alternativ till keramiska makaroner?

#1 - 7 december 2012 16:46
satt å titta runt på nätet å snubblade över pärlor, sådana som barn gör halsband å sånt av...
tanken slog mig. skulle dom kunna funka som alternativ till keramiska makaroner?

nu är dom ju inte porösa å har skrovlig yta, men ja tänker mig om man "blästrar" dom lite lätt så borde dom ju få en rätt bra yta.

dessa är det jag tänker på.

http://www.pandurohobby.se/Katalog/80-Barn-Junior/8030-Parlor/803005-Rorparlor/1/450300-Maxi-rorparlor-300-st-vit

åsikter om det? :)
#2 - 7 december 2012 16:50
Flyter de inte, samt riskerar att åka in i impeller/slangar osv. och fastna?
#3 - 7 december 2012 17:17
inte en blekaste aning, men ja tror faktiskt inte dessa flytee.

hmm, jo men man har ju oftast något mer i filtret som skydd för impelern. typ filtermatta eller filtervadd.

men som sagt., bara fundera å tänkte lite ifall de skulle funka :)
#4 - 8 december 2012 05:58
köp biobollar istället.
Mera yta och gjorda för att ha i filter.
#5 - 8 december 2012 07:29
jag ska inte ha nånting just nu, jag bara funderar å spekulerar.
#6 - 8 december 2012 09:13
Lecakulor vet jag används i filter, men även dessa flyter så man får ha dem i en korg lite längre ner i filtret isf:).
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 december 2012 10:18
Filtermattekuber eller minibiobollar. Varför snåla på sådant som aldrig förstörs och som dessutom är det viktigaste för att filtret skall fungera bra och samtidigt ge en bra biologisk balans i akvariet.

Lecakulor är rätt värdelöst eftersom porerna snabbt täpps igen så att vattnet inte kan cirkulera genom dom
#8 - 8 december 2012 10:20
Visst kan man väl ha i pärlplattepluttar i filtret, de bör inte vara skadliga. Fast frågan är ju vad de skall göra för nytta där? Det känns inte som det blir nåt bra mekaniskt filter och de är inte lämplig yta för ett biologiskt filter heller. Så det verkar mest som onödig utfyllnad.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 8 december 2012 10:32
Bygert skrev:
Visst kan man väl ha i pärlplattepluttar i filtret, de bör inte vara skadliga. Fast frågan är ju vad de skall göra för nytta där? Det känns inte som det blir nåt bra mekaniskt filter och de är inte lämplig yta för ett biologiskt filter heller. Så det verkar mest som onödig utfyllnad.

Ja i princip kan man använda allt som inte löser sig i vatten som filtermaterial om man bara ser till att vattnet kan cirkulera genom det. Skillnaden mellan filtermaterialen är hur mycket man behöver. Av ett dåligt filtermaterial så behövs kanske 35-50% filtermaterial jämfört med akvariets volym, medan det räcker med några få procent av ett riktigt effektivt filtermaterial.
#10 - 8 december 2012 10:34
Filtermattekuber eller minibiobollar. Varför snåla på sådant som aldrig förstörs och som dessutom är det viktigaste för att filtret skall fungera bra och samtidigt ge en bra biologisk balans i akvariet.

Lecakulor är rätt värdelöst eftersom porerna snabbt täpps igen så att vattnet inte kan cirkulera genom dom

nu ska ja inte använda dessa, utan funderade mest om det skulle funka.
naturligtvis är det bäst att använda sådant som är gjort för att vara i filter. detta vara bara en tanke som slog mig när jag såg dom, om det skulle funka :)

Bygert skrev:

de va lite de va ville få fram, om dom skulle funka eller inte. men som du skriver så är det antagligen ingen vidare bra yta för bakterier å sånt att fastna på.

men som sagt, bara funderade om det skulle funka. har inga planer på att köpa dom.

Annons