[SIZE=3][FONT=Times New Roman]MINA ALTUM LEKER !!!![/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nej, jag har inte tagit fel på riktiga ALTUM och de som folk brukar säga om Peru Altum. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är ALTUM !![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har av misstag kommit på knepet om hur man gör för att få dom till att leka. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag hade ingen som helst planer på att få mina Altums att leka, eftersom det anses mer eller mindre hopplöst. Så jag har skött så gått det går med vanlig rutin på vatten och mat. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så, för två månader sedan när jag skulle göra en ny sats med räkmix, så gjorde jag något som jag aldrig funderat på tidigare. Jag skulle i samband med just denna nya sats, göra mig av med ett större gäng Colombiatetror. Jag stod där och höll på med det vanliga slabbet med räkmixen och kunde konstatera att vitfisken som jag brukar ha med i mixen, var slut. Fan, tänkte jag, då får det bli bara räkor i den tänkte jag. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Medan räkorna mixades med ärtorna så fick jag en idé. Kanske man kunde dryga ut mixen med
..lite tetror
kanske. Fram med håven och ner med kanske 25 tetror i mixern. Lite slabbigt var det. Hur som haver mixen gjordes färrdig, bakades och in i frysen. Dagen efter så får fiskarna lite ny räkmix, de slafsar i sig den som vanligt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dagarna går, de får ny mix var 3-4:e dag. Efter 2 veckor så ser jag något riktigt märkligt. Två scalarer håller på att putsa ett stort Anubias blad. De håller på i kanske i 2 timmar. Under tiden tänker jag
.det kan väl ändå inte vara
..[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men så, helt plötsligt så går honan fram och lägger en sträng med rom. Hanen fram och befruktar. Efter kanske 2 timmar ligger där ungefär 350 korn på bladet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Min glädje är i samma nivå som när mina barn föddes. Dvs helt obeskrivbar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kläckning skedde, och frisimmande yngel kom några dagar senare. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Idag simmar kanske 100 småttingar omkring i karet, och föräldrarna har nu tappat intresset för dom. De har istället börjat med nya lektendenser. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hemligheten är helt enkelt att de behöver tetror som foder för att komma igång med leken. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag funderar just nu hur jag skall dokumentera allt på ett ser
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Älsking, dags att vakna, det är din tur att ta hand om barnen idag. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag vaknar av min hustrus röst
..sätter mig upp på sängkanten och undrar om mina platys har överlevt natten efter medicinering mot vita prick
.[/FONT][/SIZE]