Amano och Cherry?

#1 - 25 september 2007 19:35
Visst gick dom bra ihop?

Jag har en Amanohane och en hona, och ja, hon kläcker väl ur sig larver eller nåt, fast dom dör ju i sötvatten, men det påverkar väl inte att Körsbärsräkorna kan få räkbarn osv?

Dom rör väl inte Körsbärsräkornas barn menar jag?

Jag har en hona iaf, vad jag sett,hon har en äggfläck i nacken, hur lång tid tar det då innan det blir barn?

Ska hon inte bära dom utanpå kroppen? eller hur funkar det?
#2 - 25 september 2007 19:56
Ja, de går bra ihop. Nej, de äter inte körsbärslarver.
#3 - 25 september 2007 20:19
Tackar :D
#4 - 26 september 2007 10:02
Jag vet inte riktigt hur länge en körsbärshona går med äggfläcken i nacken innan hon är redo att bli parad. Men du måste ha en körsbärshane tillsammans med henne. När dom sen parat sig så kommer rommen att vandra ner och hamna under honans stjärt där hon håller rommen med simbenen. Där har hon rommen tills den kläcks efter tre veckor.
#5 - 26 september 2007 10:31
Sonja skrev:
Jag vet inte riktigt hur länge en körsbärshona går med äggfläcken i nacken innan hon är redo att bli parad. Men du måste ha en körsbärshane tillsammans med henne. När dom sen parat sig så kommer rommen att vandra ner och hamna under honans stjärt där hon håller rommen med simbenen. Där har hon rommen tills den kläcks efter tre veckor.

Aha, det är så det funkar.. :)

Okej, men ja, av dom 4 jag köpte har en en äggfläck så jag får hoppas nån av dom andra 3 är en hane då iaf :)
#6 - 26 september 2007 10:56
Om dom är lika stora så är säkert någon, eller alla de andra hanar.
Om du lägger märke till att räkorna en dag verkar tokiga, de simmar runt, runt i akvariet, då är det honan som är parningsberedd och hanarna känner av det och börjar simma runt som tokar för att leta efter honan. Det ser rätt kul ut. Har man inte sett det tidigare kan man bli lite förskräckt, men det är helt normalt. Dagen efter ett sådant "räkrace" brukar honan ha rommen nere under stjärten. Dom parar sig förresten buk mot buk.
#7 - 26 september 2007 16:06
Hm, ja, jag ska kolla lite mer på dom, jag tycker dom är rätt så lika i storleken, är hanarna mindre/större annars?

Åh, vad bra att du berättade det då, intressant, då vet jag att jag inte behöver oroa mig iaf ifall jag ser dom bete sig så :)

Tusen tack!
#8 - 26 september 2007 16:31
Honorna är lite större och rundare. Dom brukar också ha bättre färg än hanarna. Speciellt äldre honor brukar vara väldigt snygga. Det är det som är så bra med körsbär. Många andra sorter tappar lite i färg när de blir äldre.
#9 - 26 september 2007 16:42
Ah, Nja, det är svårt att säga, alla dessa är väldigt unga tror jag, väldigt små..
Fast jag har ju bara Amanojättarna som är mycket större än dessa, att jämföra med.. :)

Men ja, jag tror det bara är den här honan som är mörkröd liksom, dom andra är lite ljusare.. julröd typ och den här är mörkröd liksom..

Men jag ska flytta dom till ett enskilt räkkar nu ikväll, stackarna har bott med platyyngel nu sen igår, men jag tror inte dom gillade platysarna.. Dom gömde sig under roten i karet, men amanosarna är framme och städar hela tiden dom, men cherrysarna var mer rädda tror jag..

Men nu ska alla räkorna iaf få bo i ett enskilt räkkar..

Hade ju en liten räkburk förut, men nu har jag typ hällt över allt i ett större akvarium jag köpte igår..

Så då kan jag nog studera dom bättre sen..
#10 - 26 september 2007 20:46
http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rvq79bBtAnI/AAAAAAAAGeQ/NDHy2ixPhDE/s1600-h/Rakor+inkoppning+i+nytt+rakkar.jpg
http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rvq79bBtAmI/AAAAAAAAGeI/EWSYCw8XvA8/s1600-h/Rakor+inkoppning+i+nytt+rakkar2.jpg
http://bp1.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rvq7ZLBtAgI/AAAAAAAAGdY/2oQcAGiCdus/s1600-h/Cherry+2.+26+Sep+07.jpg

Här är lite bilder nu när jag koppade in dom i nya karet.
http://bp0.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rvq7r7BtAkI/AAAAAAAAGd4/SePP7pwuc4Y/s1600-h/Rakkar+2+26+Sep+07.jpg
http://bp0.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rvq7r7BtAlI/AAAAAAAAGeA/da5SiIBSRH0/s1600-h/Rakkar+26+Sep+07.jpg

Jag tror att en annan har en kommande äggfläck också, kan dom börja som ett litet svagare vitt fält som sen blir vitare eller?
För isåfall är iaf 2 honor.. men resten vet jag inte..

Svårt att se på dessa bilder, och svårt att se i verkligheten också.
Jag tror dom är väldigt unga dessa.
En är ganska liten motför dom andra, men annars är dom rätt lika varandra i storlek..

Jättesvårt att säga..
#11 - 26 september 2007 21:35
Hm... hade det varit mina körsbär hade jag nog gissat att alla är honor pga den röda färgen som dom har. Mina hanar är inte röda, de är grå med lite rosa ton. men jag vet att det finns dom som har hanar som har mer färg, så det kan vara så att du har sådana. Det är bara att vänta och se hur det blir med äggfläckarna.
#12 - 26 september 2007 23:24
Ja, jag tycker också dom ser himla röda ut allihop.. inte nån som ser liksom matt ut eller ljus i färgen..
Hm, ja, hur ofta får dom äggfläckar då?

