Alternativ belysning

#1 - 28 oktober 2004 07:17
Är det någon som har något bra tips på hur man kan få till belysning till sitt akvarium som är tunnare än en vanlig lysrörsramp. Har tänkt få in ett 35cm högt akvarium i en "hylla" med 40cm höjd. Eftersom lysrörsramperna är 7cm, får de inte plats. Kan man ha några halogenspotlights i taket på hyllan, kanske?
#2 - 28 oktober 2004 07:24
du kan inte få in vanliga lågenergilampor under då då dom ger ett bättre ljus om du ska ha växter ...
#3 - 28 oktober 2004 07:31
http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=32

#4 - 28 oktober 2004 07:44
Wow! Den var ju snygg. Men nästan dyrare än själva akvariet.
#5 - 28 oktober 2004 08:29
Du kan ju bygga en T5 ramp själv.
#6 - 28 oktober 2004 18:58
Med Aqua-Els kopplingssatser kan du bygga en med vanliga lysrör. Den enkla metoden som jag har foto av på min zoon är 5,5 cm hög men det skulle gå att slimma den. De kopplingssatserna bör du kunna beställa i din akvarieaffär.
#7 - 29 oktober 2004 07:37
Ett alternativ är ju att måttbeställa ett akvarium som inte är så högt. Någon som vet vad det kan kosta och vart man vänder sig?
#8 - 29 oktober 2004 08:17
Men om du bygger in karet så det precis får plats i hyllan, så kommer det kanske bli jobbigt om du måste pilla med något i det?
#9 - 29 oktober 2004 08:25
Ikeas standard halogenbelysning för bokhyllor då? Inte fukttåliga dock men de kanske funkar?
#10 - 29 oktober 2004 08:49
Jag har ett förslag. I Skövde, där jag f ö bor, finns det en firma som jag tror är ensamma om i Sverige att tillverka lysrörsramper till akvarium. Iaf är dom väldigt stora och har dessutom lång å då menar jag lång, erfarenhet av att tillverka ramper.

Vet dock inte vad dom har för telefonnummer men Du kan kolla på www.litimazoo.com
Visserligen är telefonnummret till butiken men dom måste ju kunna hjälpa Dig där....

Skriv gärna om hur det gick...

/P-J
#11 - 29 oktober 2004 09:08
Jag funderade på IKEA först. De har tunna billiga belysningar som man lätt kan sätta bättre lysrör i. Men så är det det där med fuktigheten som blir ovanför ett akvarium. Blir ju ganska nära iom att hyllan bara är 40cm. Kan nog bli lite pilligt när man ska rengöra osv också när belysningen sitter fast i taket på hyllan. Är nog bättre att måttbeställa ett akvarium iaf. Om det inte är hutlöst dyrt förstås.
#12 - 29 oktober 2004 09:42
Ska själv bygga en ljusramp:
Det är ju billigt & lätt att få tag i vanliga armaturer (T8?) finns också billiga, lämpliga(hyfsade PUR-värden) lysrör att få tag i på lågprismarknader till låga priser.

Men hur gör man för att bygga en billig T5 armatur? Finns det billiga ljusrör att få tag i?

Hade tänkt mig att bygga en ram med 3 eller fler rör i en ram på 74 cm.

Annons