Amazonas: Byta grovkornigt mot finkornigt grus

#1 - 5 augusti 2002 13:27
Hej!

Nu ska jag byta mitt grovkorniga, fula, vita grus mot mörk, finkornigt grus/sand i mitt Amazonas-akvarium. Så jag uppskattar åsikter, tips och råd av mer erfarna av sådana projekt.
Har tänkt köpa 0,8 - 1,0 mm Råda och blanda med något mer mörkare och större, kanske 1,2 - 1,4 mm.
Och så här tänkte jag gå till väga:
Jag tar 1/3 av vattnet i akvariet och fyller två baljor, flyttar över fiskar och växter.
Plockar ut all grus och i med det nya, tvättade. Nu lär det grumla, så jag väntar ett par timmar.
Fyller på med nytt vatten och slänger i växter och fiskar.
KLART! Beräknad tid: 3-4 timmar.

Så, vad säger ni? Klarar fiskarna detta, eller är de så gott som nerspolade i toaletten?

...BTW: Har tänkt mig att detta ska bli en amazonas-biotop, det går väl bra med Råda då?

#2 - 5 augusti 2002 13:58
Jag gjorde grusbyte i mitt för några månader sedan, gick tillväga på samma sätt som du tänkte göra.

För mig gick det bra, inga tecken på att fiskarna tog skada, självklart blir de lite stressade men efter några timmar när grumlet lagt sig så är det som vanligt igen. Detta med reservation för att en del arter är säkert känsligare för detta än andra. Men mina Nät- och Kardinaltetror, Nyckelhålsciklider, Fjärilsciklider och Plecos fixade det utan problem.

Vad gäller val av grus har jag ingen åsikt, se till att det inte är för vasst för pansarmalar osv bara.

Lycka till

/Jonas

#3 - 5 augusti 2002 19:31
jag har gjort samma operation som du hade tänkt. men jag gick tillväga på så sätt att jag slammsög ordentligt i hela akvariet så att inget skit mer fanns i gruset. sen tog jag bort gruset fläckvis och spred ut det nya. på så sätt slapp jag plocka upp fiskar och växter. om du ska ha finsand och vill ha växter så ska du ha mkt grövre grus runt växterna så att rötter kan andas. men du kan dölja gruset med lite sand ändå.

det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet.
#4 - 6 augusti 2002 06:36
Jag hade definitivt gjort en omstart. Spara ett par hinkar av det inkörda vattnet. När du rör runt i gruset finns det risk att du släpper ut stora mängder skit.

/Peter
http://akvarium.mirrorz.com
#5 - 6 augusti 2002 07:42
Skönt att höra, från Salo, att fiskarna klarar sådana strapatser (t.o.m. fjärilscikliden!).
Peter G: Vad menar du med omstart? Inte en HEL omstart väl? Då dröjer det ju flera dagar tills jag kan få in fiskarna igen...
Eftersom ossism menar att växterna måste andas, får jag nog ha grovkornigt i botten och sedan ett lager finkornigt ovanpå det. Fast det kanske kommer att blandas ut helt till slut i alla fall? Tack för infot ändå, ossism, jag tänkte inte på rötterna...

#6 - 6 augusti 2002 09:24
Jo jag menar en HEL omstart.

Spara inkört vatten och eventuellt filter bakterier om du har möjlighet att hålla igång filtret.

Så hade jag gjort i allafall.

/Peter
http://akvarium.mirrorz.com
#7 - 6 augusti 2002 10:01
Nja, jag orkar inte med omstart... Det blir att jag flyttar fisk och växter till temporär balja och byter gruset och häller tillbaka vatten och allt igen.
Fast ska jag inte ha så finkornigt som jag tänkt i början, för växternas skull...
J-kligt snygga akvarium du har, Peter, jag kollade din hemsida!

Annons