Allsvenskan 2012

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 maj 2012 20:19
Tidigare år har det ju varit en fotbollstråd så det är väl på tiden att det startas en i år också.

Satt just och tittade på när Elfsborg gav IFK däng och det var riktigt härligt att se när man håller på Elfsborg:D
Frugan (som är fanatisk änglasupporter) hade varit förutseende i år och flytt fältet (hon är i Barcelona) för att slippa förnedringen på hemmafronten:p

Kul att Elfsborg har fått en riktigt bra start i år trots alla skador (främst i de bakre leden) och när dessa kommer tillbaka till hösten kan det bli riktigt kul.
#2 - 7 maj 2012 20:31
Här är det hockey som gäller, Värmland är befriat från allsvensk fotboll. Jag tar ändå tillfället i akt och för fram ett hopp om Allsvensk seger för AIK :)
#3 - 7 maj 2012 20:43
Jag såg Malmö vinna live igår och ska se dom vinna igen på torsdag ;)

Riktigt häftigt att sitta framför hejarklacken :)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
#4 - 9 maj 2012 12:00
Tidigare år har det ju varit en fotbollstråd så det är väl på tiden att det startas en i år också.

Satt just och tittade på när Elfsborg gav IFK däng och det var riktigt härligt att se när man håller på Elfsborg:D

Frugan (som är fanatisk änglasupporter) hade varit förutseende i år och flytt fältet (hon är i Barcelona) för att slippa förnedringen på hemmafronten:p

Kul att Elfsborg har fått en riktigt bra start i år trots alla skador (främst i de bakre leden) och när dessa kommer tillbaka till hösten kan det bli riktigt kul.

Jag får väl vara den Änglasupportern som håller huvudet högt då....

Elfsborg var riktigt bra i andra halvlek, första tyckte jag (inte helt opartisk dock) att Blåvitt var det klart bättre laget. Sedan går väl straffen att diskutera med tanke på den luddiga bedömningsregel vi har vid hands i fotboll. Jag skulle väl kunna tänka mig att hälften av alla elitdomare blåser, andra hälften inte och domarna har väl inte varit med oss i år direkt (och tidigare om åren finns det ickeänglar som påstår att domarna alltid blåser för Blåvitt)...

Rent fotbollsmässigt är jag dock riktigt nöjd med matchen. Elfsborg är grymt starka hemma på Borås arena. Om de är lika starka på naturgräs i år kommer de att vinna (samtliga vinster hittills har väl varit på plast om jag inte minns helt tokigt). Om mitt kära Blåvitt ska hamna topp 3 i år måste effektiviteten upp några steg. Man får inte förlora mot t.ex. Norrköping när man är överlägset spelmässigt. Det är helt enkelt för dåligt.

Nog flummat om IFK nu, ett stort grattis till Elfsborg. Precis efter matchen var jag bitter i vanlig ordning efter en förlust, men efter lite eftertanke var det välförtjänt. Jag är riktigt imponerad av den unge (glömt tillfälligt vad han heter) som sprang som fan i Elfsborg på offensivt mittfält. Elfsborg kontrade riktigt bra hela matchen igenom och är onekligen sylvassa. I höst blir det dock läge för revensch oavsett lagens tabelläge......

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 maj 2012 12:29
Ja det där med handsen kan man alltid diskutera - såg Barcelona-matchen på TV och i den fick Barcelelona en handsstraff som var bra mycket "mindre hands" än denna situation. Angående domarinsatsen så kan man ju fundera lite över att IFK för 14 ruffrisparkar under matchen (rätt normalt) med Eldfaborg fick totalt 2 st!!!!!!! - så man kan nog inte direkt säga att det var en hemmadomare.

Rent generellt så är faktiskt ändå domarnivån i Sverige klart högre än vad spelarnivån är - när var det senast ett svenskt lag i Champions League, varje år så får svenska domare döma i CL.
Under året så blir det ett antal felbedömningar av domare men under en säsong så jämnar det ut sig.

