Som jag fattat det som gäller även detta texter som typ är längre än "Hej". Anledningen till att jag tar upp det är bland annat på facebook när man lägger upp bilder så ger man all rätt till FB så de får typ göra vad de vill med den. Undrar hur det funkar här på Zoopet med tanke på den texten som står i footern.
Vet inte vad footern är för något?
Oavsett vilket så använder vi överhuvudtaget inte någon text som någon skrivet på Zoopet. Skrivningen är väl mest till för att gardera sig för att inte någon kopierar en massa text från Zoopet (oavsett om det är jag själv eller någon annan) och lägger in på någon annan sida - utan att ha fått tillåtelse från den som skrev texten eller tog fotot.
Det har hänt rätt många gånger (främst om foton) att jag blivit kontaktad om att någon (företag eller privatperson) vill använda material på Zoopet i reklam eller på sin privata hemsida. Jag svarar då alltid att de skall kontakta upphovsmannen, dvs den som skrev texten eller tog fotot, om tillstånd och att vi inte kan ge någon tillåtelse.
I den nya BTN-boken om Nano-akvarier har jag ju t.ex. använt flera foton som goldisar lagts in på Zoopet. Jag kontaktade dock först resp. fotograf och frågade om det var OK att använda deras foton.
Den grövsta (vad jag vet) Zoopetstölden var ett internetföretag i branschen som hade köpt en hemsida för sitt företag (om jag minns rätt hade han betalt drygt 30.000 kr) av en företagare som bodde i Skåne. Hemsidan innehöll mer än 100 foton och massor av text - allt var plockat/stulet från Zoopet.
Jag hotade med polisanmälan om inte hemsidan plockades bort direkt. Detta gjordes, men företagaren som hade betalt 30.000 för något han inte kunde använda var blåst på pengarna.
Sedan kan väl även nämnas att man faktiskt får kopiera texter som är lite längre än "Hej", om det rör sig om någon/några få meningar och man anger ursprunget så är det nog OK. Däremot brukar jag på Zoopet plocka bort texten om någon kopierar och lägger in hela stycken med text som man inte själv skrivit.