AM Reaktor 1000? Frågor angående köp

#1 - 1 december 2004 10:16
Ja, jag hade tänkt köra den med en eheim 2028 med endast makaroner & ehfi mech, så där blir lite bättre ös, är här någon som kört en sådan setup & vet med 100% att denna reaktor funkar kanon även upp i 10 bubblor i sekunden? med 100% lösning?
andra frågan gällande denna reaktorn har den en hinna i botten, vad stoppar bubblorna att forcera ut?

Hoppas på många bra svar, saken är den att jag föll mer för duplas s reaktor, men den har juh klant arsle connectors,på den har jag för mig att det finns en hinna.

MVH Daniel
#2 - 1 december 2004 10:44
Jag har båda och jag har nog inte sett någon "hinna" på någon av dom. Duplas reaktor har ju precis som du säger ett mindre hål för utloppet (även innefrån reaktorn) så det är mindre risk att bubblor flyger ut.

AquaMedics reaktor har jag tyvärr aldrig haft anledning att köra särskilt hårt då jag har den till ett rätt litet kar.

Peter
#3 - 1 december 2004 10:54
tack för svar ...
det ar synd att du inte kört den hårt, har du alltid haft duplas till ditt 1000 liters? hur klara den det med så små slangar(klen pump)?

hur kraftig pump kör du till AM ? vad är minimun kravet enligt dom själva?
#4 - 1 december 2004 11:33
tropfrog jag vet att du haft en AM, men du fick den inte alls att funka? varför tror du det inte funka, för slö pump? snälla träd fram någon ur mörkret, jag ska nämligen beställa magnet ventil & en coral life ph mätare, så jag tänkte ta en reaktor i den frakten med...

ni får gärna betyg sätta

coral life ph pennan=?
Magnetventil märke=?
#5 - 1 december 2004 11:42
Ursprungligen skickat av janne22

det ar synd att du inte kört den hårt, har du alltid haft duplas till ditt 1000 liters? hur klara den det med så små slangar(klen pump)?

Ja, jag har alltid haft Dupla-reaktorn till mitt stora kar. Jag kör den med en separat Eheim-pump av mellanstorlek. Vad beträffar slangar så har jag alltid kört med något grövre slangar (12mm innerdiameter) och konverterat ned till de 9mm-slangar som det skall vara. Nu har jag börjat byta ut dessa mot slangar med ca 16mm-innerdiameter. Då passar dom att spännas på på utsidan av slanganslutningarna! :-)

hur kraftig pump kör du till AM ?

Jag kör den ihop med en Ecco 2235 (Ytterfilter) som jag tror pumpar ca 600 l/h (Edit: Ev.300?).

vad är minimun kravet enligt dom själva?

Jag har inte sett några siffror för någon av reaktorerna. Ju mer vatten desto bättre tror jag. Sedan får man försöka lösa problemet med småbubblor som yr ut innan de lösts på något sett. Observera att AM-reaktorn är ihoplimmad medans Duplas är ihopskruvad med o-ringar.

Peter
#6 - 1 december 2004 11:49
hmm, det sista nämda gillades inte alls, yr ut små bubblor, då kan jag skippa den, det ska vara 100% upplösning.

om det nu inte är en faktor av att du har för klen pump,600 l/H går kanske på 400 med filter?

om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte vad som skulle vara så mycket bättre med AM eller DUPLA s än bioplast,
jag har själv byggt en bioplast kopia på 3 liter & den läcker små bubblor om man inte har tätt filter matta där nere med högt tryck, & där sitter en powerhead på 1500 L/H,
#7 - 1 december 2004 11:52

hmm, det sista nämda gillades inte alls, yr ut små bubblor, då kan jag skippa den, det ska vara 100% upplösning.

Det var ingen särskild reaktor jag syftade på utan vad som verkar ske om man kör med en för kraftig pump till den. Ingen av mina reaktorer yr småbubblor i nuvarande konfiguration.

Peter
#8 - 1 december 2004 11:57
Bioplast... Har nog inte sett någon sådan reaktor.

