Allmän uppdatering

#1 - 14 april 2009 19:19
Känns som det varit en del på akvariefronten nu. Få se...

Åkte till Ciklidstämman och lyssnade. Intressant, men kanske lite väl mycket artbeskrivningar för min smak. Blev en sväng förbi Akvarielagret och handla på rabatt. Hittade några sk Tre band Sumo...någonting. Lat. namn var [COLOR=#665a40]Schistura balteata[/COLOR] men utseendet stämmer inte med den fisken. Gissar att det är någon annan art. Kul fisk iaf. Visar sig mycket, är framme och äter, och är inte speciellt aggressiv.

[edit]: undrar om det är [COLOR=#436976]Schistura cf balteata[/COLOR] istället...

Min Badis badis hanne har tagit självmord. :( Satt och slötittade på TVn när vi hörde ett svagt ljud. Kollade mot akvarierna och fick se hannen som låg och hoppade på golvet. Han hade lyckats ta sig genom en springa i täckglaset som var smalare än fisken! Tillbaka med honom och allt verkade ok. Var noga med att täppa för glaset. Sedan ett par dar efteråt när vi kom hem efter att ha varit ute så låg han likförbaskat som en torr pinne på golvet, han hade lyckats lirka sig ut på något sätt.

Satte tillbaka honan till växtakvariet där den sällskapar med åtminstone ett halvvuxet yngel från tidigare kull och som verkar ha överlevt i undervegetationen undan Macropoderna.

Tog och rev ned och rengjorde badis-akvariet och flyttade dit Dario dario paret, nu syns dom bättre.

Fixade med pumparna i alla småakvarier. Får försöka minska flödet i Dario-burken.

Just nu har jag två lediga småakvarier. Är inne på att plocka över stimmet med Galaxy-rasbora till stimmet med Dvärgkardinalfiskar så kanske man får se dessa fiskar någon gång.
#2 - 14 april 2009 19:55
Tjena Olivin!
Botia tri band sumo, Assar på Zoo Hoo har också den inne.

Han köper av akvarieteknik..gick in på akvarieteknik och letade på den och där hette den Schistura balteata.

Tyckte heller inte att den var speciellt lik men det närmsta jag kom var just cf balteata. Funderar på om jag ska åka och handla de som han har.

Intressant firre som tydligen började importeras 2006, själv har jag aldrig sett den förr.

/Markus
#3 - 14 april 2009 20:54
Hm, kanske skulle man åka och skaffa några till, har tre st nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 april 2009 09:27
Åkte till Ciklidstämman och lyssnade. Intressant, men kanske lite väl mycket artbeskrivningar för min smak.

Jag hade inte med en enda artbeskrivning;) och inte Janne, Sune, Stendker, Westholm eller Löfflad heller. Det var bara Lamboj som hade med artbeskrivningar (fast det var å andra sidan en hel del), samt Erik några få.

Riktig snygg Schistura du har fått tag på :D
#5 - 15 april 2009 18:45
Hehe, får skylla på min timing då (missade flera av föredragen, och var bara med på lördagen)
#6 - 16 april 2009 22:20
Jag ska nog beställa hem en liten låda av dessa Schistura, eller hinner jag till Assar innan du kommit dit och handlat upp dom`? :D
#7 - 19 april 2009 20:04
Nä, jag har inte hunnit förbi hos honom i helgen :) Och skaffar jag fler så blir det max 2-3 st till.

Enligt alla beskrivningar jag hittat så ska dessa fiskar vara aggressiva mot andra av samma art, speciellt hannarna emellan. Mina är som sagt inte alls speciellt elaka av sig, så antingen så har jag en hanne och två honor eller så går det bra att ha flera av just den här arten. Skulle iaf inte vilja chansa med att skaffa ett riktigt stort stim av dom.
#8 - 21 april 2009 20:32
Har varit där men det vart inga nu innan löning. :) Får se när jag får ordning på lokalen om jag får plats "här uppe" med ett gäng.

Dom som Assar har gående i affären verkar inte det minsta elaka och han har väl 6-7st om jag minns rätt.

Annons