Jag jobbar extra en gång i veckan på den lokala Djurmagazinet-butiken sedan över ett år tillbaka med att byta vatten, skrapa alger och torka rutor (och lite annat som behöver göras, samt ta hand om alla fiskkunder som kommer in just då) i alla akvariestaplarna. Men nu börjar jag bli lite uppgiven. Bara idag konfronterades jag med en kille med två slöjstjärtar i ett 30-liters som hade algproblem och ville köpa en Malawisynodontis för att komma till rätta med det, en annan kille med snäckproblem i sitt 80-liters som ville köpa två praktbotior och en tjej som ville ha en öronål i sitt 60-liters för att den såg så söt ut.

Om jag fick bestämma skulle alla fiskar som kräver mer än typ 200 liter vara beställningsvaror, för det är inte många i Piteå som har akvarier tillräckligt stora för pirayorna, gibbicepsarna och silverhajmalarna, och dessa personer vet vad de vill ha och spontanköper inte en typ påfågelciklid bara för att den såg liten och gullig ut. Men jag har egentligen ingenting att säga till om, utan får bara vänligt och bestämt säga att guldfisken + guldfiskskålen är en MYT, att jag tyvärr inte har någon algätare som löser ditt cyanoproblem, att den där fisken blir alldeles för stor för ditt 54 liters ... Det ÄR kul att prata med folk som precis ska starta upp sitt första akvarium och ge dem tips om vilka fiskar de kan skaffa, men även om jag gör upp en plan med kunden om vilka arter och hur många fiskar av varje och om hur många veckor emellan inköpstillfällena och de här växterna passar bra och den här sanden blir bra till dina pansarmalar, så VET jag att nästa gång de kommer in kommer jag mest troligen inte jobba och då kommer någon av mina underbara men ointresserade kollegor utan att blinka sälja dem vad som helst, gärna så stort och dyrt som möjligt.

Vad gör man med kunder som vägrar lyssna, som inte bryr sig ett dugg om fiskarna och som verkar tycka att fisken måste trivas bara man kan klämma ner den i akvariet, och den slutar ju ändå växa om den är i ett litet akvarium, eller hur?

Usch, det låter som att jag inte alls gillar mitt extrajobb och bara klagar (mestadels är det ju faktiskt riktigt trevligt ...), men idag blev jag rätt deppig tyvärr. Någon som har något råd att ge ...?