Var på väg att byta ut mitt AM-Top 3335 mot ett "riktigt" filter, även om AM-Top är en kopia på Eheims filter. Invändigt är de exakt likadana, bara en hel del smidighet som de kapat bort när det gäller rengöring och uppstart.

Hur som helst, pumptrycket hade fallit från dugliga 600l/h till ett 112l till c:a 100l/h eller mindre, vilket knappt räcker för att få vattenytan att krusa sig. Allt var rengjort, ihopskruvat och dubbelkollat, men ändå så var det inget drag i grejerna. Trodde det berodde på bristande kvalitet, men det visade sig att slangarna inte släppte igenom vattnet ordentligt, jag bytte till nya slangar och vips så hade jag i princip samma tryck som när pumpen var ny för 2 år sedan.

Vet inte vad det beror på, det finns en liten antydan till beläggning på insidan av de gamla slangarna, men även om jag kör igenom dem med en piprensare så blir det ingen skillnad. Trots detta så blev trycket enormt mycket bättre efter byte av slangar, vilket resulterade i 45kr utgift istället för 1200kr för ett nytt filter.

Skulle jag köpa ett AM-Top igen? Nej, dumsnål är jag bara en gång, mer osmidigt filter får man leta efter.

Ska man göra rent filtret så finns det två avstängningskranar för vattnet, vilket är bra, men när man stänger av och tar bort slangarna så måste man plocka ut O-ringarna eftersom de ligger lösa i in- och utsug. Dessutom så är det så mycket luft i filtret efter rengöring, att även om man fyller på så att det rinner över i det lilla locket man ta loss på ovansidan att pumpen inte kommer igång av sig själv. (ja, jag tippar pumpen fram och tillbaka för att få ut luft)

Detta trots att man alltså stängt av kranarna och lämnat slangarna fulla med vatten...

Stod och fipplade med ett Fluval 305 igår, bara att se en fin liten "pump" för att starta filtret gjorde att jag ville byta ut skräpet jag har hemma, ett par deciliter mindre akvarievatten i munnen för varje större vattenbyte skulle ju inte skada...