Amazonas?! Nytt akvarium(310). Vad skall jag stoppa i?

#1 - 22 maj 2006 18:54
Jag har köpt ett 310 liters akvarium som är inrett med bakgrund med pump och värmare bakom.
Min plan är att inreda det som en del av Amazonas eller dess små tillflöden.
Helst skall fiskar/växter passa ihop och leva ihop naturligt. Biotopakvarium?
Kom gärna med tips..
-
Fiskar:
Ett par Scalare(finns redan)
Ett par Discus - tänker inköpas. Vilken sort är "prisvärd" (= fina men inte hutlöst dyra)
Marmorerade bilfiskar finns 3st och ev. köpa till fler.
Vilken typ av mal passar? Jag är rädd för alger...
Ngn mer fisk, större tetra, passar in?
-
Växter:
Vilka växter? Svärdsplantor?
-
Inredning:
Jag har även köpt en mangroverot som skall ge lite skydd.
Vad mer kan bli bra? Stor sten?
-
#2 - 23 maj 2006 10:49
Vad trevligt! Jag håller själv på att sätta upp ett 310 liters :D Amazonasregionen är ett mycket bra val tycker jag :p

Det finns nog inte så många stenar där scalarerna bor, så jag skulle nog satsa på några fler rötter och kanske lite "drift-wood".

Som bottenmaterial bör du välja sand (eller fint grus) som inte är så ljus. Jag skulle rekommendera Rådasand, kanske 0,4 - 0,8 mm. Om du tycker det skulle vara fint med ännu finkornigare så finns den även i 0.33 mm kornstorlek.

Vad gäller växter kan du köra med svärdsplantor, cabomba och vallisneria (inte skruvvallisneria för den finns inte i Sydamerika). Som förgrundsväxt skulle jag rekommendera Sagittaria subulata eller nån låg Echinodorus. Och som flytväxt Limnobium laevigatom.

Nu till fiskarna:

Jag tycker du ska antingen satsa på scalare eller discus. Ett till par scalarer skulle vara fint :p

Bilfiskar är stimfiskar så jag tycker definitivt du ska skaffa några till.

Som algätare kan du ha ett par ancistrus och kanske även ett litet stim parotocinclus jumbo (också kallade pitbull pleco och LDA25). Men akta dig så inte butiken har förväxlat dem men nån kusin-art som äter svärdsplantor. Jag fick med mig en sån hem med mina LDA25 så nu kan jag inte ha svärdsplantor [:o] H*n är iaf både lite mörkare och mindre än LDA25.

Sen tycker jag du borde skaffa ett stim corydoras. De är väldigt charmiga fiskar tycker jag :p Det finns en del olika arter. Kolla under artbeskrivningar efter nån art som tilltalar dig och som är någorlunda tålig.

Vad gäller en tetra-art så lever kardinaltetra och rödmunstetra i samma biotop som scalarer, men tyvärr så brukar de även bli mat åt dem. Så du får nog välja en något större art. Rosentetra kommer från Amazonas. De blir visserligen 1 cm kortare än kardinalen men har mycket högre kroppsform, så det borde funka bra.

Tänk nu på att akvariet är nystartat så skaffa inga nya fiskar förrän om nån månad. Och när du sen börjar ta hem nya fiskar får du göra det successivt under några veckors (helst månaders) tid.

Lycka till!
#3 - 23 maj 2006 15:09
Tack för ett utförligt svar med tips.
Jag skall titta vidare på dina förslag.
Är det olämpligt med Discus och Scalare ihop?
Eller finns det bara plats för en typ?

Tack.
#4 - 23 maj 2006 16:22
Var så god :)

Jag tror att det kan bli för trångt med båda arterna och jag tror att de skulle störas av varandra. Båda arterna är parbildande, men även stimfiskar. När de leker är de revirhävdande.

Så här står det bl a om discus i artbeskrivningar: "Den trivs bäst för sig själv men kan hållas i ett sällskapsakvarium ihop med t.ex. fredliga tetror, Corydoras och små sydamerikanska dvärgciklider.": http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=498

Annons