Tack för all den infon.
Jag hade mest tänkt komma nära djuren på djurparken, känns inte bra att stega in till rovdjur.:p
Men du gav mig en hel del ideer. Jag har märkt att jag inte är så stadig på näven längre så en bildstabilisator är ett måste för min del. har ju stativ oxo men jobbigt att kånka runt på.
Har du några fler tips????? Vet ju inte hur det är med bildstab. på dom du rekomenderat och det känns som en djungel när jag kollar på olika siter. Tänkte en maxkostnad på runt 6000:-
Just det ja. Canon har ju stabiliseringen i objektivet.
Stabilisering behövs när
Du kommer upp i ordentliga brännvidder. Typ >200mm
Ljussvaga situationer
Du eller motivet rör sig.
Canon Objektiv EF 70-300/4-5,6 IS USM New 5795:-
Canon Objektiv EF-S 55-250/4-5,6 IS 2795
Har båda två intern stabilisering. 70-300 verkar vara ett gediget objektiv. Men 55-250 passar i ärligheten ditt kittobjektiv bättre, och priset är rejält bra. 250 mot 300mm gör ingen större skillnad.
Jag märker att min bildstabilsering arbetar mest vid inomhusfoton, dvs långa slutartider... Då brukar jag oftast plocka fram ett mer ljus-starkt objektiv tex 50mm f1.4. Och undvika stabiliseringen på så vis.
När jag närmar mig 500mm så är nog bildstabilseringen ett måste... Absolut utan stativ...
Men för ett utomhustele på under 300mm i miljöer som inte kräver <f4.0 så tycker inte jag att stabilsering är ett krav...
För att fota djur krävs oftast ett bra tele... Djuren brukar vara en bra bit bort :)
De flesta kör ett 300mm f2.8 eller likande. Tungt och dyrt.
Tror att Canon Objektiv EF-S 55-250/4-5,6 IS 2795 kan vara ett väldigt bra alternativ. Du kommer upp i en ordentlig brännvidd och får bildstabiliseringen. Och ett väldigt bra pris :)
Du får gasnka mycket objektiv för 6000!
Saker att tänka på:
Vad ska du har det till, mer än att fota djur på en djurpark?
Hur mycket ska det väga? (kånkar själv med mig runt 4-6kg utrustning när jag är ute i skogen. Inte roligast :))
Kan du tänka dig ha med dig kitzoomen? Eller vill du byta bort det helt?
Vad vill du fokusera på? Ett ljustarkt objektiv (f <4.0) eller ett som zoomar längre (>250mm)? Eller något i mitten? Vad är viktigast för dig?
Tyvärr en hel vetenskap detta... Fast roligt :)
Synd att du inte bor i göteborg, hade du kunnat få testa lite. Telezoom/superzoom utan och med bildstabilsering.
Mvh
Stefan