AM CO2 Reaktor 1000

#1 - 28 oktober 2004 22:43
Är det någon som har denna som kan tala om vad dom kan ha för bubbeltakter vid olika vattenströmar utan att det slutar lösa sig...

Jag har monterat min framför mitt ytterfilter på 950 L/timme och jag kan ha en bubbeltakt på max ca 2bubblor/sec innan den bestämmer sig för att fylla sigsjälv med CO2 ...
jag skulle helst vilja öka denna lite till då jag under första dagen gick från 6.5pH på morgonen till 6,9pH på kvällen med fullt pådrag på CO2 nästan hela tiden ... jag menar det är ju ingen ide att skaffa en ph-kontroller vilket jag går i funderingar på om det är så att den ska vara på hela dagen och hela natten för att få bra nivåer på pH ...

Ska jag prova flytta den till andra sidan ytterfiltret? kommer då behöva skaffa en ny slangbit... eller ska jag skaffa 2 T-korsningar och göra en parralellkopplad pump (som suger nedanför reaktorn och skjuter in det ovanför.) så jag ökar cirkulationen i reaktorn...
#2 - 29 oktober 2004 07:11
Jag har lite problem med denna reaktor också. Dock har jag hört om folk som fått enorm upplösning i den. Därför är jag övertygad om att det är mer cirkulation över reaktorn som är lösningen. Ytterfilter ger sällan mer än hälften än spec när dom står på golvet fyllda med filtermaterial.
MVH
Magnus
#3 - 29 oktober 2004 15:19
finns det någon pump som har ett inlopp och ett utlopp och inte behöver vara under vatten för att funka? isf vilket märke/modell
#4 - 29 oktober 2004 15:37
Ursprungligen skickat av Labeth

finns det någon pump som har ett inlopp och ett utlopp och inte behöver vara under vatten för att funka? isf vilket märke/modell

Typ alla Eheim-pumpar, åtminståne en del aquabee-pumpar, mfl...
#5 - 29 oktober 2004 15:54
oki men då finns det ju lite att välja på ...

Vart kan man få tag på T-korsningar till (Y-går oxå bra...) till 16/22mm slang... (eheim standard)

Någon som har erfarenhet av hur mycket en Aquabee 1000L/h pump låter... och om den har anslutningar som passar med 16/22mm
#6 - 29 oktober 2004 16:26
Jag har provat lite olika konfigurationer med min Dupla reaktor s (ganska lik), jag har upptäckt att det fungerar mycket bättre att ha den på trycksidan istället för på sugsidan.

Jag hade samma problem som du (fast jag är inte säker på att det är co2, svårt att testa) när jag flyttade den till sugsidan, men nu är den på trycksidan igen och fungerar igen.

Jag har ingen aning varför, det jag dock har funderat på är om det finns någon microläcka som luften kommer in igenom men inte vattnet kommer ut igenom (trots att jag verkligen kollat och förbättrat alla kopplingar).

En annan fundering är om vattnet kanske inte kan ta upp gas (co2) när det beffiner sig i undertryck eller att vattnet släpper gas (co2 eller syre) vid undertryck, detta borde väl någon fysik eller kemi kunnig kunna verifiera eller dementera.
#7 - 29 oktober 2004 16:46
jag ska prova flytta över den till trycksidan... rent personligen så tror jag på det med isperation från öppnadet av läskflaska då man lättar på trycket vilket gör att CO2 löserupp sig ur vattnet... måste dock skaffa en slangbit innan jag kan göra detta experiment .)

Jag vet att den inte läcker in luft iaf (hade det problemet i början) men med lite slangkämmor och siliconpasta på o-ringar så löste jag det ... om du kör reaktorn utan att tillsätta CO2 märker du om det finns luftläckage den fylls upp med någon luft efter någon timme =)...
#8 - 29 oktober 2004 17:42

Jag har en AM 1000. Igenom den pumpar jag 1000 liter/timmer, eller rättare sagt ytterfiltret som driver är spec'at till det...

Nu när det förutom reaktorn dessutom passerar genom ett UV-C filter så får jag faktiskt liiiite problem vid vattenbyte. Då blir det ibland en gasblåsa i toppen på reaktorn som jag får lufta ur med det lilla vredet. Om det är luft eller gas som orsakar bubblan har jag ingen aning om. Kanske är det olösbar luft...

Jag håller ph 6,3/kh 4 utan några som helst problem.

Jag har gömt reaktorn bakom en rot modell större och har dessutom planterat en Rotala macrandra som skymmer eländet helt.

Skall försöka få tummen ur och ta lite bilder någon gång så får du se.

