Alternativ belysning till 106liters utan täckglas

#1 - 21 november 2007 09:46
Sitter här med ett Dala/Zooline utan täckglas och utan lysramp.
Tanken är att ge sig på att fixa en typ av belysning utan lysrör och enbart en marinplywood skiva.
Vad ska jag då sätta i den?
Vill liksom hålla nere kostnaden rejält, så tillbehören bör kosta max 100kr.

Detta är förrutsättningarna.
Har en marinplywood skiva som täcker hela ramen på akvariet.
Akvariet har måtten 75x36x39

Funderar kring om jag ska ha två alternativt tre mindre spots som jag sågar ut hål för i plywooden.
Hur starka ska dessa då vara för att få bra belysning?

Finns det andra alternativ???

Lösningen ska helst vara utan lysrör och utan massa onödigt kablage.
#2 - 29 maj 2010 22:09
OJ! Ja, då kan jag hälsa, att skam går som katten på het vallgrav! Inte riktigt den hobbyn som är billig att dra igång... därefter är det tämligen "billigt"...
#3 - 30 maj 2010 02:12
För de flesta växterna krävs nog mer än några ynka vanliga spots och ljuset lär inte bli så fint med de flesta alternativen. Jag kan meddela att mina fyra LED-spots gör sig bra som nightlight min gör inte mycket väsen av sig i dagsljus. ;)
Det lär vara "pissgul" halogen som ligger närmast till hands till ditt bygge. :p
#4 - 30 maj 2010 02:51
inte bara är det värdelöst energiineffektivt, spottar så pass nära kommer att koka vattnet, kommer du inte ihåg att jag smällde upp en 'spot - hylla' för att testa för typ 3 år sedan?
#5 - 30 maj 2010 02:55
Gaffel skrev:
inte bara är det värdelöst energiineffektivt, spottar så pass nära kommer att koka vattnet, kommer du inte ihåg att jag smällde upp en 'spot - hylla' för att testa för typ 3 år sedan?

Kunde inte sagt det bättre själv. Det är bara att tänka på hur omöjligt det är att ta i en halogenspot som varit igång under några minuter. Applicera det på uppvärmning av vattnet och omgivning och räkna dessutom om den förlusten så blir det många kronor i elkostnad. LED är nog det enda "billiga" alternativet, men då får man vara förberedd på dåliga färger och dunkelt ljus.
#6 - 30 maj 2010 09:57
Enda möjligheten att hålla kostnaden under 100kr och få hyggligt ljus är med lysrör, sorry men allt annat kostar mer eller ger skitdåligt/fult ljus med mycket värme.
Om du går till en secondhand och letar upp en gammal lysrörsramp att ha över diskbänken typ för 60cm T8 lysrör så kostar det runt 20kr och sen ett biltema daylight lysrör för 25kr, sen invester i en silikontub och limma alla springor i armaturen så den är helt vattentät och inte bara stänkskyddad så har du hyggligt ljus under 100kr ;)
#7 - 30 maj 2010 10:30
Med vanliga glödlampsarmaturer (E27) och lågenergilampor går det hålla ned kostnaden och ändå få ett ganska kraftigt ljus. Det funkar hyfsat. Leta i min blogg så hittar du bilder på ett sånt bygge.

Men, varför inte skaffa täckglas (gratis hos många glasmästare) och en beg vanlig lysrörsramp med lämplig längd? Borde gå att fixa under hundralappen.

Annons