Altum erbjudande.

#1 - 21 mars 2007 19:10
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har blivit erbjuden att köpa 5st välmående Altumscalarer på 25-30cm för 1000kr tillsammans, det låter väl helt ok?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ha en bra dag, mvh Rille.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#2 - 21 mars 2007 19:50
Ja, det är skitbra
#3 - 22 mars 2007 05:29
Köp!
#4 - 22 mars 2007 06:21
ansjo skrev:
Köp!

Ansjo, hur stora är dina?
#5 - 22 mars 2007 06:23
Jag har sålt dem för att få plats med lite mer Diskus, men de var 20-25 cm när jag sålde dem. Ångrar faktiskt lite att jag sålde dem men de kom till ett bra hem med fler Altum:D .
#6 - 22 mars 2007 07:29
Altum,dom e fina...funderade på att köpa någa sånna till mitt 500L som ja ska hämta imorrn,men är de någon som vet hur mkt sånna kosta..??
#7 - 22 mars 2007 07:31
Beror lite på storlek och kan du få tag i några så ligger de från ca 200:-/st och uppåt beroende då vilken storlek de har och utbudet.
#8 - 22 mars 2007 08:22
Nu har jag hamnat i ett litet dilemma, jag har ju några burkar och 2 nya är på väg hem i helgen och efter det så är rummet knökfullt. Dom lever idag hos sin ägare i ett 325L akvarium på 125x50x50 och jag tycker att det känns för lågt, men å andra sidan så är mitt 450L 150x55x55 så det är inte så stor skillnad. Har en burk som är 100 långt 40 brett och 60 högt, den är å andra sidan lite kort men det kanske är bättre med tanke på höjden? Alla åsikter är välkomna, ska i framtiden byta mitt 450L mot ett 720L men jag kan inte svara på när det blir inte i år i alla fall.
#9 - 22 mars 2007 17:20
rsoderberg skrev:
Nu har jag hamnat i ett litet dilemma, jag har ju några burkar och 2 nya är på väg hem i helgen och efter det så är rummet knökfullt. Dom lever idag hos sin ägare i ett 325L akvarium på 125x50x50 och jag tycker att det känns för lågt, men å andra sidan så är mitt 450L 150x55x55 så det är inte så stor skillnad. Har en burk som är 100 långt 40 brett och 60 högt, den är å andra sidan lite kort men det kanske är bättre med tanke på höjden? Alla åsikter är välkomna, ska i framtiden byta mitt 450L mot ett 720L men jag kan inte svara på när det blir inte i år i alla fall.

tycker du ska ha dom i ditt 450 det är ju dubbelt så stort som det andra men det är klart ett 720 hadde ju varit bra:D
#10 - 22 mars 2007 19:17
Hamnar de i sammma balja som "dumeriliin" då?

/Gabbi
#11 - 22 mars 2007 19:32
Nja Gabbi, eftersom jag även köper den 325a som den nuvarande ägaren har dom i så tror jag att spetsnoscalarerna får flytta till den och Altumscalarerna får bo i 450ian. Begriper inte hur det går till men snart så har jag 9st akvarier, och skulle behöva mist det dubbla hur jag nu ska få frugan att gå med på det? Hmmmmmmmm Gabbi i Bromma, det kan inte vara så att jag köpte spetsnosscalarerna av dig?????????????????????????????????
#12 - 22 mars 2007 21:38
Jo, det var nog jag det.
Ang. att få in fler akvarium, säg att du hittade dem alldeles frusna och övergivna på trappen!
#13 - 23 mars 2007 06:15
Bra gissning av mig, dom mår toppen och håller precis på och parar ut sig. Alla 6 har klarat sig utmärkt och växte fort i början men nu känns det som om det har stannat av, dom är verkligen små för att vara scalarer så jag tror att dom kommer att trivas även i fortsättningen trots en lite mindre lägenhet.

Jag ska prova det där med att jag hittade dom stackarna övergivna, nu har jag även byggt på höjden i mitt akvarierum så det är knökfullt. Skulle kunna byta till ett större rum men då har jag inte vatten och avlopp vilket jag inte vill vara utan, tja det kanske går att lägga pussel vi får se.

