Altum kontra vanlig Scalare

#1 - 21 december 2004 15:39
Är det någon som har erfarenhet av att hålla Altum-Scalare och vanlig Scalare ihop?
Funkar det?
Finns det risk för korsning?
Prisskillnader?
#2 - 22 december 2004 09:58
Det skall inte vara några problem och ha dem tillsammans, risken att du skulle få hybrider dem emellan är nog ganska liten..tror det är 2 stycken i hela världen en svensk och en tysk som lyckats få yngel på altum scalaren! Jag hade 9 stycken i 2 år och lyckades inte och jag försökte det mesta trixen och tipsen som jag fick och hittade!
Däremot är ju den vanliga scalaren ganska elak och dominant, det är inte altumen dom är så hypersnälla så man nästan vill att dom skall tuffa på sig lite, så se till att du har fler altum än vanliga.

mvh
Åhsa
#3 - 22 december 2004 09:59
Det skall inte vara några problem och ha dem tillsammans, risken att du skulle få hybrider dem emellan är nog ganska liten..tror det är 2 stycken i hela världen en svensk och en tysk som lyckats få yngel på altum scalaren! Jag hade 9 stycken i 2 år och lyckades inte och jag försökte det mesta trixen och tipsen som jag fick och hittade!
Däremot är ju den vanliga scalaren ganska elak och dominant, det är inte altumen dom är så hypersnälla så man nästan vill att dom skall tuffa på sig lite, så se till att du har fler altum än vanliga.

mvh
Åhsa
#4 - 22 december 2004 10:14
citat
<hr noshade size="1">
Finns det risk för korsning?
<hr noshade size="1">

Ja det finns risk för korsning. Det är inte så ovanligt. Nu kommer jag medvetet inte ihåg hur man gick tillväga men jag tror att det var så att honan var tvungen att vara Pterophyllum scalare och hanen Altum för att det skulle fungera.

Hybridisering av sådana djur får man inga kompisar av och det är troligen därför man sällan hör något om det.
#5 - 22 december 2004 12:16
OK, mange tak som dansken säger...

Med tanke på mitt engegemang i fiskodlingens ädla konst kan jag nog lugnt blanda utan risk för hybrider. Men ska det lyckas för någon så är det väl den som inte bryr sig...

Trots allt tycker jag nog Altum är snyggare än vanlig som jag upplever som "blaskig" i färgen. Och odlingsvarianter är inget för mig, när det gäller sånt är jag konservativ på en nivå där jag knappt accepterar att man uppfunnit hjulet...

"finns det inte naturligt vill jag inte ha det"
#6 - 22 december 2004 12:29

Trots allt tycker jag nog Altum är snyggare än vanlig som jag upplever som "blaskig" i färgen.

Då skulle jag ta mig en titt på VF scalare där det färg och tecknings mässigt finns otroligt mycket vackrare fiskar än just altum (enligt mig iaf) Altum är för mig framför allt kroppsformen.

ett exempel:

http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Skalare/Seiten/P.Manacapuru%20Red%20Shoulder.htm

och ta då dom som har fem kompletta band med samma röda rygg uppblandad med metalicgrönt då kan vi börja snacka vackra fiskar!

Annons