Ammovec

#1 - 24 januari 2009 11:03
Hej

Vet ni något zoo som har Sera Ammovec inne. Har ringt runt letat och besökt nästan alla zooaffärer i Göteborg. Om ni skulle kunna veta vart det finns förutom internet så skulle jag och mina fiskar vara väldigt tacksamma. :)

Tack på förhand!
#2 - 24 januari 2009 14:17
Fösen skrev:
Hej

Vet ni något zoo som har Sera Ammovec inne. Har ringt runt letat och besökt nästan alla zooaffärer i Göteborg. Om ni skulle kunna veta vart det finns förutom internet så skulle jag och mina fiskar vara väldigt tacksamma. :)

Tack på förhand!

Åh inget svarar ju vet absolut ingen vad Ammovec é?
#3 - 24 januari 2009 14:24
Fösen skrev:
Åh inget svarar ju vet absolut ingen vad Ammovec é?

Det kanske finns en anledning till detta fösen..
#4 - 24 januari 2009 15:06
Bowman skrev:
Det kanske finns en anledning till detta fösen..

Ja det finns det. Sera gick i konkurs ett tag och Sera Ammovec är väldigt dyrt att framställa det är därför det är ovanligt :) :(
#5 - 25 januari 2009 15:26
Fösen skrev:
Ja det finns det. Sera gick i konkurs ett tag och Sera Ammovec är väldigt dyrt att framställa det är därför det är ovanligt :) :(

Hur gammal är du?
#6 - 26 januari 2009 16:27
Bowman skrev:
Hur gammal är du?

Varför undrar du?
#7 - 26 januari 2009 16:33
Fösen skrev:

Sera har vad jag vet aldrig gått i konkurs. Sera Ammovec är Kultur med olika levade bakteriekulturer. Används vid nystart och efter filter- rengörning. Farlig nitrit och amoniak oskadliggörs och nitrat minskar. Vid PH under 7 används Sera Nitrivec.
Pris 139:- för 250 ml, Dyrt ?
#8 - 26 januari 2009 16:35
Guy Palm skrev:
Sera har vad jag vet aldrig gått i konkurs. Sera Ammovec är Kultur med olika levade bakteriekulturer. Används vid nystart och efter filter- rengörning. Farlig nitrit och amoniak oskadliggörs och nitrat minskar. Vid PH under 7 används Sera Nitrivec.

Pris 139:- för 250 ml, Dyrt ?

Tack nee jag vet inte heller om det är sant det första sa bara en kompis till mig som slutat med akvarium nu men vet du vart man kan köpa Ammovec? Helst nära Göteborg. :)
#9 - 26 januari 2009 16:38
Är det för dyrt har du ju annars ett av lasse's dunder tipps:

Lasse skrev:
Hur svårt kan det vara?

Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.

1 - Ta en näve jord i en skogsbacke

2 - släng den i en liten hink

3 - häll i 1 liter vatten

4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten

5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter

6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt

7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.

8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp

9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

MVH Lasse
#10 - 26 januari 2009 16:53
ljung skrev:
Är det för dyrt har du ju annars ett av lasse's dunder tipps:

Va vad är det?
#11 - 26 januari 2009 17:05
Fösen skrev:
Va vad är det?

Så tillverkar man sitt eget "nitrivec"
#12 - 26 januari 2009 17:13
ljung skrev:
Så tillverkar man sitt eget "nitrivec"

Jag är inte sugen på Nitrivec jag vill ha Ammovec men tack iallafall :)
#13 - 26 januari 2009 17:17
Vad har du för pH-värde i ditt akvarium ?
#14 - 26 januari 2009 17:25
guy palm skrev:
vad har du för ph-värde i ditt akvarium ?

7.5 :)
#15 - 26 januari 2009 18:13
Men ffs. När han säger "tillverka ditt eget nitrivec" så menar han förstås inte riktig nitrivec, det kan man ju inte göra själv! DÄr emot är det ett "Nitrit väck" medel som funkar till alla pH-

Fattar inte varför du är så fast vid att du tvunget skulle behöva ammovec, nitrivec skulle funka lika bra!
#16 - 26 januari 2009 18:24
JojjeN skrev:
Men ffs. När han säger "tillverka ditt eget nitrivec" så menar han förstås inte riktig nitrivec, det kan man ju inte göra själv! DÄr emot är det ett "Nitrit väck" medel som funkar till alla pH-

Fattar inte varför du är så fast vid att du tvunget skulle behöva ammovec, nitrivec skulle funka lika bra!

