lili76 skrev:Ge dom ett par ärtor eller annat "grönt"? :)
Och hej! :D
zirppa skrev:Min ampullaris ger sig på växterna. Har jag för rent akvarium? La i mygglarver och då åt mina båda snäckor av det. hjälp......
Sabina skrev:Vet du vilken art du har?
Det finns två varianter som båda är relativt vanliga i handeln. Pomacea bridgesi Äter INTE växter (deras tanduppsättning gör att de inte kan äta hela växter men däremot i brist på föda ruttnande och vissna växtdelar) medans Pomacea canaliculata kan äta alla växter. Canaliculatan växer också betydligt fortare än bridgesin och blir betydligt större...
Hälsningar
Sabina
zirppa skrev:Hejsan! Vad intressant, jag visste inte att d fanns olika sorter. Hur får jag reda på vilken sort/sorter jag har, hon på zoo sa bara ampullaria?!?
zirppa skrev:hahahah, jag har två gula (el. vad det heter i snäckvärlden:p) och två viltfärgade. Letar efter vit, men det hade inte våran affär. Dem är helt underbara - sniglarna - ångrar mig inte - allra helst inte nu när dem ska få lite :Dgrönföda :D

lili76 skrev:J hittade just deras hemsida! De har ju massor!! En resa ner ska planeras in! :)
lili76 skrev:Men vi kanske ska slå ihop oss och beställa?? Frakten är 130:- och delar vi det på två så börjar det ju likna nåt!
Men vi får nog vänta ett tag.. Antar att du oxå har brevlåda (och inte inkast i dörren)... Blir lite kallt att bli liggandes i brevlådan!
lili76 skrev:Men vi kanske ska slå ihop oss och beställa?? Frakten är 130:- och delar vi det på två så börjar det ju likna nåt!
Men vi får nog vänta ett tag.. Antar att du oxå har brevlåda (och inte inkast i dörren)... Blir lite kallt att bli liggandes i brevlådan!
lili76 skrev:Dåså! Då tar vi tag i det när våren nalkas! :D Då har de förhoppningsvis fått in lite mer på lager med.
Och jag tjoar till när vi ger oss neråt, så du Zirppa kan smyga bland karen! ;) Har du några kaninbebisar btw??
Eurydike skrev:Har du provat squasch, frysta ärtor? Ta snäckan och lägga den på den nya maten.
lili76 skrev:Oj... Ja, det verkar ju som om du fått tag i fel art.. :( Den har uppenbart fått smak på växterna. Alternativet är att byta ut växterna, fodra med annat och hoppas på att den inte får smak för de nya växterna?
zirppa skrev:*SKRIKER* Hjääälp, nu ger jag morötter, gurka ja you name it. Ändå snaskar snäck s[:(!]tan på växterna. Är enda utvägen att läna tebax den till djuraffären? :(*suck*:(
Sabina skrev:Blink, blink
Jag har inte bara vita, jag har en massa andra färger också...
Hälsningar
Sabina...truly addicted
zirppa skrev:Säljer du vita *plirar med ögonen*?
Har du snäckor där själva snigeln är svart, du kanske har en hemsida???