Om dom inte blir befruktade då, försvinner äggfläcken då eller hur fungerar det?

Tack för all hjälp Sonja, det är ju ovärderligt :D man lär sig nåt hela tiden :)
#13 - 27 september 2007 08:42
Jag vet inte riktigt hur det funkar med äggfläcken om dom inte blir befruktade. Har hört från en kille som också håller på med räkor att dom verkar släppa rommen rakt ner på botten om den är obefruktad eller räkhonan är väldigt stressad av t ex mycket störande fiskar i närheten.

När rommen mognat (i äggfläcken) och blivit befruktad samt vandrat ner så börjar det rätt snabbt bildas en ny äggfläck. Den är förstås väldigt liten i början. Så när honan kläckt ynglen och dom simmat ifrån henne så dyker en ny äggfläck upp rätt snart om räkorna mår bra.
Det här gäller främst körsbär och White pearl av dom jag har och tittar på. Det verkar som om mina andra (CR, tiger, humlor) kan ta pauser i förökningen perioder.
#14 - 27 september 2007 16:25
Sonja skrev:
Jag vet inte riktigt hur det funkar med äggfläcken om dom inte blir befruktade. Har hört från en kille som också håller på med räkor att dom verkar släppa rommen rakt ner på botten om den är obefruktad eller räkhonan är väldigt stressad av t ex mycket störande fiskar i närheten.

När rommen mognat (i äggfläcken) och blivit befruktad samt vandrat ner så börjar det rätt snabbt bildas en ny äggfläck. Den är förstås väldigt liten i början. Så när honan kläckt ynglen och dom simmat ifrån henne så dyker en ny äggfläck upp rätt snart om räkorna mår bra.

Det här gäller främst körsbär och White pearl av dom jag har och tittar på. Det verkar som om mina andra (CR, tiger, humlor) kan ta pauser i förökningen perioder.

Okej, för jag ser ju nåt som ser ut som en begynnande äggfläck, som nåt svagt ljust på ryggen, men somkommer bli vitt sen.. jag ser så på en annan räka. men resten ser jag inget mer på ännu,men man får väl vänta och se..

Nu är dom iaf glada sen dom flyttade till egna nya karet.
Det ska bara bo dom där i det nu. så inga störande fiskar.. :)

Kan man ha nån annan art än amano och cherry tillsammans eller korsas dom då? chrystal red t.ex?

Om man vill ha typ gula eller gröna då nån gång? (när man får råd) Borde inte dom kunna gå med körsbär, dom borde inte kunna korsa sig eller??
#15 - 27 september 2007 17:47
Du kan ha Crystal red med körsbär, och amano. Men har du dom mixade så kan du nog knappast stoppa ner något mer för då är det risk för korsningar antingen med ena eller andra.
Körsbär korsar sig med White pearl. Sen vet jag inte riktigt vad de gula är. Det finns bl a gula körsbär, men kanske andra sorter också?
De gröna är babaulti och korsar sig inte med de andra, utom möjligen om du köper något som kallas blå. Det finns blåaktiga babaulti, men även andra sorter.
Jag förstår inte riktigt varför folk alltid ska blanda en massa olika räkor (eller fiskar), det blir ju bara en rörig soppa :) Men det är bara min åsikt, alla gör som dom tycker är finast ;)
#16 - 27 september 2007 19:16
Sonja skrev:
Du kan ha Crystal red med körsbär, och amano. Men har du dom mixade så kan du nog knappast stoppa ner något mer för då är det risk för korsningar antingen med ena eller andra.

Körsbär korsar sig med White pearl. Sen vet jag inte riktigt vad de gula är. Det finns bl a gula körsbär, men kanske andra sorter också?

De gröna är babaulti och korsar sig inte med de andra, utom möjligen om du köper något som kallas blå. Det finns blåaktiga babaulti, men även andra sorter.

Jag förstår inte riktigt varför folk alltid ska blanda en massa olika räkor (eller fiskar), det blir ju bara en rörig soppa :) Men det är bara min åsikt, alla gör som dom tycker är finast ;)

Haha, nja, jo, kanske det, vi har ju en hel del blandade fiskar i övriga karen, men det ser bra ut och i harmoni med varandra iaf, och oftast är det "nyttofiskar", anicistrus till det, och siameser till det och botior till snäckor osv osv.. så många som gör nytta är det ju..

Men ja, hos räkorna var bara att jag var sugen på nån mer färgstark variant och ville ha nån till variant.. inte massor med färger, men kanske en färg till..

Ja, Blue tiger är jag helkär i, dom blå med oranga ögon typ, men dom är ju jättedyra, men nån gång kanske man får tag i dom, nån här skulle väl köpa senare och försöka odla, kanske drömmen slår in då..

Men det är en drömräka, har jag den är jag nöjd för all evighet sen.. (känns det som) :D

Men ja, det fanns ju en del som var söta och roliga..

Men kanske man kan köpa några crystals sen då, och ha iaf amano, crystal och cherry i detta kar, så får det bli mer räkkar i framtiden ;)
#17 - 28 september 2007 12:08
Ja du, blå tiger är min drömräka också :D
#18 - 28 september 2007 15:37
Sonja skrev:
Ja du, blå tiger är min drömräka också :D

Haha :D Ja, men den är himla tjusig!

Annons