Jobbar du i helgen?
#14 - 30 mars 2007 22:49
Nu är dom hemma, fy fnnnnnnnn vad maffig dom är. Det måste vara en av dom absolut vackraste fiskar som finns, dom klarade frakten galant och simmade direkt efter inkoppningen som inget hade hänt. Min fru är torsk på discus så det råkade följa med ett stort par av dom också, dom ser inte så tokiga ut dom heller så vi får hoppas att dom ska trivas i sitt nya hem.
#15 - 30 mars 2007 22:54
Halloj!
Det låter ju som en dröm i rosa Latex det där! Har du möjlighet att ta någon skön bild på detta så man får njuta lite?:D
#16 - 31 mars 2007 06:32
Hej Max, ja även discusarna flyttade in efter en lång inkoppning utan problem. Var nere och tittade nu på morgonen, fullt utfärgade, ögonen brinner, en har äggläggningsröret ute, dom spelar för fullt för varandra, kan jag verkligen ha sådan tur? Bilder ja, jag har en nikon d50 som jag har försökt ta bilder på burkarna med. Kan inte säga att det blir bra, vet inte vad jag gör för fel. Försökte lägga in en bild, men jag är tydligen inte så bra på datorer som jag trodde för det sket sig.
#17 - 31 mars 2007 07:38
För att lägga in en bild i inlägget här i tråden måste du vara Goldmember!
Annars finns det sidor på nätet där man kan lägga in bilder gratis som jag har gjort, på t.ex; www.flickr.com
Google har en sådan sajt också, det är enkelt.
Jaja, får du ordning på grejerna är det, som alltid, kul att se bilder!

Ang. om du har tur eller inte, med Discusarna och dina övriga fiskar, vill jag säga att har du bara lugn, ro och rätt betingelser i karet så brukar det vara nästan full fart på grejerna direkt.
Fan, vad kul att det går bra, tycker jag!
#18 - 31 mars 2007 08:10
Hej Max.
Jag tror att jag vet varför det har gått så bra, dels så höll jag på extremt lång tid med att koppa in dem på lock på hinkarna så det blev mörk plus antistressmedel. Dom kom från PH 8, DH 8, KH 9 till mina burkar som har PH 6 och DH 2 och KH 4.5, med torvfiltrering, så jag tror att det kan spela in en hel del. Jag återkommer i ärendet med bilder, ska bara försöka att lista ut hur jag ska lyckas ta några bra bilder.
Hur går det med dina discusar, drar du upp några yngel eller blir dom uppätna?
#19 - 31 mars 2007 08:27
Ja, yngel blir det ju hela tiden, men dom simmar bara runt någon dag, sedan tunnas antalet ut. Det är alldeles för mycket störningsmoment för att de skall klara sig någon längre tid. Revirfajter paren emellan, men framför allt alla tetrorna är orsaken.
Som jag skrivit förr i en massa trådar, så planerar jag ett 960 och när det är på plats skall jag försöka fixa några lek-burkar där dessa två par, eller kanske några andra, skall få vara ifred med sina yngel. Jag lovar, jag återkommer med bilder och filmer på detta!
#20 - 31 mars 2007 08:51
Ja det låter trevligt, jag funderar men det kommer att ta ca 1 år innan det lär bli av eftersom jag kommer att bli tvungen att riva ställningarna. Men ett med måtten 150x75x75 finns i mina planer, skulle tro att det kan bli perfekt för altumscalarerna.
I min 450L så går det nu 1 par discus, 6st VF spetsnosscalarer, 4st ancistrus och 3st pennfiskar som följde med discusarna. Tycker att dom var lite roliga så jag funderar på att skaffa fler, funderar även på prickig bottentittare. Vad tror du om det?
#21 - 31 mars 2007 08:58
Har faktiskt aldrig haft dom där "pennorna" eller bottentittare, men det skall väl passa bra, tycker jag!
#22 - 31 mars 2007 18:05
Eftersom jag hade saltvatten under många år med fiskar i alla världens färger så tycker jag att starka färger tar ut varandra, discusarna som frugan slängde i min burk är tyvärr turkos röda själv gillar jag gamla hedliga bruna. Så därför tänkte jag välja sällskap som ser roliga ut i form eller simmar roligt så det inte blir soppa med färger, tja jag får se hur det blir för det förvånar inte mig om det blir rom inom 48 timmar.

Annons