#9 - 29 oktober 2004 17:55
men jag antar att du har den efter ditt ytterfilter iomed att du kan lufta av med den där kranen för om jag vrider på den så fyller jag upp min reaktor med luft ... om jag ska lufta ur den får jag suga i den där avluftningskranen om det nu är det då jag har rejält undertryck i min reaktor just nu...
#10 - 29 oktober 2004 18:00
Labeth

Du får stänga av filtret vid avluftning då.. Det tar bara ett par sekunder.
#11 - 29 oktober 2004 18:04
om jag stänger av pumpen så åker ju all luften upp i röret ovanför reaktorn och så blir det ingen effekt av det hela "been there done that" .)

men jag tror att jag ska prova att flytta över den till den andra sidan av pumpen ... altså sätta den på utblåset i stället och om det inte funkar så får det bli att skaffa en till pump och stoppa in bredvid
#12 - 29 oktober 2004 18:09
Det har du ju fullkomligt rätt i.. =)

Det där har jag också funderat lite på. Med en så effektiv upplösning som reaktor 1000 klarar av blir det inte väldigt surt i filtret om man kör det på invattensidan? Hur reagerar bakterieflouran på sådana gigantiska PH-svängningar som det måste bli i ett sådant filter.
#13 - 29 oktober 2004 18:16
ja om man räknar på det vilket jag just nu gör ... med 2bubblor/s 15 mg/min i 15L/min vatten vilket bara ger en ökning på 1ppm eller 1 mg/L på vattnet mot vad det skulle vara utan
#14 - 29 oktober 2004 18:17
Att ha den före filtret tycker jag låter som alvarlig svävalgsvarning. Den är gjord för att ha efter filtret, vilket omöjligheten att lufta när den är på andra sättet skvallrar om.
När du har den på rätt håll är det inga problem att lufta och inget går upp i röret när du stannar pumpen.
MVH
Magnus
#15 - 29 oktober 2004 18:23
jo jag är ganska övertygad om att jag ska flytta den till andra sidan pumpen ... det kär ju hammna komma en hel del saker som man vill att filtret ska ta hand om först...
#16 - 29 oktober 2004 18:24
hur länge kan jag ha mitt filter stillastående utan att riskera mina bakteriers hälsa .)
#17 - 29 oktober 2004 18:29
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Att ha den före filtret tycker jag låter som alvarlig svävalgsvarning. Den är gjord för att ha efter filtret, vilket omöjligheten att lufta när den är på andra sättet skvallrar om.

När du har den på rätt håll är det inga problem att lufta och inget går upp i röret när du stannar pumpen.

MVH

Magnus

Jag har min efter filtret och efter UV-C filter åxå. Svävalger fick jag tros denna config :) Men det berodde på annat...

Jag har suttit och glott en stund och inbillar mig att den puttrar i ungefär 5-6bps när controllern har aktiverat den ! Dessa bubblor "läser" jag i botten på reaktorn. Jag har alltså ingen "vanlig" bubbelräknare.

Jag har 325 liters kar och ungefär 30%ig växtmassa.

Skulle vara kul att veta hur mycket den är öppen men det vet jag tyvärr inte. Nattetid så hör jag iallafall inte magnetventilen men det var väl kanske förväntat ??

#18 - 29 oktober 2004 20:05
sådär nu har jag flyttat den så den sitter på utgången istället och jag kan lösa betydligt mycket mera nu jag kan faktiskt inte ge ett antal bubblor/s när den inte orkar mer då jag inte längre såg bubblor i min bubbelräknare utan mer ett band med inopsittande bubblor och den löste allt fortfarande ville inte köra så snabbt men det funkar iaf :) glad =)
#19 - 29 oktober 2004 20:30

Om du har 300 liters kar och inte perverst med växter så bör nog 5 bubblor ifrån botten på reatorn varje sekund vara hygglig bubbeltakt.

** gissar ifrån egna erfarenheter förståss **

#20 - 30 oktober 2004 12:51
Kul att det verkar fungera, om någon har någon ide om varför det blir såhär, så får ni gärna dela med er av era tankar.
#21 - 30 oktober 2004 18:00

Jag skall försöka förklara min teori varför det fungerar bättre med blås än sug...

Det man inte vill är att de små goa bubblorna tar sig ut till karet !

Om man suger ut dom så räcker de med att de når botten på reaktorn så får de fart ut igenom slangen ... OK ??

Om man däremot trycker ut som så kan du ju faktiskt "vända" i slangen och återvända till reaktorn...

Otroligt svårt att förklara men det blir liksom svårare för dom att rymma om man blåser istället för suger eftersom de strävar uppåt !!

Hmmm... undrar om någon förstod det där ! :)
#22 - 30 oktober 2004 22:59
jag tvivlar lite på att det skulle påverka detta fenomen eftersom det i mitt fall inte finns tilstymmelse till att någon bubla skulle ta sig mer än en tredjedel ned i reaktorn.
#23 - 31 oktober 2004 03:43
Tja, att suga vattnet genom reaktorn bildar ett undertryck, och då kommer man ju att suga ur gas ur vattet (i princip). Alltså blir det ju svårare för CO2 att lösa sig i vattnet (borde vara så i vart fall). Vid tryck blir det tvärt om, går att lösa större mängd gas innan den "mättas".

Det skulle kunna vara min teori, tror jag... Kanske...
#24 - 31 oktober 2004 17:38
Jag tror att jackson har rätt det är iaf min teori oxå
#25 - 31 oktober 2004 17:43

Helt klart en bättre teori !

Annons