som inte får CO2 eftersom växterna då enklare ställer om sig till låga CO2-nivåer. När man gör vattenbyten så kommer en del växter ovanför vattenytan och får då en megaboost av CO2 från luften, och skiter därmed i att anpassa sig till de låga CO2-nivåerna i vattnet. Nivåerna kommer ju dessutom pendla lite mindre eller åtminstone långsammare.

Som synes finns det stort utrymme för att hitta sin optimala skötsel. Det man ska ha i baktanke när man sköter om växtakvarier generellt sett är:
*) Se upp för syreslukande slam/överbliven mat.
*) Alltför slumpmässigt pendlande nivåer av både ljus och näring.
*) Att inte hamna på extremt låga näringsnivåer och försöka köra alltför "lean" (en PMDD-dosering i veckan räcker ofta för att aldrig göra det).

I akvarier utan CO2 även att se upp med alltför varierande CO2-nivåer, tex stora vattenbyten som gör att vissa växter hamnar ovanför vattenytan.

Sammanfattning: Det spelar inte megastor roll hur man sköter ett växtakvarium sålänge man uppnår stabilitet och det inte händer slumpmässiga nivåskillnader.
#16 - 27 april 2008 14:13
Det är förresten väldigt lärorikt att dosera enskiljda nivåer av varje flaska utifrån utslagen på tre bra hobbyvattentester (Fe, NO3, PO4 - förslagsvis av märket JBL). Dels så upptäcker man att testen ofta visar knasigt och att man därför alltid ska förhålla sig mycket skeptisk till konstiga mätvärden, och dels kan man få lite känsla för mycket näring glada akvarieväxter faktiskt suger upp.

Är man medveten om risken att det kan bli lite tokiga doseringar och att uppmätta halter inte nödvändigtvis är tillgängliga för växterna (pga att dom är organiskt uppbundna) så kan det ändå vara ganska kul och intressant och ge en helt ny dimension till hobbyn och förståelsen för hur undervattensväxter funkar.











Annons