Nån skillnad borde det väll rimligen vare på nitrivec och ammovec annars blir det ju bara extra kostnader för Sera att trycka olika flaskor ettiketter osv då priserna är rätt likvärdiga
#17 - 26 januari 2009 18:25
Ingen aning, men nitrivec har alltid funkat perfa för mig iallafall, och jag har pH 7,5
#18 - 26 januari 2009 18:53
Jag använder på inrådan av lasse nitrivec i mitt saltvattensakvarium, pH ca 8.2...

har hittills funkat utmärkt...

Det man är rädd för i höga pH-värden är att ammonium skall omvandlas till ammoniak istället... har man bara en bra flora bakterier i filtret händer inte detta och ammoniet omvandlas till nitrit och sedan nitrat...
#19 - 26 januari 2009 18:55
Fösen skrev:
Varför undrar du?

För jag ville veta din ålder?
#20 - 26 januari 2009 19:21
JojjeN skrev:

Aha visste inte att göra själv är bäst ok men jag är envis o vill ha ammovec
Bilagor:
#21 - 26 januari 2009 19:21
JojjeN skrev:
Ingen aning, men nitrivec har alltid funkat perfa för mig iallafall, och jag har pH 7,5

ok man kanske inte behöver ammovec då :)
#22 - 26 januari 2009 19:22
Bowman skrev:
För jag ville veta din ålder?

12 år själv?
#23 - 27 januari 2009 09:53
Ang. Ammoveck.

Hej Fösen.
Ammovec kan man be att den handlaren man köper av beställer hem.
Jag använder Ammovec och det är jätte bra. Nitrevec ska man akta sig för att använda när man har PH+. Man kan ha tur att det funkar men man kan oxå ha otur. Allt beroende på hur känsliga fiskar man har. (Fiskar av samma art kan vara olika känsliga så att för en kan det gå bra och för en annan kan det gå mindre bra.

Lycka till ;-)
Guest
#24 - 27 januari 2009 16:13
Ehm?
#25 - 27 januari 2009 16:52
L-mal skrev:
Hej Fösen.

Jag använder Ammovec och det är jätte bra. Nitrevec ska man akta sig för att använda när man har PH+. Man kan ha tur att det funkar men man kan oxå ha otur. Allt beroende på hur känsliga fiskar man har. (Fiskar av samma art kan vara olika känsliga så att för en kan det gå bra och för en annan kan det gå mindre bra.

Lycka till ;-)

Fiskar av samma art olika känsliga ?
#26 - 27 januari 2009 17:11
L-mal skrev:
Hej Fösen.

Lycka till ;-)

är detta möjligen Fösen? eller någon som Fösen känner?
#27 - 27 januari 2009 17:18
L-mal skrev:
Hej Fösen.

Lycka till ;-)

Sera Ammovec användas över PH7 och är speciellt för saltvatten.

och Sera Nitrivec är bättre att använda under PH7 och är för alla sötvattens kar.

(såg visst att Guy palm hade skrivet det innan i tråden)
#28 - 27 januari 2009 17:41
Skulle tro att L-mal menar att alla fiskar är unika så som alla människor, dvs vissa kan ha klenare imunförsvar och dylikt och därav reagera starkare på nått ämne.
#29 - 27 januari 2009 18:13
Flaxss skrev:
är detta möjligen Fösen? eller någon som Fösen känner?

Läs vad L-Mal skriver i sin signatur :) + detta från en tidigare Fösen-tråd
Tackar detsamma du är en sann zoppet medlem som vill hjälpa :)

Nu när vi ändå pratar min mamma har ett akvarium på 240 liter och hon har 30 Malawi ciklider och 18 L-malar och 2 pansarmal albino. Är det för mycket?

Det blir nog mer L-malar för en hane vaktar ägg :)

Trollvarning
#30 - 27 januari 2009 21:31
Herregud, nu verkar det var ett helt koppel med troll. dvs en användare med massa användar id:n..