Sedan visst har Elfsborg vunnit alla plastmatcher men det beror ju mest på att 7 av 8 matcher har gått på plast. Dock det är rätt stor skillnad mellan olika plastplaner - så bortplast är egentligen inte lättare än bortagräs. Vad Elfsborg tidigare har haft svårt för är dåliga gräsplaner (läs vårgräsplaner där gräset mest är gropsar och grus) - men i år har ju även gräsplanerna varit bra på våren så det borde funka.
När Elsfborg vann allsvenskan för några år sedan så var de det året bästa bortlag - men det året var också gräsplanerna bra även på våren.
#6 - 9 maj 2012 13:03
Ja det där med handsen kan man alltid diskutera - såg Barcelona-matchen på TV och i den fick Barcelelona en handsstraff som var bra mycket "mindre hands" än denna situation. Angående domarinsatsen så kan man ju fundera lite över att IFK för 14 ruffrisparkar under matchen (rätt normalt) med Eldfaborg fick totalt 2 st!!!!!!! - så man kan nog inte direkt säga att det var en hemmadomare.

Rent generellt så är faktiskt ändå domarnivån i Sverige klart högre än vad spelarnivån är - när var det senast ett svenskt lag i Champions League, varje år så får svenska domare döma i CL.

Under året så blir det ett antal felbedömningar av domare men under en säsong så jämnar det ut sig.

Sedan visst har Elfsborg vunnit alla plastmatcher men det beror ju mest på att 7 av 8 matcher har gått på plast. Dock det är rätt stor skillnad mellan olika plastplaner - så bortplast är egentligen inte lättare än bortagräs. Vad Elfsborg tidigare har haft svårt för är dåliga gräsplaner (läs vårgräsplaner där gräset mest är gropsar och grus) - men i år har ju även gräsplanerna varit bra på våren så det borde funka.

När Elsfborg vann allsvenskan för några år sedan så var de det året bästa bortlag - men det året var också gräsplanerna bra även på våren.

Jo, visst är det så. Elfsborg gillar att spela snabb fotboll och när bollen rullar rakt och snabbt fungerar deras fotboll utmärkt. Sedan är ju onekligen en straff ganska avgörande (även om Elfsborg mycket väl kanske hade vunnit i alla fall, för de var bra). Jag tror dock att Elfsborg kommer att hålla i år, känns lite som deras år. Blåvitt behöver ha lite tålamod och spela ihop laget (och förhoppningsvis få behålla det till nästa år...). Sedan är det lätt att bli lite misstänksam mot domare just nu som Blåvittsupporter eftersom de dömde bort 7 poäng från Blåvitt de första 4 omgångarna (handsstraff som egentligen tog på bröstet mot Norrköping, offsidemål som godkändes mot AIK och ytterligare ett mål på övertid mot ÖSK som felaktigt dömdes bort. Men visst brukar det jämna ut sig över en säsong....

Men det blir nog för Guliganerna att jubla i oktober misstänker jag. Elfsborg verkar vara det mest harmoniska och bästa laget i Allsvenskan, och så länge det inte är råttorna eller de rödavita kycklingarna som vinner känns det ganska ok :)

/Jocke
#7 - 9 maj 2012 13:13
Allsvenskan ??

Va e de för nått ??

Nått man kan äta kanske.

Får googla lite på det.

Återkommer om jag finner det intressant.

.

.

.
sitt inte och vänta på mitt intresse bara.,.........;)

.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 maj 2012 17:49
Ny match och ny seger för Elfsborg:D

Känns extra skönt att på tisdag dra ner till Tyskland för Interzoo-mässa och veta att Elfsborg är i serieledning med 7 poäng!!!!!!!!
#9 - 13 maj 2012 19:26
Ny match och ny seger för Elfsborg:D

Elfsborg är i serieledning med 7 poäng!!!!!!!!

