Problemet med att köra in ett akvarium utan fiskar är, som hagi säger, att filterbakterierna får svårt att komma igång då. Dessa behöver mat för att föröka sig! Det är därför man brukar släppa i några fiskar som börjar att bajsa.
Sök på fishless cycling så står det lite om det här med att strunta i fiskarna. Man kan då hälla i lite lite fiskmat i akvariet så har bakterierna något att äta, och förökar sig.
Men jag måste säga att jag tycker det är betydligt enklare, särskilt för nybörjare, att bara köpa 2-3 fiskar och låta dessa gå i akvariet i 2-3 veckor, sedan köpa 2-3 fiskar till och ha dessa i 2-3 veckor, osv... Då slipper man vara rädd för att man matat filterbakterierna för lite!
En sak är iallafall säker: Du kan INTE bara låta akvariet stå med växter, pump, sand och allting, och tro att det ska bli "inkört". Utan i så fall måste du alltså mata med något, så att bakterierna börjar föröka sig. Enklare då att ha 2-3 fiskar att mata, tycker jag iallafall :)
Oavsett hur man gör, så är det ju bra att tillsätta extra bakterier i början. Bakteriekultur på flaska. Men allra bäst är det att krama ur gegga från ett redan inkört filter i en hink, och sen sätta på den nya pumpen i hinken och låta "geggan" sugas in i det nya filtret :)