Vad gör admin?
Guest
#31 - 27 januari 2009 21:41
Undrar om de finns ett forum för troll? Undrar om dom har nån topp10 lista där dom skriver vilka forum som är bäst att trolla i? Överdrivet många troll här på zoopet.
#32 - 28 januari 2009 05:48
Narii, det är mycket mindre troll här än någonannanstans.

Dock fåpr jag erkänna att du hade rätt Narii, det måste va ett troll...
#33 - 30 januari 2009 00:48
Narii skrev:
Undrar om de finns ett forum för troll? Undrar om dom har nån topp10 lista där dom skriver vilka forum som är bäst att trolla i? Överdrivet många troll här på zoopet.

Bowman skrev:
Herregud, nu verkar det var ett helt koppel med troll. dvs en användare med massa användar id:n..

Vad gör admin?

Detta som ni bedriver här är häxjakt och om det är någon här som ska stämplas med trollstämpeln så är det ni två.

Jag undrar också vad admin gör när han låter er hållas och förlöjliga nya medlemmar på detta sättet !
#34 - 30 januari 2009 00:52
Sakura skrev:
Detta som ni bedriver här är häxjakt och om det är någon här som ska stämplas med trollstämpeln så är det ni två.

Jag undrar också vad admin gör när han låter er hållas och förlöjliga nya medlemmar på detta sättet !

Jag pratade faktiskt lite med "Karinfredholm" och det verkar ju som att det inte är så illa som man trodde.

Så sorry fösen om du nu faktiskt är en 12 grabb. Och fy på mig för mina påhopp.
#35 - 30 januari 2009 05:32
In your face Narii, hoppas du har dåligt samvete! Jag sa ju att man inte ska tro det värsta om folk när man ser dom, och du sa bara "men jojjen tror ju på allting..."
Guest
#36 - 30 januari 2009 20:09
Jojjen du gör ju de.
Och svar nej, ja har inte dåligt samvete. Vrf skulle ja ha de? Har de kommit nåra bevis på att han inte är troll?
#37 - 30 januari 2009 21:26
ljung skrev:
Nån skillnad borde det väll rimligen vare på nitrivec och ammovec annars blir det ju bara extra kostnader för Sera att trycka olika flaskor ettiketter osv då priserna är rätt likvärdiga
Ja skillnaden är att ammovec eliminerar ammoniak som är en överhängande risk vid högt ph medans nitrivec koncentrerar sig på nitriten enbart!;)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 4 februari 2009 17:07
Sluta tjata om troll. Anser man att någon är ett "troll" så svara inte - om man själv börjar tjata om att någon är ett trioll så är man enligt min mening precis lika mycket troll själv.

Anser man att någon är ett "troll" så anmäl till admin och admin vidtar lämpliga åtgärder om så behövs.
#39 - 8 mars 2009 14:17
Jag är Fösens mamma om någon undrar.
Har skapat en profil enbart för jag vill veta vad han höll på med och för att se vilket bemötande min son får här och vad han skriver om.
Tänk på att han är 12 år.
Jag är själv akvarist och L-mals odlare.
/Annika
#40 - 8 mars 2009 15:09
L-mal skrev:
Jag är Fösens mamma om någon undrar.

Har skapat en profil enbart för jag vill veta vad han höll på med och för att se vilket bemötande min son får här och vad han skriver om.

Tänk på att han är 12 år.

Jag är själv akvarist och L-mals odlare.

/Annika

Ok nu överdriver du du är ingen precis L-mals odlare du har bara odlat ancistrus 1 gång och lyckats :) Men eh du/vi håller ju på med L-134 och Golden Nugget också hoppas på lek :)
#41 - 8 mars 2009 15:10
Fösen skrev:
Ok nu överdriver du du är ingen precis L-mals odlare du har bara odlat ancistrus 1 gång och lyckats :) Men eh du/vi håller ju på med L-134 och Golden Nugget också hoppas på lek :)

Men vi har ändå många många många akvarium vi odlar i.
#42 - 8 mars 2009 15:11
Narii skrev:

Sluta tjata du låter för f*n som en 80-årig kärring.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 8 mars 2009 16:22
Fösen skrev:
Sluta tjata du låter för f*n som en 80-årig kärring.

Och du beter dig som en 8-åring.
Narii skrev sitt inlägg för 5 veckor sedan och fick då kritik för det.
Skärpning krävs på alla håll - låser nu tråden
Bilagor:

Annons