Amanoräkförökning

#1 - 24 januari 2010 10:47
Skulle vilja ha hjälp att försöka föröka dessa räkor.

Något tips hur jag blandar till saltvattnet? Kan jag använda vanligt jodfritt salt? Hur många gram salt till antal liter vatten?

30 ppt, vad är det? Det skall visst sänkas under uppfödningens gång till 17 ppt, hur gör jag det praktiskt? Med alla delvattenbyten, hur upprätthåller jag värdet?

Vad skall ynglen äta? Finns andra alternativ än levande artemia?

Hur ofta brukar man lyckas att odla denna räka? Finns det någon här i Sv. som regelbundet odlar?

Ok!
Då skulle jag vilja ha hjälp att försöka föröka dessa räkor ändå.

Något tips hur jag blandar till saltvattnet?

Hur gör jag praktiskt med flytten av föräldern? Den skall väl lämna rommen i odlingsakvariet, därför måste den bo i det innan ynglen kläcks, eller hur.

När häller jag i saltet? Föräldern klarar väl saltet?

Skall lite i taget tillsättas över flera dagar?

Vad skall ynglen äta? Finns andra alternativ än levande artemia? Har hittat en konserv med ägg, men de är från 2008 10! Antar att de är förstörda?

När kan de övergå till sötvatten?

Kan föräldern gå kvar tillsammans med ynglen?

Hur ofta brukar man lyckas att odla denna räka?
[SIZE=2]Har läst:[/SIZE] Breeding Yamato (a.k.a. Amano) shrimp, Caridina japonica. By Mike Noren.[COLOR=windowtext][/COLOR]

Mvh
Christin
#2 - 24 januari 2010 12:42
Skulle vilja ha hjälp att försöka föröka dessa räkor.
Det är mycket svårt. Utan tvekan det svåraste jag odlat.

Något tips hur jag blandar till saltvattnet? Kan jag använda vanligt jodfritt salt? Hur många gram salt till antal liter vatten?

ppt = gram salt per liter. Dvs för att få 17 ppt, blanda 17 gram salt med vatten. En bättre lösning, den jag körde, är att köpa kommersiell saltblandning för saltvattensakvarier och en salthaltsmätare och blanda till fullt marin salthalt (35 ppt). Sen späder man den till rätt salthalt, t.ex. 1:2 för 17 ppt.

30 ppt, vad är det? Det skall visst sänkas under uppfödningens gång till 17 ppt, hur gör jag det praktiskt? Med alla delvattenbyten, hur upprätthåller jag värdet?

30 ppt är nästan full marin salthalt. Det är ungefär salthalten på havet i Bohuslän. Varje vattenbyte så byter du med vatten av rätt salthalt, när du vill sänka kan det vara effektivt att göra byten med rent sötvatten.

Vad skall ynglen äta? Finns andra alternativ än levande artemia?
Där kommer det riktiga problemet. De äter inte levande artemia förrän de är ganska stora, och även då är de rätt dåliga på det, utan måste ha växtplankton eller växtplanktonersättning. Och inte vilket växtplankton som helst, de äter inte gröna växtplankton, utan vill helst ha kiselalger.
Jag hade en kombination av tur och många foder. Jag hade dels kiselalger som växte i akvariet (ser ut som brunaktigt skrufs - städa inte yngelakvariet för noggrant!), dels beställde jag hem väldigt finfördelat foder (Golden Pearls 100 mikrometer, och olika planktonersättningar för saltvattensakvarier).

Att bo nära havet kan nog vara en stor fördel, för då kan man dels använda saltvatten direkt ur havet (efter att ha kollat och ev. justerat salthalt, och filtrerat det för att få bort rovplankton), dels kan man köpa en planktonhåv och samla in foder.

Hur ofta brukar man lyckas att odla denna räka? Finns det någon här i Sv. som regelbundet odlar?

Det är nog rätt sällan, det kräver en hel del utrustning och utrustning, i alla fall om man inte bor nära havet. _Tror_ inte de odlas ofta här i Sverige, men de odlas nu mer i stor omfattning i sydostasien, det är därför priset på dem har sjunkit så mycket.

Något tips hur jag blandar till saltvattnet?
Kommersiell saltblandning för korallakvarium + salthaltsmätare.

Hur gör jag praktiskt med flytten av föräldern? Den skall väl lämna rommen i odlingsakvariet, därför måste den bo i det innan ynglen kläcks, eller hur.
Håll koll på henne tills äggen fått en ljusbeige färg (om du har en kamera, ta närbilder på henne och se när du kan se larvernas ögon genom skalet), då är det dags att flytta henne. Håva ut henne och sätt henne i ett litet akvarium eller en burk med sötvatten och lite växter, och lyft tillbaks henne så snart hon släppt ynglen.
Sen har du tre dagar på dig att flytta ynglen (med t.ex pipett) eller höja salthalten. Ta bort växten i så fall, den dör direkt av saltet.

När häller jag i saltet? Föräldern klarar väl saltet?

Nix, det gör hon inte, och saltar du finns risken att äggen inte kan kläckas. De vuxna är sötvattensdjur, bara larverna tål höga salthalter.

Skall lite i taget tillsättas över flera dagar?

Larverna är extremt tåliga mot salthaltsförändringar, det är bara att pytsa över dem, de behöver inte vänjas alls.
De första tre dagarna lever de på sin gulesäck och äter inte, sen ömsar de skinn för första gången och börjar leta mat - och då måste de ha salt i vattnet.

När kan de övergå till sötvatten?
Så fort de metamorfoserat, dvs ser ut som vuxna räkor. Det tar 1-2 månader och de är då cirka 8 mm långa. Problemet är att olika yngel metamorfoserar olika snabbt, och de tappar tåligheten mot saltvatten när de metamorfoserar. När du ser de första metamorfoserade larverna är det därför en bra idé att sänka salthalten för att öka överlevnaden.

Kan föräldern gå kvar tillsammans med ynglen?
Nix.

Hur ofta brukar man lyckas att odla denna räka?
Säkert mycket sällan. Den är tekniskt svår och kräver utrustning som hobbyister sällan har.
#3 - 25 januari 2010 17:02
Amanoräkor.

Verkligen utförligt! Tack! Det där verkar riktigt knivigt. Men jag har visst 4 veckor på mig att kolla upp käket. Har hört om äggula? Men det kanske inte fungerar på räkor?

De små röda då, de lever bara i sötvatten eller hur? Skall de ha samma foder eller är det enklare att mata sådana?
Mvh
Christin
#4 - 25 januari 2010 21:13
Varför startar du flera trådar i samma ämne?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137341
#5 - 25 januari 2010 21:19
#6 - 26 januari 2010 10:27
Tja, vet nog inte riktigt hur det fungerar än.

Annons