Amanoyngel

#1 - 2 januari 2007 22:42
Hej!

Har några amanoräkar varav två ständigt får rom. Har försökt flera gånger att få äggen att kläckas, men det har aldrig fungerat!
När jag ser att räkan har rom placerar jag henne i ett 10l yngelkar med gammalt akvarievatten (har även provat med nytt kranvatten). Däri blandar jag 1 tsk salt och mycopur (antimögelmedel) enl anvisning. Sedan byter jag ca 1l vatten varje dag och fyller på med nytt vatten med lite salt och mycopur. Så fort räkan har släppt rommen så flyttar jag tillbaka henne till akvariet, och fortsätter byta ca 1l om dagen. Medan räkan är i yngelkaret ger jag ingen mat. Men sedan händer det inget mer! Förrän äggen börjar mögla. Vad gör jag för fel? Är salthalten för låg/hög?

Tar tacksamt emot alla tips!

[:-44]
#2 - 2 januari 2007 23:16
Har samma fråga som ovan! :)
#3 - 2 januari 2007 23:45
Såvitt jag vet så kläcks inte rommen i salt/bräckvatten utan måste kläckas i sötvatten. Sedan flyttar man larverna till saltat vatten. Jag har själv dragit upp en kull Amanoräkor, då lusläste jag den här sidan först!
(OBS! Sidan funkar inte alltid...)
#4 - 3 januari 2007 16:51
Vore intressant att veta hur amanoräkans naturliga miljö ser ut: vad för slags vatten är sötvatten när rommen kläcks men blir saltat allteftersom larverna börjar utvecklas?
#5 - 3 januari 2007 16:52
PeterPan skrev:
Vore intressant att veta hur amanoräkans naturliga miljö ser ut: vad för slags vatten är sötvatten när rommen kläcks men blir saltat allteftersom larverna börjar utvecklas?

Räkorna lever i bäckar med sötvatten, när larverna kläcks så sköljs de ut i havet (saltvatten) och efter sin metamorfos så vandrar bebisräkorna tillbaka upp i bäckarna.
#6 - 3 januari 2007 17:13
Åh, okej. Intressant :D
#7 - 3 januari 2007 17:19
Tips: Alla dina vattenbyten riskerar att få räkan att byta skal innan äggen är färdiga... Den sidan Nitra98 länkar till har också många väldigt bra tips...
#8 - 3 januari 2007 22:33
Tack för alla svar! Verkligen en bra sida! Jag verkar ha missuppfattat det här med när saltvattnet ska till. Ska göra ett nytt försök! [:-54]

Annons