Är det denna du menar:

http://www.akvasia.no/produkter.asp?ID=762
#9 - 1 december 2004 12:00
ok, men nu kör du ? typ 2-3 bubblor? jag måste ha typ 8 bubblor, det är därför jag är lite skeptisk om den ska klara det med mindre än 1500 l/h & då kommer den spotta små bubblor,

som sagt innan synd som fan att du inte haft mer kräm på den, gällande både bubblor & fart.

den jag har funkar nu, men det är så gräsligt med 3 liter reaktor I karet, det är väl den ända anledningen till för mig att byta.
#10 - 1 december 2004 12:03
jepps det är den bioplast jag har...numera fungerar den som hållare åt min 3 liters ;)
#11 - 1 december 2004 12:05

ok, men nu kör du ? typ 2-3 bubblor?

Dupla-reaktorn går med storleksordningen 10 bubblor. (Omöjligt att hinna räkna). AM-reaktorn med ca 2. Men den sistnämnda har ju då mycket mer kvar att ge.

Peter
#12 - 1 december 2004 13:20
om du hade behövt en till, vilken av dom hade du köpt om du skulle ha ett 3000 liters`?
#13 - 1 december 2004 15:40

Jag har kört AM 1000 i några månader nu, jag gillar den.

Men 3000 liter... klarar den aldrig...

Den är ju spec'at till att klara 1000 liter men jag tror att det är en del fantasi i dom siffrorna. Jag kör ett Eheim PII 2028 (1050 liter/h) och har inga som helst problem att komma under 6 i ph (kh 4)...

Om jag får gissa så tror jag att den klarar 500 liter galant, behöver man lösa mer så blir det nog att bygga själv !!

3000 liter , kolla på avloppsavdelningen på en byggfirma :)
#14 - 1 december 2004 18:46
nu ska jag inte ha 3000 liter, men om fabrikaten kan trigga upp siffrorna så måste jag som konsument göra det samma för att veta vilket nivå den ligger på ;) inte sant?

ska den bara klara 1000 liter?
hur fan kan då dupla påstå 5000 med sin S modell, jag menar duplan är dimentionerad till en slang som passar till ca: 600 l/h pumpar,
AM 1000 är dimentionerad till 16 mm slangar som brukar ligga över 1000 l/h,

antingen är det AM som underdriver eller dupla som fett överdriver,

jag menar min bioplast ska klara 1000 liter, den klarar 50 liter ;) & så har dom räknat ut det på ett tomt kar, allt är relativt, beroende på växtlighet.

rent av att titta på duplan & AM så tycker jag duplan rockar fett mer! men det kanske bara är jag,
stör mig på slang kopplingarna att man får komprimera ner storleken till mindre

MVH Daniel
#15 - 1 december 2004 19:04
Jag tror båda överdriver !

Tror inte riktigt att dom menar att man skall nå dom nivåerna som man gärna håller som växtnörd...

Däremot så skulle jag vilja påpeka att innan jag satte dit mitt UVC-filter innan reaktorn så kunde jag inte köra filtret för fullt (Eheim PII 2028) utan fick trimma ned den något för att inte få små pyttiga bubblor ut igenom strilröret. Så om man som dom rekommenderar kör 1000 liter/h så lär det bubbla ut en hel del mer...

Skulle vilja uppskatta att jag med biobollar/10ppi-matta/ehfimec i filtret och uvc-filter på slangen så pumpar jag nog i 5-600 liter/h
#16 - 1 december 2004 19:08
Så om man som dom rekommenderar kör 1000 liter/h så lär det bubbla ut en hel del mer...

HUr många bubblor körde du då?

har du testat hur många bubblor du kan köra max utan spill?
#17 - 1 december 2004 19:14

Ingen aning, den slang som leder ner bubblorna till botten på reaktorn är ganska fet och när gasen är påslagen så bubblar det kanske 4-5 (stora) bubblor/sek.

Dock så är den inte på lång tid i taget !

Jag inbillar mig att den lätt klarar 500 liter eftersom jag inte har några som helst problem att hålla 80ppm co2 i mitt 325 liter... Då har desssutom massor av ytrörelse.

Annons