Bearder collie? Du menar troligen Bearded collie eller Border collie. Ingen av dem raserna är "allergivänliga".
De hundraser (som är relativt vanliga i Sverige) som är s k allergivänliga, är Bichon Frisé och pudel.
Dock kan man aldrig garantera att en allergiker kan ha de raserna. Oftast är det protein i pälsen/hårsäckarna som allergikern inte tål. Detta protein saknar Bichon Frisé, därför kan de flesta allergiker ha den rasen. Även många allergiker klarar av pudel finfint. Men alla hundar är olika, precis som alla människor som är olika, och är olika känsliga mot diverse saker.
Jag tycker det bästa vore att ha en hund av någon av dessa raserna som prov, testa att vara hundvakt en vecka. Gör så ett antal gånger. Om barnen inte märker något så är det ju jättebra! Det värsta som finns är att vara tvungen att göra sig av med sin hund efter ett halvår, p g a allergi. Jag har själv blivit av med en hund så, för min bror blev allergisk när vi var små mot våran golden retriever.
Nu har vi pudel och han har aldrig känt något.
En bra sida hos pudel är att de fäller absolut inget hår. Bichon Frisé fäller nog heller inte så mycket.
Dock måste man räkna med att lägga ner ett par timmar i veckan på deras päls, eftersom den är ganska lång och behöver kammas och borstas m.m. Pudlar måste man även bada ca var 14 dag.
En bra sida om pudlar är: http://www.toypudel.com/pudelhorna.htm
Här kan du läsa speciellt angående allergi medmera om du trycker på knappen [Pudel och allergi].
Jag själv har pudel nu och pudlar är enligt mig alldeles underbara! Världens smartaste hund efter collien! Otroligt lättlärda med mera! Dessutom kan man ju välja storlek och färg, allt från 2 kilos till 25 kilos! Jag själv har en svart trollunge på 1,8 kg!
Lycka till!