Alternativ till att tillföra fiskar under lång tid

#1 - 19 februari 2008 11:47
Jag har läst under tråden "Att starta ett akvarium - en nybörjarguide" och undrar om det funkar att låta akvariet stå utan fiskar (med eller utan växter) i ett par veckor och om man då kan förkorta intervallerna vad gäller att sätta till fler och fler fiskar?

Om man t.ex. efter att akvariet stått igång ett par veckor skaffar några fiskar och sedan resten någon vecka senare om det gått bra. Hoppas jag inte förklarat för rörigt...
#2 - 19 februari 2008 11:50
Tillägg: Och om man låter akvariet stå så pass länge, måste man ändå tillföra vattenberedningsmedel och bakteriekultur eller hinner det bli bra balans ändå innan fiskarna kommer?
#3 - 19 februari 2008 12:04
Man kan köra utan fiskar, kör karet med lite växter och så kan du exempelvis "mata" med fiskmat som om du hade haft fisk i, på det sättet får du igång filterbakterierna, naturligtvis skall pump/filter vara igång. Men du bör tillföra ex "filtergegg" el motsvarande från ett redan fungerande kar för att få igång processen.

Det finns också de som tar trädgårdsjord och blandar runt med en hink vatten, sedan så silar de ex. vattnet från de större jordpartiklarna och häller sedan i vattnet i karet samt fyller upp resten med kranvatten, det skall då finnas bakterier att starta med -har dock ej provat detta själv så jag kan inte säga huruvida det fungerar eller ej! Det lär dock bli lite grisigt innan dimman lägger sig antar jag.

Vilken metod man än använder så bör man tillföra bakterier, antigen på flaska, eller från någon annan burk eller annat håll. Sedan gäller att man alltid ska vara lite försiktig när man introducerar fler djur i karet, det gäller egentligen även om karet gått länge!

Det finns inga genvägar till ett kar i balans, däremot finns det olika vägar att nå målet
#4 - 19 februari 2008 13:22
Problemet med att köra in ett akvarium utan fiskar är, som hagi säger, att filterbakterierna får svårt att komma igång då. Dessa behöver mat för att föröka sig! Det är därför man brukar släppa i några fiskar som börjar att bajsa.

Sök på fishless cycling så står det lite om det här med att strunta i fiskarna. Man kan då hälla i lite lite fiskmat i akvariet så har bakterierna något att äta, och förökar sig.

Men jag måste säga att jag tycker det är betydligt enklare, särskilt för nybörjare, att bara köpa 2-3 fiskar och låta dessa gå i akvariet i 2-3 veckor, sedan köpa 2-3 fiskar till och ha dessa i 2-3 veckor, osv... Då slipper man vara rädd för att man matat filterbakterierna för lite!

En sak är iallafall säker: Du kan INTE bara låta akvariet stå med växter, pump, sand och allting, och tro att det ska bli "inkört". Utan i så fall måste du alltså mata med något, så att bakterierna börjar föröka sig. Enklare då att ha 2-3 fiskar att mata, tycker jag iallafall :)

Oavsett hur man gör, så är det ju bra att tillsätta extra bakterier i början. Bakteriekultur på flaska. Men allra bäst är det att krama ur gegga från ett redan inkört filter i en hink, och sen sätta på den nya pumpen i hinken och låta "geggan" sugas in i det nya filtret :)
#5 - 19 februari 2008 14:14
Finns oxå ett sätt som jag själv provar nu. Jag har ett kar med växter och filter igång, inga fiskar och ingen matning, utan jag tillsätter växtnäring (för krukväxter) den innehållar naturligtvis en massa godis för växterna samt duktigt med kväve i form av nitrat och ammonium vilket filterbakterierna går igång på (vanlig växtnäring man tillför i akvarium brukar inte innehålla nitrat och ammonium) -det får man nog av ändå oftast när man har fisk som matas!

Men det är inget jag tycker du ska prova, dels vet jag inte hur väl det slår ut, och det är svårt att veta hur mycket man skall dosera samt att det finns risk för att algerna kan bli ett bekymmer (övergödning). Jag håller helt med toccata att det enklaste är att pytsa i några få fiskar och sedan så sakteliga utöka beståndet. Det tar ju dessutom ungefär lika lång tid att få grjerna i balans oavsett vilken metod du väljer....
#6 - 19 februari 2008 15:10
Tack så mycket för alla svar! Vad härligt med ett så aktivt forum!

Tanken med att låta det stå utan fiskar var att spara lite tid, eftersom vi kommer att resa bort om en månad och inte kan skaffa några fiskar förrän vi är tillbaka och är ju lite ivriga förstås och vill inte att det ska ta så lång tid :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 februari 2008 15:14
Nimala skrev:
Tack så mycket för alla svar! Vad härligt med ett så aktivt forum!

Tanken med att låta det stå utan fiskar var att spara lite tid, eftersom vi kommer att resa bort om en månad och inte kan skaffa några fiskar förrän vi är tillbaka och är ju lite ivriga förstås och vill inte att det ska ta så lång tid :)

Som flera har skrivit så sparar du ingen tid eftersom nyttobakterierna måste gödas igång och för det måste du vara hemma.
Jag hade nog väntat till efter resan med att köra igång

Annons