Altum Scalare

#1 - 26 mars 2004 09:29
--------------------------------------------------------------------------------

Vurderer nå sterkt om jeg skal kjøpe meg en liten flokk med Altum, har fått en pris på 1500 for seks stykk, ikke veldig store kara, men greit nok.

Det jeg er mest skeptisk til er PH, da min PH ligger på 6,7 og der vil jeg ha den. Noen sjangs for at jeg får Altumen til å trives under slike forhold? GH & KH på rundt 2, to tonn med planter. Et annet minus er at jeg har en liten flokk med Kongo tetra, kansje dette blir litt kulturkrasj for dem?

Ellers noen råd om arten, er det greie å ha med å gjøre eller veldig sensitive?
#2 - 26 mars 2004 09:36
känsliga å känsliga, tycker ordet är lite missvisande. Har man bara stabila vattenvärden som dom flesta inkörda akvarium har så ska det inte vara några direkta problem. Dina vatten värden fungerar okså aldeles utmäkrt med Altum (dock ska ph'n ner rejält om du vill ha lek på dom men det är ju en helt annan sak)

Kongotetror, ja de beror ju på ur stora altumarna är när du får dom, kongo tetran är ju en rätt stor tetra så bör kunna gå (ett tag iaf) annars är det ju bara att fylla på med någon mer högryggad tetra så som tex. röd fantomtetra (iof biotopvidrig men endå)

Priset tycker jag också lät helt okey, senaste altumarna jag såg här i sthlm låg på 495sek styck.
#3 - 26 mars 2004 09:38
tror kongotetror är utmärkta kamrater till altumen. för stora för att ätas och mycket vackra som komplement :)
#4 - 26 mars 2004 09:38
Här i Malmö har jag sett Altum för 195-225:- /st men då är de ganska små. Det beror mycket på hur stora dina är för att kunna avgöra om priset är bra eller inte.
#5 - 26 mars 2004 11:00
Synd bara att Kongotetran inte är från Sydamerika...

Mvh Ola
#6 - 26 mars 2004 11:15
den lever ju i liknande miljöer så att blanda med den är ju igentligen inte mer fel en hur vi SA akvarister blandar glatt mellan dom olika floderna i amazonas som är lika anorlunda biotopiskt. Bara ta och titta hur långt är det inte mellan tex. orinoco och xingu?

MEN biotopvidrigt är det men kanske inte mycke värre en mycket annat?
#7 - 26 mars 2004 11:21
så länge man inte är strikt habitat-korrekt i sina akvarier så kan man väll blanda hej vilt utan att något är mer fel än nått annat. förutsatt att alla fiskar får en miljö de mår bra i.

ett biotopakvarium på riktigt får man bara om man tar med sig en flodkrök hem :)
#8 - 26 mars 2004 11:30
Takk for mye god informasjon! Mitt kar er primæt et plantekar, fisken er bare oppi der for å se fin ut :) Så noe biotop er det langt ifra, men det ser ganske OK ut.
#9 - 26 mars 2004 13:09
Håller med, bara fiskarna har ungefär samma vatten kvalité så är det helt ok.
Skulle bara påpeka det=)

Hanzo, skulle vara kul med lite bilder på ditt kar när/om du skaffar Altumen och Kongåtetrorna.

Mvh Ola
#10 - 26 mars 2004 20:54
Jeg tror nok det går mot Altum og kongo ja :) Men må rydde litt plass i karet først er jeg redd... Skal prøve å få somlet meg til dette iløpet av kun kort tid!
#11 - 29 mars 2004 13:16
Nar du skrev "to tonn med planter" menar du att akvariet ska vara val planterat? Altum struntar totalt i vaxter o anvander dom inte ens for agglaggning. Dom lagger sina agg pa en vertikal rot och efter natur bilder jag sett pa dom sa verkar det inte finnas annat an ruttna lov, rotter, gammalt tra o en del flytvaxter dar dom bor.
#12 - 29 mars 2004 13:20

Dom lagger sina agg pa en vertikal rot

Det finns det inga belägg för! dom flesta pterophyllum leker under den del när amazonas floderna är översvämmade och täcker stora landområden där det bokstavligen kryllar av växter. Så vitt jag vet så är det de enda stället man har observerat lekande altum på i naturen.

Även vår vanliga scalare gör samma sak, det maniska lekandet man ser i akvarium sker aldrig eller i princip aldrig i naturen.

Annons