Men Lumen är baserad på Candela. Ett stearinljus innehåller mer än gult/grönt (tex blått). :)
Mig veterligen är det med Kelvin man mäter färgtemperatur. I Candela, Lumen och Lux mäter man ljusintensitet. :)
/Jens
Men du kan inte stirra dig blind på det, det handlar om våglängder. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre. Du kan ha en fet halogenlampa över karet, där du har kraftfullt ljus som bara den men du måste kolla våglängderna bättre. PUR och PAR. Lumen är [COLOR=#4D4D4F][FONT=Arial]den totala mängden av synligt ljus som en ljuskälla avger i alla riktningar under en viss tid. [/FONT][/COLOR][COLOR=#4D4D4F][FONT=Arial]Eftersom växterna är känsliga/mottagligliga för andra våglängder, så är inte lumen och lux användbara för att beskriva ljusegenskaper hos en ljuskälla för växtodling.
[/FONT][/COLOR][COLOR=#4D4D4F][FONT=Arial]PPFD är bättre att använda ([/FONT][/COLOR][COLOR=#4D4D4F][FONT=Arial]Photosynthetic Photon Flux Density), det går att jämföra med Lux men PPFD baseras på växternas behov istället för det mänskliga ögat.
Som i fallet med LED så behövs det olika färger för att våglängderna skall täckas in. Börjar det klarna lite?[/FONT][/COLOR]