Ammoniak? Fiskarna dör utan nitrit!

#1 - 26 mars 2008 20:36
Startade upp tva akvarier för fyra veckor sedan, ett pa 60 l och ett pa 200 l. I det lilla har vi nu nitritspik, men fiskarna verkar ma bra och vi tillsätter dagligen mer bakterier.

I det stora har vi dock haft 3 fiskar som dött, och övriga ser inte heller bra ut. Ingen nitrit enligt testen. Efter vad vi kan se pa fiskarna verkar det som om de skulle kunna vara ammoniak-förgiftade - en teori som stöds av det faktum att vi har högt pH (8) och fiskar med rödaktiga gälar.

Vad ska man göra? Vi funderar pa vattenbyte 15%, lite lätt rengöring och ösa i mer bakterier. Sen vattenbyte i samma skala varje dag, och i morgon traska och köpa ammoniaktest... Nagon med andra idéer?

Snälla, ett par svar ganska fort hade varit guld! Om en timme kör vi vattenbytet..

Marlene
#2 - 26 mars 2008 20:43
vad har du för testar , har du stickor är det inte tillförlitligt ,
mvh janne
#3 - 26 mars 2008 20:44
vad du än gör ,, så rör inte filtert, dvs rengör dett inte
mvh janne
#4 - 26 mars 2008 21:11
Vi har dropptest. Jag har försökt läsa sa mkt jag kan här pa forumet, men hittar inget bra om ammoniak, bara om nitrit... filtret kommer vi lämna som det är, och vi kommer inte att tvätta bottensubstratet, bara suga bort "böset" som ligger ovanpa - rädd för att det kan vara sma partiklar av döda växter, och sana tillför ju just nu inget bra i akvariet.

Sänka pH, kan det vara ngt? i sa fall, hur?
#5 - 26 mars 2008 21:17
Mlip skrev:

Efter vad vi kan se pa fiskarna verkar det som om de skulle kunna vara ammoniak-förgiftade - en teori som stöds av det faktum att vi har högt pH (8) och fiskar med rödaktiga gälar.

Vad ska man göra? Vi funderar pa vattenbyte 15%, lite lätt rengöring och ösa i mer bakterier. Sen vattenbyte i samma skala varje dag, och i morgon traska och köpa ammoniaktest... Nagon med andra idéer?Marlene

Det låter bra med ett vattenbyte på 15%, tycker jag. Har ni vågor på ytan? Något salt i karet som skyddar gälarna, om era fiskar tål salt såklart?!
Vad har du för fisk och hur många???
Ta det lite lugnt och få inte panik... [:o] Det är lätt, jag vet... Men balansen är inte riktigt ok än och då är vattenvärdena inte perfekta.. Om man börjar stöka för mycket så kan det bli berg o dalbana och det kan vara värre!!!

Har du växter och växtnäring??? Så de kommer igång också.. [:-174]
#6 - 26 mars 2008 21:31
Katharina skrev:
Det låter bra med ett vattenbyte på 15%, tycker jag. Har ni vågor på ytan? Något salt i karet som skyddar gälarna, om era fiskar tål salt såklart?!

Vad har du för fisk och hur många???

Ta det lite lugnt och få inte panik... [:o] Det är lätt, jag vet... Men balansen är inte riktigt ok än och då är vattenvärdena inte perfekta.. Om man börjar stöka för mycket så kan det bli berg o dalbana och det kan vara värre!!!

Har du växter och växtnäring??? Så de kommer igång också.. [:-174]

Det är nu tre pansarmalar i akvariet, sa salt är nog inte ett alternativ, savitt jag har förstatt?

Vi har en ganska kraftig pump, eheim prof. II 2026, sa det rör sej pa ytan. Har ocksa en bubblare, som vi har pa sporadiskt, vet ju att det inte direkt är bra för växterna....

Vi har en bunt plantor. Fem mindre partier javamossa, ett par echinodorus, vallisneria av ngt slag (ser ut som gräs), cabomba, fyra lotus och ytterligare tre sorter jag inte minns namn pa. Finns bilder pa mlip.blogg.se där växtmängden och deras placering syns. Vi har allt-i-ett-gödning av ngt tyskt märke och speciellt järntabletter för echinodorusen. Har även en packe PMDD, men inte satt igang med den än.

Min sambo dammsugar just nu toppen pa substratet och plockar halvdana växtbitar... vattnet star i hinkar med vattenberedningsmedel i. Hittade även en flaska TetraAqua EasyBalance, som ska reducera alger och fosfater, funderar pa om det kan vara ngt?

Tack för det snabba svaret!
#7 - 26 mars 2008 21:42
Mlip skrev:

Vi har en ganska kraftig pump, eheim prof. II 2026, sa det rör sej pa ytan.

Min sambo dammsugar just nu toppen pa substratet och plockar halvdana växtbitar... vattnet star i hinkar med vattenberedningsmedel i. Hittade även en flaska TetraAqua EasyBalance, som ska reducera alger och fosfater, funderar pa om det kan vara ngt?

Tack för det snabba svaret!

Jag vet inget om EasyBalance men jag tror inte att det hjälper.. Det ska hellre vara Easy Life eller sådana bakteriekulturer isf... Tror jag.. Jag är ju inget proffs.. än... :D

Hur mycket fisk är det i karet??

Försök att dra igång växterna.. Gå in på växttråden här på Zoopet eller lägg upp en egen tråd för att väcka växtproffsen om ni inte vet hur ni ska göra med PMDD, jag har ingen växtnäring direkt.. än iaf..
Om växterna mår bra så skräpar de inte och mår de bra så mår i regel fiskarna också bra...

Försök att skapa så mycket svallvågor på ytan med pumpen som det går.. I värsta fall så dra igång luftbubblorna när fiskarna ser hängiga ut..

Lycka till... [:-174]
#8 - 26 mars 2008 21:57
Vi har duplabacter ocksa, det är ungefär som nitrivec. Easybalance ska egentligen vara för att man ska slippa byta vatten sa ofta, vilket jag tror är HUMBUG, men jag tänkte att det kanske kan vara till nytta här, i o med att det ska minska fosfat och nitrit?

Vi har bara de tre pansarmalarna i det här karet.

Funderar sa smatt pa att flytta över firrarna till det lilla karet och lata plantorna härja vilt i det stora ett par veckor...

Tack för hjälpen!
#9 - 26 mars 2008 21:59
Mlip skrev:
Vi har duplabacter ocksa, det är ungefär som nitrivec. Easybalance ska egentligen vara för att man ska slippa byta vatten sa ofta, vilket jag tror är HUMBUG, men jag tänkte att det kanske kan vara till nytta här, i o med att det ska minska fosfat och nitrit?

Vi har bara de tre pansarmalarna i det här karet.

Funderar sa smatt pa att flytta över firrarna till det lilla karet och lata plantorna härja vilt i det stora ett par veckor...

Tack för hjälpen!

Det var så lite... [:-174]

Annons