[:-106][:-106]
#10 - 13 maj 2012 19:52
allasvenxkan / älvsborg......fattar inte vad ni pratar om.....ny räkart ??

.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 maj 2012 20:15
Kensa skrev:

.

Du behöver inte tala om att du inte fattar vad du pratar om - det vet vi redan:p;)
#12 - 14 maj 2012 14:34
Kensa skrev:

.

Malmöbor och allsvenskan är ingen bra kombination
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 24 maj 2012 19:03
Så var det EM-uppehåll i fotbollen och det ser ju riktigt bra ut för Elfsborg som avlutade med att vinna mot Häcken. Hoppas att hösten blir lika bra som våren har varit så här långt.
Bara 2 snöpliga uddamålsförluster under våren - men jag får se till att på TV kolla på alla Elfsborgs matcher under hösten så går det säkert vägen - de bägge matcher som Elfsborg tappat poäng i missade jag pga att jag var utomlands:p
#14 - 25 maj 2012 04:52
Ja, Kjell nu får du sitta framför teven varje gång det är match :)
#15 - 1 juli 2012 06:37
Så nu var allsvenskan igång igen efter EM-uppehållet. Tror säkert att Elfsborg helst vill glömma sitt besök i Åtvidaberg. 5 - 1 talar sitt tydliga språk. Forzza Bruket.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 juli 2012 08:46
Guy Palm skrev:
Så nu var allsvenskan igång igen efter EM-uppehållet. Tror säkert att Elfsborg helst vill glömma sitt besök i Åtvidaberg. 5 - 1 talar sitt tydliga språk. Forzza Bruket.

Ja och ändå kan dom leda allsvenskan - nåväl det var inte någon allsvensk klass på Elsborg igår:p
#17 - 9 juli 2012 06:25
Förstår att Elfsborg behöver ett krismöte. 0 - 0 hemma mot Mjällby är allt annat än godkänt. Vad har hänt efter EM-uppehållet?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 juli 2012 07:48
Guy Palm skrev:
Förstår att Elfsborg behöver ett krismöte. 0 - 0 hemma mot Mjällby är allt annat än godkänt. Vad har hänt efter EM-uppehållet?

Ja säg det, dock så hade de rätt gott om chanser igår och borde väl ha avgjort, men det var absolut inte orättvist med oavgjort.

Det är bara att bita ihop
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 augusti 2012 18:28
Äntligen en seger igen för Elfsborg som dock har spelat rätt dåligt efter EM-uppehållet. Bara att hoppas att det vänder nu igen.

Måste också imponeras av Helsingborg som nu spelar riktigt bra - det vore himla kul (drömma får man ju) om de kunde tvåla till Celtic och gå till gruppspelet i Champions League.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 1 november 2012 21:23
Ja nu drar det ihop sig - heja Elfsborg:D
#21 - 1 november 2012 21:59
Ja nu drar det ihop sig - heja Elfsborg:D

[:-106][:-106]
#22 - 1 november 2012 22:15
Allsvenskan 2012

Som Malmö påg inflyttad till staden Sölvesborg med 16000 invånare tycker jag att det är coolt med ett lag i allsvenskan. Många av spelarna käkar på min restaurang, närhet som man aldrig hade med spelare i en storstad som Malmö. Elfsborg vann idag men vi gjorde två mål på dom. Gooooo Mjällby :-)
#23 - 1 november 2012 22:43
Elvsborg i allsvenskan? Det är de väl inte, förstår inte vad ni snackar om överhuvudtaget. Det jag tycker är det intressantaste med allsvenskan är att Karlskoga ligger på andra plats så med lite tur kan vi få två Värmländska lag i elitserien till nästa säsong.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 november 2012 09:12
RGL skrev:
Som Malmö påg inflyttad till staden Sölvesborg med 16000 invånare tycker jag att det är coolt med ett lag i allsvenskan. Många av spelarna käkar på min restaurang, närhet som man aldrig hade med spelare i en storstad som Malmö. Elfsborg vann idag men vi gjorde två mål på dom. Gooooo Mjällby :-)

