Felet med handelsnamnet "perualtum" är väl att man försöker antyda att det är en annan art än det är och den andra arten betingar ett betydligt högre pris. Dvs lite falsk varudeklaration. Sedan om detta ursprungligen var avsikten med detta handelsnamn (dvs krasst ekonomisk skäl) eller om det bara blev så pga av att man trodde att det var en altumvariant - det vet man inte.
Ingen (förhoppninsgvis) luras väl att tro att Korallplaty tillhör en korallart;)
Så just detta att man av krasst ekonomiska skäl försöker lura folk är väl det som folk reagerar mot - inte mot att den har ett vilseledande handelsnamn (det är det många som har).
Varför skriver du förövrigt att det "bara" är en skalar - då nedgraderar du ju själv skalaren och då kan man ju tro att avsikten för dig med att använda handelsnamnet "perualtum" också är att få mer pengar för dina "peruskalarer"
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tja jag vet inte riktigt jag, jag tror helt enkelt att namnet kommer ifrån att dom liknar varandra en hel del med dom höga fenorna och jacket i pannan.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gällande priser så tycker jag som följer, det är tillgång och efterfrågan som styr. Hur många akvarieaffärer går jag in i som har vanlig scalare och hur många har så kallade perualtum och svaret på den frågan är enkel. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Sedan att det finns en massa oseriösa handlare, ja i vilken bransch finns inte det?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag gjorde en liten ovetenskaplig test med min 4.5 åriga dotter, jag har ju vanlig scalare, guldscalare, perualtum, spetsnosscalare och riktiga altum i samma rum. Jag frågade helt enkelt henne vilka perualtum var lika, ni kan aldrig gissa svaret [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och jag nedgraderar inte scalarer, då skulle jag inte ha så många olika utan scalarer är min favoritfisk helt enkelt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och naturligtvis ska perualtum kosta mer, när dom är lika vanliga i handeln som koiscalare, guldscalare osv då ska även priset vara detsamma.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Konstigt att ingen reagerar på att jag alltid skriver spetsnosscalare om mina så kallade Dumerillii, det finns ju inget latinskt namn till den heller och den är verkligen inte lik den vanliga scalaren. Så vad kallar man den?[/FONT][/SIZE]