Så länge som Elfsborg gör 3 mål får motståndarlaget gärna göra 2 mål :p
Bra match i ösregnet och där bägge lagen gick på knäna i slutet.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 2 november 2012 09:13
Bygert skrev:
Elvsborg i allsvenskan? Det är de väl inte, förstår inte vad ni snackar om överhuvudtaget. Det jag tycker är det intressantaste med allsvenskan är att Karlskoga ligger på andra plats så med lite tur kan vi få två Värmländska lag i elitserien till nästa säsong.

Bäste Bygert - det är mycket du inte förstår - inse det:p;)
#26 - 2 november 2012 09:35
felsvenskan......
#27 - 4 november 2012 10:30
Idag håller vi alla tummar och tår för "di gule" :D
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 4 november 2012 10:55
Jepp - är inte klockan 3 snart:D
#29 - 4 november 2012 13:49
PiaJo skrev:
Idag håller vi alla tummar och tår för "di gule" :D

Hoppas på en repris av vårmötet. 5 - 1 till Åtvidaberg :)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 4 november 2012 14:48
Guy Palm skrev:
Hoppas på en repris av vårmötet. 5 - 1 till Åtvidaberg :)

Ja än har du chansen att din dröm skall slå in:p

En halvlek kvar - nu är det nära:D
#31 - 4 november 2012 15:38
näää, nu vågar jag inte följa matchen längre....
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 4 november 2012 15:56
[:-58][:-58]Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesssssssssssssssss[:-58][:-58]
#33 - 4 november 2012 15:58
Härligt !!!!!!
Bra jobbat grabbar :D
#34 - 4 november 2012 16:00
Kjell, hörde du segervrålet från Borås Arena ända till Jonsered? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 4 november 2012 16:21
PiaJo skrev:
Kjell, hörde du segervrålet från Borås Arena ända till Jonsered? :D

Hördes mitt segervrål till Borås Arena :D
#36 - 4 november 2012 18:45
...å GIF. Sundsvall får kvala:(.

//Inger
#37 - 4 november 2012 18:53
gullefjun skrev:
...å GIF. Sundsvall får kvala:(.

//Inger

Välkomna ner till Halmstad. hoppas på fint höstväder då är Örjans Vall underbart
#38 - 4 november 2012 19:36
Guy Palm skrev:
Välkomna ner till Halmstad. hoppas på fint höstväder då är Örjans Vall underbart

Tack, men så långt att åka:).

//Inger
#39 - 20 september 2013 04:45
Hördes mitt segervrål till Borås Arena :D

Och så kom de ner på jorden igen, förlust med 0 - 4 i Salzburg
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 20 september 2013 07:02
Guy Palm skrev:
Och så kom de ner på jorden igen, förlust med 0 - 4 i Salzburg

Ja men det är väl lite som så att svenskar (i likhet med engelsmän) tror att vi är mycket bättre än vi är. Trots allt så är ju åtminstone 2 av lagen i Elfsborgs grupp rankade bra mycket högre och även det 3:e är lite bättre än Elfsborg. Så realistiskt sett så skall Elfsborg hamna 4:a i sin grupp - men man kan ju alltid drömma :D

Så - OK - Elfsborg är nu nere på jorden- men var är de andra svenska lagen i så fall då - antagligen djupt nedgrävda under markytan :p

Men jag håller med Elfsborg var riktigt dåliga igår - ändå var de i år det minst dåliga laget i de internationella cuperna. När de slogs ut i Champion-legae kvalet mot Celtic så var de faktiskt klart bättre än Celtic på hemmaplan (såg matchen IRL) och jag var förundrad över hur dåliga Celtic var. Ett Celtic som nu i Champions League höll på att skrälla borta mot Milan.

Annons